Maxhastighet sidoväskor

AlphaSwede

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Triumph Tiger 1050 SE
Kör tiger 1050 med original topp och sidoväskor. Står max 130 kmh med packväskor. Är det pga wobbling, att väskorna kan flyga av eller varför 130 kmh? Varit uppe i 160 och jag har inte märkt någon skillnad. Vad är er erfarenhet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör tiger 1050 med original topp och sidoväskor. Står max 130 kmh med packväskor. Är det pga wobbling, att väskorna kan flyga av eller varför 130 kmh? Varit uppe i 160 och jag har inte märkt någon skillnad. Vad är er erfarenhet?

Framhjulet blir lättare än annars. Sedan kan sidostabilitet påverkas osv.

Beror mer på hojen än på väskorna. Mina alulådor är godkända för 130 km/h på F800GS medan jag får köra 180 km/h med R1200GSA-n.

Vissa hojar är ökända för att bli rent vidriga med väskor över 110-120...


Buy quality, cry once
 

AlphaSwede

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Triumph Tiger 1050 SE
Haha, det där kallar jag test. Konstaterar att jag lugnt kan hålla 160 utan problem
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det står max 130 km/h på i princip alla mina Triumph-tillbehör. Tror det är advokater inblandade i vissa skrivelser...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det står max 130 km/h på i princip alla mina Triumph-tillbehör. Tror det är advokater inblandade i vissa skrivelser...

Nä det beror på att Triumph har slajjiga framgafflar... ;)

OCH att de friskriver sig!


Buy quality, cry once
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är nog bara en standardskrivning som redan sagts. Mina sidoväskor säger max 120 km/h men jag har testat dem till över 200, och de sitter fortfarande kvar...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är nog bara en standardskrivning som redan sagts. Mina sidoväskor säger max 120 km/h men jag har testat dem till över 200, och de sitter fortfarande kvar...

Nja, jag tror nog att det inte handlar om de sitter kvar eller inte utan på att hojens vägegenskaper påverkas så pass mycket att det avrådes vänligt men bestämt.


Buy quality, cry once
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nja, jag tror nog att det inte handlar om de sitter kvar eller inte utan på att hojens vägegenskaper påverkas så pass mycket att det avrådes vänligt men bestämt.


Buy quality, cry once

Ja, jag raljerade lite såklart. Har dock inte märkt några effekter på vägegenskaperna heller. Mina väskor får man stoppa max 5 kg i per styck (men även här har jag provat och de lossnar inte även med dubbla vikten) så tyngdpunkten förskjuts rätt mycket mindre med väskor än om man t.ex. har en passagerare på hojen. Luftmotstånd ja, kanske, men igen, tror att en passagerare påverkar luftmotståndet en hel del också (knän och huvud som sticker ut).
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ja, jag raljerade lite såklart. Har dock inte märkt några effekter på vägegenskaperna heller. Mina väskor får man stoppa max 5 kg i per styck (men även här har jag provat och de lossnar inte även med dubbla vikten) så tyngdpunkten förskjuts rätt mycket mindre med väskor än om man t.ex. har en passagerare på hojen. Luftmotstånd ja, kanske, men igen, tror att en passagerare påverkar luftmotståndet en hel del också (knän och huvud som sticker ut).

Finns variabler med passagerare också.:D

main-qimg-8fa4697fc36d11a0241e9e751673dd50
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag raljerade lite såklart. Har dock inte märkt några effekter på vägegenskaperna heller. Mina väskor får man stoppa max 5 kg i per styck (men även här har jag provat och de lossnar inte även med dubbla vikten) så tyngdpunkten förskjuts rätt mycket mindre med väskor än om man t.ex. har en passagerare på hojen. Luftmotstånd ja, kanske, men igen, tror att en passagerare påverkar luftmotståndet en hel del också (knän och huvud som sticker ut).

Fast där skall jag säga att min hoj med tomma aluväskor är betydligt instabilare vid tex max acceleration över 130 km/h (givetvis endast på avlyst plats) än med bara passagerare... Och då skiljer det typ 50 kg i vikt (säg inte detta till min fru).

Med mjuka väskor är den däremot betydligt mindre påverkad.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fast där skall jag säga att min hoj med tomma aluväskor är betydligt instabilare vid tex max acceleration över 130 km/h (givetvis endast på avlyst plats) än med bara passagerare... Och då skiljer det typ 50 kg i vikt (säg inte detta till min fru).

Med mjuka väskor är den däremot betydligt mindre påverkad.

Ok, ja, det beror kanske på väskornas utformning också. Mina är ganska små och i viss mån strömlinjeformade. Du har kanske mer de där BMWiga aluminiumlådorna på din?

IMG-5664.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med min gixxer var 200 med god marginal med Oxford tygväskor inga problem, FJRen gick som på räls oavsett hastighet med väskor och/eller skjuts och BMWn är det heller inga problem med oavsett hur fort det går. Frugans Tiger 800 däremot, den beter sig klart mystiskt med stora korvlådorna på :näsblod Så där kan man verkligen förstå poängen med att inte va alltför långt över 130.

Och självklart har alla tester utförts på avlyst område osv :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att dom skriver max 120 eller 130 är ett friskrivande från deras del och det beror troligen på två delar.

Dels är det så att högre hastigheter kan ge upphov till oberäknelig turbulens runt väskorna och i värsta fall orsaka självsvängning i väskorna med fästen och det kan ge ökade påfrestningar på fästena för väskorna. Därför vill dom inte garantera att väskorna och fästen i längden håller för det. Även om det är osannolikt att det skulle haverera på det sättet.

