Africa twin däck

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Köpte precis en äldre Africa twin och är svinnöjd med den. Jag funderar på att börja kolla lite efter däck för lite mer offroad-körning. Jag har nästan ingen erfarenhet alls i den världen och tänkte höra lite vad man ska kolla/tänka på?

Mvh Eken
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skall du BARA köra offroad med den?

AT är en rätt tung hoj, blir betydligt trevligare med radialdäck...


Buy quality, cry once
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör 50/50 asfalt grus och då är min favvo HEIDENAU K 60 SCOUT bak och TKC-80-Twinduro fram. TKC 80 slits ut för fort i bak jag kommer bara 200 mil på ett sådant bakdäck så de blir för dyrt helt enkelt. Fram håller TKC 80 100-1500 mil för mig. Heidenau k60 är ruskigt hållbart de håller 500 mil i bak medans de klarar 1000-1500 mil för medelåkaren. Jag kör en KTM 990 .
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kör 50/50 asfalt grus och då är min favvo HEIDENAU K 60 SCOUT bak och TKC-80-Twinduro fram. TKC 80 slits ut för fort i bak jag kommer bara 200 mil på ett sådant bakdäck så de blir för dyrt helt enkelt. Fram håller TKC 80 100-1500 mil för mig. Heidenau k60 är ruskigt hållbart de håller 500 mil i bak medans de klarar 1000-1500 mil för medelåkaren. Jag kör en KTM 990 .
Jag tänkte slängs på motoz tractionator gps bak och tkc80 fram. Får se efter sommaren hur det gick!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tänkte slängs på motoz tractionator gps bak och tkc80 fram. Får se efter sommaren hur det gick!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Motoz tractionator gps ser väldigt lika ut som HEIDENAU K 60 SCOUT frågan är om de håller lika bra? K60 är känd för lång livslängd och de är de hållbaraste jag kört jag brukar skrota alla bakdäck innan 300 mil men detta höll 500 mil. De blir intressant att höra hur de funkar för dig :tummenupp

De är detta (länk) Heidenau k60 jag kör med hel gummiklack/remsa i mitten de håller bättre än de med öppna klackar i mitten som också heter samma k60. Däcket ger sämre drag rakt fram i typ lera/lösgrus men de är väldigt bra grepp vid uppställ på grusväg i höga som låga farter man kan slå på ovanligt mycket gas utan att hojen går upp i överställ de blir liksom enkelt att hålla ett lugnt uppställ väldigt förutsägbart. Däcket har bra våtgrepp också samt rätt ok pris. Tkc 80 i fram är väldigt förutsägbart och sviker aldrig och trots grova klackar har de bra asfaltsgrepp vått som torrt.
https://www.dexon.se/alla-kategorier/heidenau-k60-scout-15070b17
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
K60 scout och bra våtgrepp är väl inte riktigt de två begrepp som går mest ihop.


Buy quality, cry once
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Motoz tractionator gps ser väldigt lika ut som HEIDENAU K 60 SCOUT frågan är om de håller lika bra? K60 är känd för lång livslängd och de är de hållbaraste jag kört jag brukar skrota alla bakdäck innan 300 mil men detta höll 500 mil. De blir intressant att höra hur de funkar för dig :tummenupp

De är detta (länk) Heidenau k60 jag kör med hel gummiklack/remsa i mitten de håller bättre än de med öppna klackar i mitten som också heter samma k60. Däcket ger sämre drag rakt fram i typ lera/lösgrus men de är väldigt bra grepp vid uppställ på grusväg i höga som låga farter man kan slå på ovanligt mycket gas utan att hojen går upp i överställ de blir liksom enkelt att hålla ett lugnt uppställ väldigt förutsägbart. Däcket har bra våtgrepp också samt rätt ok pris. Tkc 80 i fram är väldigt förutsägbart och sviker aldrig och trots grova klackar har de bra asfaltsgrepp vått som torrt.
https://www.dexon.se/alla-kategorier/heidenau-k60-scout-15070b17
https://youtu.be/5LFOI65uXRw

Mycket bra däcktest på de kanalen. Många verkar gilla tractionator adventure också..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
K60 scout och bra våtgrepp är väl inte riktigt de två begrepp som går mest ihop.


