Slingerbulten Stockholm

Sear

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Har haft 2012, CB1000R
Körs det något på slingerbulten nu för tiden? Är sugen på att fota lite i fotokurvan.
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Det körs enormt mycket på Slingerbulten nu tycker jag :tummenupp

De nya räcken som satts upp och träd som fällts på vissa ställen kommer att bidra till färre allvarliga olyckor i sommar. :tummenupp

Tyvärr så körs det även mycket med bil, trailer, lastbil i ganska höga hastigheter på vägen utan tanke på att släppa förbi oss mc-åkare :va
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Har tagit upp hojen till Sthlm och tänkte passa på att besöka de historiska platserna Skogskyrkogården (Är det bara att rulla in 17.30 på onsdagar?), donken Sveavägen och Slingerbulten efter alla år av läsande här. Har ni tips på fler sevärdheter?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Bogesundsvägen

Passa på att åk gamla vägen från Nacka till Gustavsberg sen Värmdö sen färjan till Rindö sen färjan till Vaxholm sen tar du Bogesundsvägen sen viker du av mot Svinninge sen Åkersberga vidare mot Össeby-Garn sen mot Kårsta och Brottby... sen hemmåt....

Slingerbulten i all ära men passa på att åka från Rosenhill Café mot Nynäshamn sen gamla vägen tillbaka mot Västerhaninge.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har tagit upp hojen till Sthlm och tänkte passa på att besöka de historiska platserna Skogskyrkogården (Är det bara att rulla in 17.30 på onsdagar?), donken Sveavägen och Slingerbulten efter alla år av läsande här. Har ni tips på fler sevärdheter?

japp, -jätteenkelt :tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har tagit upp hojen till Sthlm och tänkte passa på att besöka de historiska platserna Skogskyrkogården (Är det bara att rulla in 17.30 på onsdagar?), donken Sveavägen och Slingerbulten efter alla år av läsande här. Har ni tips på fler sevärdheter?

Använd dig av appen calimoto. Lägg in waypoints vid rosenhill exempelvis och kör sen efter föreslagen rutt.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har tagit upp hojen till Sthlm och tänkte passa på att besöka de historiska platserna Skogskyrkogården (Är det bara att rulla in 17.30 på onsdagar?), donken Sveavägen och Slingerbulten efter alla år av läsande här. Har ni tips på fler sevärdheter?

Är det bara rejsa som du tänkt dig? Lite kul också att se förslag som ges här. Inget ändrat sig på över 40 år. Nostalgi :) Men har du inte åkt eller besökt dessa platser ska du definitivt göra det.

Ett exempel på en dagstur jag och mina polare körde nyligen. Fantastiska vägar vissa av dom
Tur.jpg
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Åkte hoj första gången förra året på slingerbulten å vart fotad, å de är inget jag tycker om... Åker vanligtvis bil den sträckan när jag har ärende till Haninge.. Tog hojen för en gångs skull för de va en skön ljummen sommar kväll.. Va nog första å sista gången jag åkt den vägen me hojen.. Varför, jo vill inte bli fotad..
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Bogesundsvägen

Passa på att åk gamla vägen från Nacka till Gustavsberg sen Värmdö sen färjan till Rindö sen färjan till Vaxholm sen tar du Bogesundsvägen sen viker du av mot Svinninge sen Åkersberga vidare mot Össeby-Garn sen mot Kårsta och Brottby... sen hemmåt....

Slingerbulten i all ära men passa på att åka från Rosenhill Café mot Nynäshamn sen gamla vägen tillbaka mot Västerhaninge.

Använd dig av appen calimoto. Lägg in waypoints vid rosenhill exempelvis och kör sen efter föreslagen rutt.

Är det bara rejsa som du tänkt dig? Lite kul också att se förslag som ges här. Inget ändrat sig på över 40 år. Nostalgi :) Men har du inte åkt eller besökt dessa platser ska du definitivt göra det.