Dels är det så att väskorna dels påverkar helheten av hojen vad gäller kursstabilitet och vägegenskaper. Dels pga att man förändrar den aerodynamiska profilen för hojen och dels för att det hamnar vikt långt bak och kanske högt upp. Det påverkar hur hojen beter sig och vissa hojar kan bli väldigt instabila i höga hastigheter varför man inte vill ta ansvar ur det perspektivet heller.

Enligt min egen erfarenhet så har jag testat att köra ganska långt över dom hastigheterna med väskor både på min förra TDM 850 (Som hade rejält stora väskor) och på min VFR. Båda blir något mindre stabila i höga hastigheter men ingen av dom har blivit direkt orolig ens när hastigheten närmar sig 200.

Dvs väskfabrikanten säger max 130 för att vid högre hastigheter så kan egenskaperna för hojen påverkas negativt av väskorna men i majoriteten av fallen så är det inget som du kommer att ha några större problem med. Du känner ju själv när hojen blir orolig och då är det dags att sluta gasa.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...över 130 km/h (givetvis endast på avlyst plats) än med bara....



Och självklart har alla tester utförts på avlyst område osv :D



www.pkhoj.com






Jag har kört fortare än 160 med korvlådor på, och hojen skodd med TKC 80 samtidigt dessutom, och skulle kunna göra det igen.

Skulle jag rekommendera andra att göra det samma?
Nix.


@TS

Inget av det som skrivits i tråden är inteckning för någonting alls vad gäller dig och din körning, på din hoj, med din packning.

130 km/h som max säger ingenting alls.
Problemen i köruppträdande kan komma tidigare än så.

Med överlastade väskor.
Med konstig topbox därtill.
Med plattslitet bakdäck.
Med fel lufttryck.
I byig vind snett in framifrån.

Hojen disintegrerar inte vid 135 som du märkt, men varje förändring du gör skapar ett förändrat beteende hos hojen.
Summan av avstegen du gör från salugolvshojen du hämtar ut skapar till sist en kritisk massa som får ett eget liv.

Är du uppmärksam på förändringar och intresserad av din hoj så märker du de små stegen mot ett svårkontrollerat as och anpassar dig, din körning och din last efter detta.
Saknar du känslan gör du bäst i att läsa på lapparna och göra som dessa säger.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:tungan

Är du uppmärksam på förändringar och intresserad av din hoj så märker du de små stegen mot ett svårkontrollerat as och anpassar dig, din körning och din last efter detta.
Saknar du känslan gör du bäst i att läsa på lapparna och göra som dessa säger.
Jag säger inte emot, men, det kan ju också komma mycket fortare än att man hinner vara med, vis av egen erfarenhet. Med lite fel last så kan det ju vara lugna gatan, utan några konstigheter, tills du kommer till en kurva med tjälskott och råkar ta ett sånt, har du inte märkt för att tyngdpunkten är för långt bak innan så gör du det då...

Frugan körde förresten på både Finlands- och Norge-semester med bara ett av dom nedre fästena till väskan på ena sidan, tills jag frågade när hon tappade den knoppen? "Näe, det har alltid varit så..?" :gnissla Men höll gjorde det :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
BMW's Korvlådor måste väl vara det sämsta ur aerodynamisk synvinkel man kan sätta på en hoj?

Andra hojar som har modellspecifika/aerodynamiska lådor antingen orginal eller som tillbehör påverkas nog marginellt.

Näst därefter måste väl sladdriga mjuka väskor komma, då dom helt plötsligt kan gå ifrån att vara aerodynamiska platta, till att blåsa upp som ett storsegel.

Jag låg själv snett bakom en som hade halvtomma mjuka väskor och såg dom gå från ihopblåsta platta saker till i princip en bromsskärm, turas dom dessutom om på varsin sida så kan det nog bli vingligt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tvärtom så tillhör nog BMW-s sortiment det mer vindtunneltestade du kan få tag på och det är nog så att de flesta lösningar som kommer därifrån är ganska väl uttänkta - inklusive väskor, fästen och aerodynamiska effekter med dem monterade. Glöm inte att det är ett Tyskt Företag vars affärsidé är att leverera TüV-godkända pryttlar till astronomiska åt kunder som kommer igen och igen.

Den lilla inpressningen typ jeepdunk i BMW-s flata lådor är där både av förstyvningsskäl och aerodynamiska dito. Tänk golfboll.

När jag pratar mjuka väskor så är det inte en hemgjord påse av tältduk utan rejäla väskor typ BMW Atacama (eller då i mitt fall Mosko Moto som gör Atacama åt BMW) och de fladdrar inte en millimeter.

Det finns en österrikisk motorcykeltillverkare vars lösning på instabilitet-med-väskor-problemet var att göra fästena flexibla så att väskorna kan svaja istället. Det är ett annat sätt och troligen billigare än att hyra in sig i vindtunneln...


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tvärtom så tillhör nog BMW-s sortiment det mer vindtunneltestade du kan få tag på

Jag betvivlar inte för en sekund att dom är vindtunneltestade för att se att domk inte blåser av, men en kub är en kub, inpressningen ärr för styvheten, den gör inget magiskt med kuben.

Lite som att Thule vindtunneltestar sina takboxar, ändå är dom mera strömlinjeformade om man vänder dom baklänges, det var ju någon elbilsägare som hade mätt på det....
(det syns ju på boxen att den skulle funka bättre baklänges)

Det mest aerodynamiska som finns är ju en fritt fallande vattendroppe, rund framtill och spetsig baktill, därav att en flygplansvinge ser ut så i genomskärning, sen plattar man till undersidan så får man lite lyft också.

En effektiv packbox ska alltså se ut som en vattendroppe, inte som en bajersk korvlåda
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top