El mc från 2electron

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta får mig att tänka på hur det är att spelas bas med en Fender P-bas inpluggad i en 300W Ampeg SVT förstärkare kopplad till en 8x10 låda, jämfört mot en plugin i datorn eller nån annan förstärkarsimulator direkt till ett mixerbord. Inspelad skulle jag nog ha svårt att höra skillnaden men känslan att spela på de digitala grejerna jämfört mot originalet går ju inte att överhuvudtaget att jämföra, känslan av trycket från de åtta högtalarna, hur det luktar varmt från rören i toppen ger en speciell känsla som saknas i de digitala alternativet.

Tror det blir lite samma med en el hoj som ska simmulera en bensin hoj, tror nog att en el hoj ska göras som en el hoj och inte som en blek kopia av nåt som den inte är. Tycker mest att det verkar löjligt typ gashandtag till cykeln med motorljud som man kunde köpa på Hobbex då man var liten. En el hoj tror jag ska låta dom en hysterisk symaskin som totalt skenar om den alls ska vara lite frän, när man tror att den närmar sig max varv ska det fortsätta och öka explosionsartat.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Blir det någon god tvåtaktsdoft när man väljer 250 blårykläget?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men jösses, känner mej plötsligt en smula gammal o gnällig.

Den enda bensinmotoremulering ett elfordon behöver är räckvidden och hastigheten man kan tanka energi in i fordonet.. :D
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Detta får mig att tänka på hur det är att spelas bas med en Fender P-bas inpluggad i en 300W Ampeg SVT förstärkare kopplad till en 8x10 låda, jämfört mot en plugin i datorn eller nån annan förstärkarsimulator direkt till ett mixerbord. Inspelad skulle jag nog ha svårt att höra skillnaden men känslan att spela på de digitala grejerna jämfört mot originalet går ju inte att överhuvudtaget att jämföra, känslan av trycket från de åtta högtalarna, hur det luktar varmt från rören i toppen ger en speciell känsla som saknas i de digitala alternativet.
Nu väcktes gamla minnen till liv! Får gå tillbaks 30 år i tiden. Hade fått tag i en Marshall topp från 70-75, visserligen ombyggd med mastervolym, men annars intakt. Gick att få billigt ännu på slutet av 80-talet. Marshall låda till detta, antagligen 4x10. Gibson SG från 70-talet till detta, även den billig. Varit på företagsfest och lirat i en gammal stor trävilla i Malmö, alla hade gått och då tänkte jag "nu fan". SG:n rakt in utan pedaler och skit, skruva upp volymerna till fullt, så mastervolymen blev liksom bortkopplad. Det gamla sättet att få distortion och ton. Riffade och körde hetsiga bluessolon tills jag var helt matt. Himmelrike. Det där ljudet kan jag höra än idag 30 år senare.
Har man gjort och hört, så har man gjort och hört, och efter det vet man att det bara finns ett äkta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu väcktes gamla minnen till liv! Får gå tillbaks 30 år i tiden. Hade fått tag i en Marshall topp från 70-75, visserligen ombyggd med mastervolym, men annars intakt. Gick att få billigt ännu på slutet av 80-talet. Marshall låda till detta, antagligen 4x10. Gibson SG från 70-talet till detta, även den billig. Varit på företagsfest och lirat i en gammal stor trävilla i Malmö, alla hade gått och då tänkte jag "nu fan". SG:n rakt in utan pedaler och skit, skruva upp volymerna till fullt, så mastervolymen blev liksom bortkopplad. Det gamla sättet att få distortion och ton. Riffade och körde hetsiga bluessolon tills jag var helt matt. Himmelrike. Det där ljudet kan jag höra än idag 30 år senare.
Har man gjort och hört, så har man gjort och hört, och efter det vet man att det bara finns ett äkta.

Precis, problemet med gitarrförstärkare är lite som med motorcyklar då det låter bra låter det högt vilket flesta personer inte överlag kan förstå utan har invändningar mot både själva välljudet och ljudvolymen som krävs att få fram själva välljudet. En 58:a High Power Tweed Twin på fulla skaft låter ju också helt magiskt gejk sina två tolvor, har tyvärr bara en hembygge klon än Tweed Twinen men det är ju bättre än ingen alls;) Samma sak då man sätter sig bakom Hammondorgeln med inkopplat trä Leslie och hör då den snurrar igång och det luktar olja och varma rör, det går inte heller att simulera ;)

Fram till att man fått testa äkta varan så kan det gå an men sen är det kört, att försöka få en el hoj att låta och bete sig som en bensindriven blir bara löjligt, låt elhojen vara en elhoj och utveckla den för vad den är just en elhoj. Har på känn att för elhojen utvecklas kommer dom inte att se ut som en bensindriven motorcykel utan utvecklas och se ut som en elhoj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top