Planerade tweaks av min CBR929

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
1. Eliminera luftburksfenan (air box flapper)

(Akademiska svaret på frågan om vad som händer om man ställer servofenan i avgassystemet i fel läge:
"If you put it in the wrong position, your power off the line to 7k rpm will feel like a clapped out honda civic running on diesel fuel, up hill, with 2 dead hookers in the trunk, and a cop on your ass.")


2. Blocka ventilkåpsanslutningarna mot luftburken (pair valve)

3. 520-konvertering med lite-drevsats och DID-kedja

4. Miniblinkers runt om.

5. Styrdämpare..förmodligen

6. Power Commander?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Spjällen i luftburk och avgassystemet är främst för att hålla nere ljudnivån så att hojarna klarar alla ljudkrav.
Sen får tillverkarna kalla det för vad de vill. Kasta bort skiten o mappa om med PC så funkar det fint:tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Spjällen i luftburk och avgassystemet är främst för att hålla nere ljudnivån så att hojarna klarar alla ljudkrav.
Sen får tillverkarna kalla det för vad de vill. Kasta bort skiten o mappa om med PC så funkar det fint:tummenupp

- Jag hade för mig att de reglerar avgasflödet i olika grad för att ge en jämnare gång?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Honda kanske påstår det? Själv är jag tveksam...

- Nu ska jag inte låtsas kunna Honda, eftersom jag bara ägt en sådan i en vecka...men många forumtrådar handlar om just det, och de flesta verkar uppleva att just ojämnheter i gång vid olika varvtal slätas ut av den modden.
Med det spjället borttaget, blir det tydligen lättare att PC:a hojen sedan också, eftersom mätvärdena blir mer exakta.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Hade själv en 929 i tidernas begynnelse, helsystem och PC, om spjällen i burken var kvar eller inte minns jag inte? Kommer ihåg att den gick riktigt fint.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hade själv en 929 i tidernas begynnelse, helsystem och PC, om spjällen i burken var kvar eller inte minns jag inte? Kommer ihåg att den gick riktigt fint.

- Jag har upplevt aningens ojämn gång på låga varv. Annars drar den gott genom resten av registret utan otrevliga överraskningar. Ganska bra vikteffekt också 150 hk på 194 kg våtvikt. (22 kilo vätska alltså??)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja, det stämmer väl ganska bra? 18 literstank, det är ju ca 13,5 kg soppa, några kilo motorolja, 4-5 liter kylarvatten, lite bromsvätska och ett halvkilo gaffelolja.

- Om man räknar in full tank, men är det verkligen så man ska räkna våtvikten?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Om man räknar in full tank, men är det verkligen så man ska räkna våtvikten?

Tja det verkar inte finnas några regler. Själv när jag sett tester på MCN av äldre hojar (ca år 2000)
har jag reagerat över vikten.
Dry weight, och undrat vad som INTE ingår, Hoztic har en rad bra förslag på vad som INTE ingår,
jag misstänker att inte heller batteriet ingår.

Fick iden att googla och hittade det här.
https://www.revzilla.com/common-tread/how-much-does-your-motorcycle-weigh

Transportstyrelsens uppgift "Tjänstevikt" är väl full tankad och klar att köra ?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okey, jag kör oftast runt på en hoj med våtvikt 187 kg och 150 hk då.
Det duger gott åt moi : )

Edit: sorry..152 hk. Bara lugn Draco.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gårdagens "tweak" - snäppade upp bakdelen en aning. Saknade det obarmhärtiga stuket från ZX7:an.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
- Vred/skruvade upp dämparens förspänning.

Men det är ju inte det du ska använda förspänningen till.
För hög förspänning ger dig i praktiken en stelbenare med väghållning därefter.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Men det är ju inte det du ska använda förspänningen till.
För hög förspänning ger dig i praktiken en stelbenare med väghållning därefter.

- Jag höjde förspänningen för att jag väger mycket mer än föregående ägare. Det är väl det SAG:en är till för?

Alltså, jag ökade "höjden" på bakdämparen. Inte komprimerade den mer. Skrev höja för att dämparen ökade i längd...borde väl rimligen bli minskad förspänning då kanske?
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag reagerade på att det lät som att du ändrade enbart för det estetiska. gundj tänkte nog samma sak.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
- Jag höjde förspänningen för att jag väger mycket mer än föregående ägare. Det är väl det SAG:en är till för?

Alltså, jag ökade "höjden" på bakdämparen. Inte komprimerade den mer. Skrev höja för att dämparen ökade i längd...borde väl rimligen bli minskad förspänning då kanske?

Om du har en stötdämpare med justerbar längd dvs att du kan skruva ut eller in ena fästet så påverkar det huvudsakligen bara din markfrigång men du behöver justera motsvarande på gaffeln för at inte få ändrade styregenskaper. Men då har du inte ändrat dämparens egenskaper.
Förspänningen ändras genom att du vrider den toppmutter som fjädern stöder mot.
Antingen är det en gänga som när du vrider medurs ökar förspänningen och tvärt om, eller så är det fasta hack du flyttar mellan.
Inget av de sakerna ändrar dämparens längd, den är redan utfjädrad med en viss inspänningslast i fjädern, om det inte är så att den är ställd på så mjukt att hojens vikt komprimerar lite.
Det är på den justeringen du sätter ett "sag" som passar din vikt.
Är du tyngre än tidigare förare och han har gjort en seriös inställning för sig så bör du göra om det.
Detta är en egen vetenskap som borde ha ett Nobelpris någon gång och de flesta, inkl mig själv krafsar bara lite på ytan. Det finns de som kan sånt här på riktigt :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top