Buy quality, cry once

Jag vet inte varför de påstås att de har dåligt våtgrepp de är helt ok med mina mått mätt och jag har testa en hel del däck genom åren.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tack för många bra tips:) Jag ska inte bara köra grus utan förmodligen betydligt mer asfalt. Men jag skulle vilja ha möjligheten att köra av vägen ibland och ändå ha lite mer rimligt grepp än vad jag har nu.
Jag får kolla runt lite, ekonomi i däcket är ju definitivt en aspekt man måste ta med. 200 mil på ett bakdäck är inte värt för mig^^
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tack för många bra tips:) Jag ska inte bara köra grus utan förmodligen betydligt mer asfalt. Men jag skulle vilja ha möjligheten att köra av vägen ibland och ändå ha lite mer rimligt grepp än vad jag har nu.
Jag får kolla runt lite, ekonomi i däcket är ju definitivt en aspekt man måste ta med. 200 mil på ett bakdäck är inte värt för mig^^

Då säger jag som Sportbike längre upp i tråden. Michelin Anakee Adventure. Bra livslängd, riktigt bra på asfalt och helt ok på grus. De sjunger lite i vissa farter, bortsett från det är jag väldigt nöjd med mina. Inne på tredje paret nu.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för många bra tips:) Jag ska inte bara köra grus utan förmodligen betydligt mer asfalt. Men jag skulle vilja ha möjligheten att köra av vägen ibland och ändå ha lite mer rimligt grepp än vad jag har nu.
Jag får kolla runt lite, ekonomi i däcket är ju definitivt en aspekt man måste ta med. 200 mil på ett bakdäck är inte värt för mig^^

Kolla även Pirelli STR Rally. Verkar vara bra på nästan allt OCH har bra livslängd. 2000 mil kom dessa lirarna på en uppsättning däck.

https://www.adventurism.tv/blog/2020/2/4/tyre-review-pirelli-scorpion-rally-str
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja det verkar ju verkligen vara däcket för mig! 2000 mil är ju helt galet egentligen. Det är definitivt värt att kolla på
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja det verkar ju verkligen vara däcket för mig! 2000 mil är ju helt galet egentligen. Det är definitivt värt att kolla på

2000 mil är nog väldigt otypiskt iofs, är min känsla. Gissar att de flesta mc-förare får vara glada om de får ut över 1000 mil från det däcket.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja det verkar ju verkligen vara däcket för mig! 2000 mil är ju helt galet egentligen. Det är definitivt värt att kolla på

Sådana där adventurebloggarresenärer är alltför ofta rabatthoror som lovar positiva recensioner om man bara får lite grejer billigare.
Jag skulle inte fästa för mycket tilltro till deras olika påståenden.
...mer än miluttaget då.

Och vaddå? Konservera ett slutkört däck genom att ta det försiktigt går med de flesta märken och modeller. Kompisar i Finland körde LC4or fram och tillbaka till Mongoliet med bara ett gemensamt framdäck och ett bakdäck mellan sig i reserv om man skulle köra sönder något.

Men det är touring.
Touring på asfalt och grus. Tugga mil rakt fram i timmar.

Är det så du skall använda din nya AT?

Eller skall du köra offroad som du säger i TS?
Alltså korsa myrar i väglös terräng, köra kompasskurs och sätta GPSen på läge fågelväg?

Eller är det grusväg du skall köra?
Traktorspår i skogen?
Gräs? Lera...?

Det finns däck och däckskombinationer att rekommendera för alla dessa underlag, och då har vi inte ens gått in på din körstil.

Gillar du att sladda? Vill dulära dig att sladda?
Skall du övernatta i skogen, alltså köra med packning? Skall du, vill du, tänker du - det finns massor av frågor att fundera över.

