Byta helsystem

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Tänkte byta till detta helsystem på min xj6. Aldrig gjort det tidigare.

Är det nåt jag bör veta innan? Är det några packningar/o-ringar som skall vara med nånstans?
aaaf0edb4912b89a0fc14482a1cb1237.jpg


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Tja, eftersom du inte berättar mer än XJ6 så kan jag bara säga att 2009 års modell har avgaspackningar.


View attachment 454346

Här har du artikelnummer:
View attachment 454347


...och här kan du leta reda på just din modell:

https://www.cmsnl.com/yamaha-xj6na-...1_model48811/partslist/0046.html#.XtOU3daexxB



Just det - med just det blåset behöver du en bigpack sådana här också...

View attachment 454348


...att dela ut till din omgivning.

Tackar! Det är 2013 års modell. Det borde jag skrivit.

Fast är det så högljutt så kanske jag skall låta bli. Trivs bäst med ett tyst system. Men den har en PC3 monterad och jag gissar att mappen är anpassad efter IXIL blåset. Det är egentligen enda anledningen att byta. Fast jag vet inte hur mycket sånt påverkar.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ja det där systemet kommer låta högt.


Gillar man feta ljud och kan hantera lite arga miner från diverse folk är det bara att köra på. Lagligt? Nej. Kul? Ja!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar! Det är 2013 års modell. Det borde jag skrivit.

Fast är det så högljutt så kanske jag skall låta bli. Trivs bäst med ett tyst system. Men den har en PC3 monterad och jag gissar att mappen är anpassad efter IXIL blåset. Det är egentligen enda anledningen att byta. Fast jag vet inte hur mycket sånt påverkar.


Det är oändligt mycket enklare att byta mapp i PC3 och byta till den sk. Nollmappen.
Dvs en mapp som inte påverkar originalinsprutningen alls.
Det du behöver (bara som jag gjort) är en bärbar dator. Nollmappen laddar du hem från PC3 tillverkaren.
Och så behöver du en förslagsvis 3m sladd med vanligt USB kontakt för datorn i ena änden och USB-mini kontakt i andra änden (alltså inte den USB-micro som passar till mobiler).
Sedan är det bara efter laddat hem instruktioner och programmvara och koppla ihop dator och PC3.
När du startat programmet i datorn startar du hojen och då hittar programmet PC3an och du kan spara den mapp som ligger i PC3an till datorn för senare bruk. Vid behov. Och efter du sparat mappen i PC3an till datorn byter du till "Noll-mappen".

Vad det gäller byte till avgassystemet så finns möjligheten att avståndet mellan "plåtbitarna" som håller avgassystemet inte är exakt lika stort som originalsystemet.
Är avståndet längre är det en bra ide att byta ut originalskruvarna mot längre skruv för att inte minska antalet gängor i aluminiumtoppen som skruven fäster i.
Är avståndet kortare kanske du måste byta till kortare skruvar för att få tätt.
För om skruvarna bottnar i toppen innnan det är tätt.
Och drar du då åt lite extra för att bli kvitt glappet så blir dyrt bara förnamnet.

Det kan var rätt tight att göra det här bytet av avgasystemet. Innanför kylaren.
1) En lösning är att ta av framhjulet och framskärm ,
lossa kylaren och flytta den framåt så mycket som möjligt. Och montera av kylfläktar.
2) Ett annan lösning är att helt enkelt montera av kylare och kylfläktar för få plats.
Och senare fylla på ny kylvätska.

Eftersom jag en gång valt alternativ 1) skulle jag nästa gång välja alternativ 2) för det var
d-t trångt med 1).
Och det blev med 1) handla lite verktyg, anpassa verktyg för få plats innanför kylaren för att dra de INSEX-skruv som höll avgasrören.

Bekvämast och bäst, lämna i hojen för mappning med originalsystemet.....
Är du säker på att det är en PC3 , det kanske är en PCV / PC5 ?
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja det där systemet kommer låta högt.


Gillar man feta ljud och kan hantera lite arga miner från diverse folk är det bara att köra på. Lagligt? Nej. Kul? Ja!

