Slingerbulten Stockholm

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vill bara tipsa här. Slingerbulten är en av flera fina vägar på södertörn. Bor själv i Alby och tog nyligen min A-behörighet, jag har kört slingerbulten nästan varje dag på min äldre Suz GS450, och jag älskar den vägen. Det blir inga högre farter, strax över den skyltade tycker jag redan är smått läskigt. G-krafterna man utsätts för i kurvorna blir precis lagom i 70-80 kmh, högre än så tror jag inte min mage hade pallat.

Jag antar hur som helst att fler motorcyklister tar sig friheten att urforska dom andra slingriga vägarna mellan Nynäshamn och norra botkyrka, via ex. Stora Vika eller Ösmo. Kanske även en sväng till Ankarudden, men då är det 'detour'.

Fotokurvan jag hörde nämnas, kallas den alltså för "fotokurvan"? Tanten och jag körde Miata (en gul '92 "NA" med vinge bak) där nu i sommar, var väl en dag i juni-juli, så stod det en snubbe i åkern och fotade oss precis när vi körde förbi. Vi tyckte det var skitkul, och sen dess kallar vi alltid den kruvan för just "fotokurvan". Lustigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fartkameror? Kör du bil? Mina hemtrakter typ Viksjö/Järfälla och finns massor att se/uppleva. Vill du köra med ett trevligt gäng (olika tempo) kan du hoppa med i min grupp "Mälardalens MC-turer" :)

Jag är också nyfiken på varför fartkameror skulle vara ett problem om
man kör MC ? Är det nya kameror som kan läsa skylten bak eller är det något
annat som kan indentifiera förare/MC-fordon nu för tiden ?
Ju fler hojar som fastnar på bild, desto närmare kommer vi skylt fram, ägaransvar, lagstadgad ISA/GPS-loggning, effektbegränsning mm. Så jävla svårt är det inte att tagga ner lite framför kamerorna, på en dags körning är det kanske 1-2 km man behöver sakta ner, vad gör det på 30-40 mil?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ju fler hojar som fastnar på bild, desto närmare kommer vi skylt fram, ägaransvar, lagstadgad ISA/GPS-loggning, effektbegränsning mm. Så jävla svårt är det inte att tagga ner lite framför kamerorna, på en dags körning är det kanske 1-2 km man behöver sakta ner, vad gör det på 30-40 mil?

Vi lever i en egoistisk värld och då är det dj..igt svårt för många att göra något där man inte kortsiktigt själv får nytta. :(

Alla andra ser oss som kollektiv medans många motorcyklister själva inte gör det.
Den som inte kör SportHoj klagar inte på de höga försäkringspremier trots att det snart kommer att gälla nästa grupp när SportHojarna är borta. :fakta

Dessutom, hur många kör 30 - 40 mil? Vi som gillar att köra långt och länge tillhör inte majoriteten av motorcyklisterna direkt... :tungan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top