Africa twin däck

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nej nej - jag tog det inte så.

Jag ÄR säljare, nasare, säljarjävel - man kan kalla det vad man vill, men jag är verkligen säljare.

Stolt över att vara det, bra på det - och stolt över det med.

So shoot me - bara myndigheter och kommunal förvaltning klarar sig utan säljare. :rock

Kom på mig själv med att leendes dagdrömma om följsamma kontrollerade sladdar redan i makligt tempo (och självklart i motljus från en för aftonen nedgående sol), utifrån din lyriskt målande beskrivning :). Och så klickade jag på "Köp" av bara farten...
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag tackar stort och ödmjukt för all kunskap som delas. Jag har kört hoj i 10 år men bara på gatan så det här blir första insticket i naturen:)
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Aldrig någon som pratar om Michelin Anakee Wild..? Är dom kassa, intetsägande eller bara förbisedda? Det satt såna på min CRF1000 när jag köpte den och jag tycker dom är helt ok för mig och mina behov med prio på offroad och grus. Jag har även "jagat" sportisar på kurvig asfalt med gott resultat. Sliter ganska snabbt bara..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Aldrig någon som pratar om Michelin Anakee Wild..? Är dom kassa, intetsägande eller bara förbisedda? Det satt såna på min CRF1000 när jag köpte den och jag tycker dom är helt ok för mig och mina behov med prio på offroad och grus. Jag har även "jagat" sportisar på kurvig asfalt med gott resultat. Sliter ganska snabbt bara..
Monterade sådan bak på min 800GS häromdagen. Ska bli intressantt att se hur dom känns. Fast den hojen går som pendlings och touringhoj. På alla underlag. Används dock ej som grusbus-hoj, så behoven blir då lite annorlunda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aldrig någon som pratar om Michelin Anakee Wild..? Är dom kassa, intetsägande eller bara förbisedda? Det satt såna på min CRF1000 när jag köpte den och jag tycker dom är helt ok för mig och mina behov med prio på offroad och grus. Jag har även "jagat" sportisar på kurvig asfalt med gott resultat. Sliter ganska snabbt bara..

Har ingen egen erfarenhet av dem heller, men de är väl att beteckna som modernare TKC80 med lite bättre marginaler för större motorer men vandrar förstås i asfaltskurvor.

Mjuka rena offroaddäck är ibland rena skräcken - jag fick bredställ med en gammal DR500 mitt i stan när jag växlade till tvåan i kurvan efter rödljusen...
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
[QUOTE

Så, hur många ovänner fick jag nu...? :öga[/QUOTE]

Jag känner mig kränkt och har inte ens skrivit i tråden.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
notrightrider: du får kontakta Däckonline och begära provision. Fick följande besked gällande 6006:eek:rna :) :

"På grund av hög efterfrågan kommer leveransen av de beställda artiklarna förmodligen försenas med 3 dagar."
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har testat 6006-däcket 90 mil över 3 dagar nu. Funkat hur bra som helst. Varierat underlag med hårdgrus, lösgrus, sand , sprängsten och traktorvägar. Och ca 25 mil asfalt. Allt torrt dock, ingen lera eller blött gräs. Har slitits fort som sjutton. Säkert slitit ner halva klackarna mitt på, med trött XT600. Upptäckte också på sista asfaltsbiten hem att det låter satan om däcket på asfalt, nu när det är halvslitet. Som att man håller på att strypa en katt, i hastigeter över 70. Kul att ha provat, men det blir nog favoriten Mefo Stonemaster igen, när det är dags att byta nästa gång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har testat 6006-däcket 90 mil över 3 dagar nu. Funkat hur bra som helst. Varierat underlag med hårdgrus, lösgrus, sand , sprängsten och traktorvägar. Och ca 25 mil asfalt. Allt torrt dock, ingen lera eller blött gräs. Har slitits fort som sjutton. Säkert slitit ner halva klackarna mitt på, med trött XT600. Upptäckte också på sista asfaltsbiten hem att det låter satan om däcket på asfalt, nu när det är halvslitet. Som att man håller på att strypa en katt, i hastigeter över 70. Kul att ha provat, men det blir nog favoriten Mefo Stonemaster igen, när det är dags att byta nästa gång.