Jag har ett på min sen några veckor tillbaka. Låter inte så mycket som man kan tro :)

system.jpg
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Det är oändligt mycket enklare att byta mapp i PC3 och byta till den sk. Nollmappen.
Dvs en mapp som inte påverkar originalinsprutningen alls.
Det du behöver (bara som jag gjort) är en bärbar dator. Nollmappen laddar du hem från PC3 tillverkaren.
Och så behöver du en förslagsvis 3m sladd med vanligt USB kontakt för datorn i ena änden och USB-mini kontakt i andra änden (alltså inte den USB-micro som passar till mobiler).
Sedan är det bara efter laddat hem instruktioner och programmvara och koppla ihop dator och PC3.
När du startat programmet i datorn startar du hojen och då hittar programmet PC3an och du kan spara den mapp som ligger i PC3an till datorn för senare bruk. Vid behov. Och efter du sparat mappen i PC3an till datorn byter du till "Noll-mappen".

Vad det gäller byte till avgassystemet så finns möjligheten att avståndet mellan "plåtbitarna" som håller avgassystemet inte är exakt lika stort som originalsystemet.
Är avståndet längre är det en bra ide att byta ut originalskruvarna mot längre skruv för att inte minska antalet gängor i aluminiumtoppen som skruven fäster i.
Är avståndet kortare kanske du måste byta till kortare skruvar för att få tätt.
För om skruvarna bottnar i toppen innnan det är tätt.
Och drar du då åt lite extra för att bli kvitt glappet så blir dyrt bara förnamnet.

Det kan var rätt tight att göra det här bytet av avgasystemet. Innanför kylaren.
1) En lösning är att ta av framhjulet och framskärm ,
lossa kylaren och flytta den framåt så mycket som möjligt. Och montera av kylfläktar.
2) Ett annan lösning är att helt enkelt montera av kylare och kylfläktar för få plats.
Och senare fylla på ny kylvätska.

Eftersom jag en gång valt alternativ 1) skulle jag nästa gång välja alternativ 2) för det var
d-t trångt med 1).
Och det blev med 1) handla lite verktyg, anpassa verktyg för få plats innanför kylaren för att dra de INSEX-skruv som höll avgasrören.

Bekvämast och bäst, lämna i hojen för mappning med originalsystemet.....
Är du säker på att det är en PC3 , det kanske är en PCV / PC5 ?

Riktigt bra info. Verkar rätt lätt att skriva dit en ny mappning.

Försökte kika in under där PCn sitter men den är rätt dold så kan inte säkert identifiera den. Men den är rätt röd vilket PC5 är. PC3 verkar vara mest grå och det är inte min.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Riktigt bra info. Verkar rätt lätt att skriva dit en ny mappning.

Försökte kika in under där PCn sitter men den är rätt dold så kan inte säkert identifiera den. Men den är rätt röd vilket PC5 är. PC3 verkar vara mest grå och det är inte min.

Är det en PC5
tror jag att du behöver en sladd med en USB-kontakt som passar i datorn och en USB-micro kontakt.
Jag tror man bytt till USB-micro på PC5 från USB-mini på den tidigare PC3 .

Men det är "bara" att läsa på och ladda hem programvara och mappar.
Och så får du öva lite på att skruva så du kommer åt PC5an.
Annars kan du ju inte få dit en sladd.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ett på min sen några veckor tillbaka. Låter inte så mycket som man kan tro :)

View attachment 454353

Det ser ut som du bytt originalljuddämparen mot en eftermarknadsdämpare.
Och behållit original avgasrör och katalysator.?
Och då blir det ju tyst.

För katten gör ju ljuddämpningsjobbet.
På bankörning såg jag en man med en snygg tratt efter katten på en R6.
Inga problem med ljudet som måste vara lägre vid bankörning än vad man kommer undan med på gatan.

Trådskaparen ska slopa katten. Då blir det högre ljud / mer buller än med kat.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det ser ut som du bytt originalljuddämparen mot en eftermarknadsdämpare.
Och behållit original avgasrör och katalysator.?
Och då blir det ju tyst.

För katten gör ju ljuddämpningsjobbet.
På bankörning såg jag en man med en snygg tratt efter katten på en R6.
Inga problem med ljudet som måste vara lägre vid bankörning än vad man kommer undan med på gatan.

Trådskaparen ska slopa katten. Då blir det högre ljud / mer buller än med kat.

Aha, tack för info. Är usel på lite nyare hojar. Den "nyaste" jag haft innan denna var en -94a. Dessa nyare är mest plast och elektronik tycker jag :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top