Ducati Multistrada 950/12xx 2015+

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Någon som har en med den kortare rutan ?
Hur upplever du den isf ?
Har nämligen nu provkört en men turbulensen och oljudet när man kör snabbare än 110 är helt sjukt jobbigt och helt oacceptabelt . Har då provat ha den rutan i nedre läget och höjt till max utan någon skillnad. Har sett att det finns en kortare varjant som kanske kunde lösa problemet ?
Har hellre vinden i bröstet än rakt i hjälmen.
Körde även den nya BMW s1000xr och det var bara något bättre ,där fans det ingen kortare ruta att välja vad jag vet.
Minst sagt förvånad över detta då det ska ju vara en adventure hoj för låååånga körningar...

Kan tillägga att jag har en Arai hjälm och har formgjutna öronproppar så problemet ligger inte där.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag vet nte hur många olika ”rutor” jag provat på multi 1200, både std, 3 olika förlängningar, olika distanser för att vinkla ”rutan” och flera varianter på modifierade std men i sista änden fastnade jag för en ”shorty”.
Precis som du beskriver får man då luftströmmen i bröstet istället för i ögonhöjd som det blir för mig som är 186 cm lång.
Nu har jag sålt 1200an och köpt en Multi 1260 Enduro, en helt underbar hoj, MEN den dras med exakt samma problem som 1200an, än så länge är körglädjen större än irritationen över vindbruset så jag har inte orkat exprimentera än, men jag skulle gissa att en shorty är grejen även denna gång...

EDIT:eek:m det bara handlar om att få bort vindbruset funkar det med ”förlängningsvinge”, det finns flera bra, men problemet jag upplevde med dessa var att sikten blev kass då skarven hamnade mitt i synfältet, vid inspirerad körning på roliga småvägar blev det direkt farligt. Men ska man toura och nöta mil kan det vara en lösning.

Mvh
Micke
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Tack. Det var precis det jag lyckades läsa mig till på olika forum. Orginalet suger och jätte många klagar på just detta. En kortare/sport ruta är det som gäller tydligen och skillnaden är enorm tydligen för dom flesta.
Frågan är då varför Ducati har den på från fabrik.
Får hitta en som har den korta eller ingen alls för provkörning. Lägga så mycket pengar och sen sitta som i en torktumlare är inget jag är sugen på.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ursäkta urspårningen, men finns det någon liknande hoj som styr luften över en lång förare eller ska man räkna med att sitta i snålblåsten? Jag har haft alldeles för roligt på Multistrada 950s för att tänka på var luften hamnar när jag har provkört. Vindbrus tänker jag på först efter några mil.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Helt ärligt tror jag även du ska kolla på en kortare inte högre lösning av ruta. Hade jag ägt en multistrada nu skulle jag börja med att ta bort rutan helt provisoriskt och se vad som händer. Att bygga på en massa extra är nog kasst...läs vad mloren ovan skrev.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top