Beskriv gärna hur du upplever detta däck jämfört med Mitas C-02, du hade väl ett sånt på då du bytte till Maxxis däcket? Är som nyfiken på detta då jag just nu har ett C-02 på KLR:en, har nu slitit ner mittklackarna ca 4-5 mm och lite på klackarna bredvid på Mitas däcket och då har det slutat vandra på asfalt eller har jag vant mig:va
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Rundare/snällare på asfalt. Men låter som sagt fördjäkligt på asfalten, nu efter 90 mil. Inte lika mycket grepp på grus. Fast kan vara bra att veta hur jag generellt förhåller mig till bakdäck på offroadhojarna jag haft; XT660, KLR, TTR600 OCH XT600. Alla är effektsvaga, och ger inte möjlighet att gasa loss bakhjulet i alla lägen, om man inte växlar ner rejält. Så körstilen blir ju lite annorlunda mot modernare hojar med mer effekt.

Utifrån detta bryr jag mig inte så mycket om vilket bakdäck jag har. Har under många år alltid valt MT21 fram, då jag tycker det funkar bra både offroad, och på asfalt. Och bak brukar jag välja det grövsta och billigaste jag kan hitta. Och så kör jag ner det tills det är platt i mitten. Blir roligare ju mer slitet det blir :). Och det finns ju alltid klackar kvar på sidorna, som ger grepp vid lite nerlägg.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag bytte från Karoo 3 till Mitas E-10 för 50 mil sen. Precis som Nothingrider skriver så försakar man alltid nånting. Karoo 3 är ett riktigt bra 50/50 däck, framförallt med bra egenskaper på asfalt. Hojen är neutral och lättkörd med dessa däck. Förstår varför KTM valde det som OEM på 790 Adv.
Med Mitas E-10 så blev hojen trögstyrd, som att det var slut luft fram. Dessutom vandrar det i lägre farter rakt fram på asfalt, funkar däremot bra i högre fart på kurvig väg där man pressar lite grann i kurvorna.
På grus däremot!!!! Fästet var sjukt bra både på slät "betonggrusväg" och rullgrusväg, däremot så hade jag gärna haft 30 hästar till! Jag fick stänga av Traction Control helt för att det skulle ställa upp ordentligt i kurvorna. Inget för en äldre och motorsvagare hoj...

Nå, det är bra när man byter däckstyp att kolla och jämföra profil och höjd på däcket. Mitas E-10 är spetsiga och ca 8 mm högre än Karoo 3 så jag sänkte helt sonika framdelen (höjde gaffeln i kronorna) ca 4 mm plus att jag dra på lite ride height bak. Nu fick jag tillbaka den fina balansen och hojen blev också lite livligare i styrningen, dvs roligare att köra!

Så, kolla, mät och justera så hojen får samma höjd fram som däcket innan, om man trivdes med dessa egenskaper såklart :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad säger ni om slangarna i däcken det talas om här? Vanlig landsvägsslang eller tjock crosslang? Är crosslangen sämre på asfalt att däcket går varmare och nöts mer och inte heller till nån större nytta på de hojar vi talar om här som är för tunga för ren skogskörning utan mer går efter grus och traktorvägar? Eller är det bra med extra tjocka slangar om man åker mest grus?

Jag har crosslang för det blev jag rekomendera då jag köpte däcken, är det klokt? Har konstaterat att jag kört ca 80 % grus och 20% asfalt oftast för att jag ibland bli lat och kör några mil asfalt istället för att runda runt en lång sträcka efter grusvägar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top