Ett exempel på en dagstur jag och mina polare körde nyligen. Fantastiska vägar vissa av dom
View attachment 454555

Tack för detta, skall se vad som hinns med. Har inte kört inspirerat i år så är främst ute efter fina vyer. Har hittills utforskat området mellan Jakobsberg och Uppsala, finns många fina vägar men hiskeliga mängder fartkameror.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack för detta, skall se vad som hinns med. Har inte kört inspirerat i år så är främst ute efter fina vyer. Har hittills utforskat området mellan Jakobsberg och Uppsala, finns många fina vägar men hiskeliga mängder fartkameror.

Fartkameror? Kör du bil? Mina hemtrakter typ Viksjö/Järfälla och finns massor att se/uppleva. Vill du köra med ett trevligt gäng (olika tempo) kan du hoppa med i min grupp "Mälardalens MC-turer" :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ett exempel på en dagstur jag och mina polare körde nyligen. Fantastiska vägar vissa av dom
View attachment 454555
Körde denna rundan idag, riktig fin & hade det mesta, inklusive grus. :tummenupp

Edit, såg nu att jag dragit rutten lite fel innan Norberg. Jag körde rakt fram/höger vid Olsbenning, ni svängde 90 grader vänster där.
Det var en fin grusväg i allafall! :lol
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Fartkameror? Kör du bil? Mina hemtrakter typ Viksjö/Järfälla och finns massor att se/uppleva. Vill du köra med ett trevligt gäng (olika tempo) kan du hoppa med i min grupp "Mälardalens MC-turer" :)

Tack det var ett snällt erbjudande, flyttar dock hem redan nästa vecka så får stå över. Kommer att köra rutten från bilden i förra inlägget imorgon!

Idag levde Slingerbulten upp till sitt rykte. Hann inte till Skogskyrkogården i tid då jag var där 17.50 utan att veta var samlingsplatsen låg. Styrde kosan mot Slingerbulten men i fotokurvan möttes jag av en olycksplats med helikopter och all möjlig räddningspersonal. Tyvärr behövde en kille flygas iväg.

Fikade på Rosenhill och körde sen tillbaka, en "bonus" var att jag fick uppleva Stockholms rusningstrafik. Usch.

Edit: ändrar till rutten över Värmdön och Vaxholm imorgon, får passa på att utforska nya öar när jag ändå är här. Börjar jag i norra änden slipper jag rusningstrafiken och kan korsa Stockholm C på kvällen.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Samlingsplatsen onsdagar 17:30
Vid knappnålen.

9b048c86f9d74495d511cad1ab5c22cc.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Samlingsplatsen onsdagar 17:30
Vid knappnålen.

9b048c86f9d74495d511cad1ab5c22cc.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk

Yes, kände igen stället när jag körde hem norrut på väg 73. Avfarten strax efter Globen var nog för tidig så jag irrade runt på fel sida av kyrkogården.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Enklaste är nog att köra av vid örbyleden/tyresövägen om du åker norrut på 73an.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Enklaste är nog att köra av vid örbyleden/tyresövägen om du åker norrut på 73an.

Lite lurigt hitta för en del. Finns ju flera platser och blomsterstånd man kan missta sig på. Jag brukar på mina turer skriva "blomsterståndet närmast CirkleK" då verkar det som att folk hittar igen det :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är också nyfiken på varför fartkameror skulle vara ett problem om
man kör MC ? Är det nya kameror som kan läsa skylten bak eller är det något
annat som kan indentifiera förare/MC-fordon nu för tiden ?

Problemet uppstår om för många Mc kör över skyltad hastighet förbi kamerorna.
Fartkamerorna tar alla fordonsöverträdelser men det är bara de fordon med skylt fram som kan lagföras. :fakta

Men statistiken finns där och med många Mc vad tror du händer?
Att många fler bilister än Mc inte lagförs är inget argument som biter...

Tänker du inte köra mer än några säsonger och skiter i oss som vill fortsätta köra i framtiden så kan du naturligtvis skita i kameran.
Men hur svårt är det att undvika att ge våra motståndare vatten på sin kvarn genom släppa lite vid kameran?
Man måste inte alltid hålla skyltad hastighet överallt med en motorcykel som låter som en fisande dammsugare bara för det. Allt är inte svart eller vitt!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top