Börja med att specificera hur du tänker använda hojen. Redan adressen "Stockholm" säger att det blir en del asfalt innan du når naturen...?

Nej, börja med att precicera hojen!
"Africa Twin" kan vara en hel del"
RD03 får andra däcksrekommendationer än RD04/RD07, och eftersom CFR 1000 nu har 5 modellår på nacken och blivit ersatt av en 1100 så kanske någon tycker att den är gammal.

Två saker kan sägas och sågas direkt:
Lägg INTE på TKC 80 fram.
Lägg INTE på K60 Scout bak.

Så, bakgrund, please.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De däck jag provat som touringgubbar lovar 1500-2000 mil på kommer jag 300-500 mil på och då är nästan korden framme. Men de är bakdäcken som ryker fram håller samma däck 1000-1500 mil. Underligt nog har jag lika stort slitage på allt från Honda xr650 enstånka eller liknade Afrika twin en Cagiva elefant 750 som jag haft. Enda skillnad med ktm 990 som är ganska motorstark är att jag får hägda mig lite med gasen annars svarvar jag sönder ett bakdäck på bara 100 mil. Rekordet jag har i att köra ner ett nytt offroaddäck till korden är 3 mil med ktmen men de va drifting på asfaltsbana:D

Jag håller inte med tidigare talare att inte lägga på TKC 80 fram för de däcket släpper sällan och när de gör det så är de snälla släpp. De håller över 1500 mil fram för de flesta som inte kör som jag. De finns ännu säkrare framdäck för grus men då blir de mer åt crossdäckhållet de sitter såklart ännu bättre i druskurvor och inbromsning men de håller extrekt dåligt och är liute väl sladdriga på asfalt. Tkc 80 är bästa allrounddäcket om man är rädd att vurpa och vill ha bra livslängd.

K60 Scout bak är de bästa jag kört i livslängd och de är de säkraste däcketjag provat på grusväg för hojen sätter fast sig mer o mer ju mer man spinner genom kurvor. Hojen kastar inte lika mycket hit o dit när man kör med ställ helt enkelt och de är grymt grepp innan de släpper. Däremot drar de inte så bra rakt fram i lera och grus om man väljer k60 med hel gummiklack i mitten. k60 med öppna mönster i mitten är såklart bättre driv rakt fram men håller sämre.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja alltså jag erkänner att det kanske är mer grus än ren offroad. Ska man ut på myren behövs det kanske kanske andra bullar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla även Pirelli STR Rally. Verkar vara bra på nästan allt OCH har bra livslängd. 2000 mil kom dessa lirarna på en uppsättning däck.

https://www.adventurism.tv/blog/2020/2/4/tyre-review-pirelli-scorpion-rally-str

Jag kan vidimera livslängden - OM man kör väldigt försiktigt. Fullastad hoj, RAIN-mode och SOFT fjädring så klarar de en person och tvåmånaders packning +1800 mil.

Normalkörning räkna med cirka hälften för ett bakdäck men framdäcket håller fanimig 1500 hur man än gör.

Jag är inne på min andra uppsättning, många kamrater har kört både tre och fyra uppsättningar och är mycket nöjda.

De är känsliga för punktering mellan klackarna, särskilt när de börjar bli slitna - en del av de goda egenskaperna på väg innebär tyvärr också att vissa kompromisser fått göras. Men totalt sett är de fenomenala gatdäck som funkar riktigt bra på både grus och enklare "offroad" som stigar osv. Inger stort förtroende även med last!

Så är det vägdäck med gruskompetens man söker är det ett mycket bra alternativ.

Omvänt så finns ju tex MotoZ RallZ eller liknande. Väger saftiga 9,5 kilo per däck och har förstås noll våtgrepp på asfalt. Men håller sjukt länge pga massor av gummi och ger enormt grepp på lösare underlag.

Jag själv prioriterar våtgrepp på asfalt eftersom det är där jag vill ha marginaler, dvs i trafiken. På grus och stigar funkar de tillräckligt bra även i regn för att kunna hänga på kompisarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top