Inhandla begagnad hoj (BMW S1000R), vad tänka på?

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Hallå,

Sitter och tittar på en BMW S1000R 2018 som rullat 1500 mil, ser ut att ha tillvalen och allt det där. Men, hur avgör man om den är i bra skick?

Varför byter man en sådan hoj så pass snart?
Har förra ägaren kört på bana?

Vad har man för garantier om man köper begagnad från butik om något skulle ske?

Jag vet inte om jag prickade rätt, men förra ägaren ser nu ut att ha en Kawasaki Z900 och där undrar man ju igen över bytet.


Min nuvarande Suzuki är av samma årsmodell och har rullat 1100 mil, dock inget banåk eller liknande.

Några tankar? Tips?
Några kända problem med denna årsmodell?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Är det den gråa hos Beviks? Med de där fegränderna på däcken så tror jag inte att den sett nån bana. 1500 mil är ingenting, den borde se ut som ny. Det är en otroligt rolig hoj, men den kanske inte passar alla. Det är en sporthoj med rakt styre så de är ganska stötiga om vägarna är dåliga, och om man hänger i styret under acc kan de kännas lite svävande, dock inga styrfladder eller vobbel. Gillar du gången hos radfyror så är det en kanoncykel, jag garvar varje gång jag kör den.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Ja det är den, har inte vart där och kollat om det finns några skavanker, skulle vara kul att provköra den. Provkörde kollegans -15 tror jag det var förra året redan och det verkar vara en bra hoj. Däcken kan ju ha bytts så där kan man ju inte kolla riktigt, men man lär väll se hur bra den är skött på utsidan.
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Det finns vissa regler på bana så man måste modda om en del saker. Kanske något inte är återställt som du upptäcker på hojen.
Tex borrhål på vissa muttrar som inte får trilla av.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Är det farligt att den gått på bana? Kanske bäst att sälja min då för den går bara på bana :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför byter man en sådan hoj så pass snart?

Min nuvarande Suzuki är av samma årsmodell och har rullat 1100 mil, dock inget banåk eller liknande.
Ja, varför byter du din hoj så snart?

Det finns vissa regler på bana så man måste modda om en del saker. Kanske något inte är återställt som du upptäcker på hojen.
Tex borrhål på vissa muttrar som inte får trilla av.
Nej, helt fel. Det finns ingenting du behöver modda på en hoj för att få köra på bana med den. Vissa kräver att man viker undan backspeglarna, eller tejpar strålkastaren om man har glas av, eh ja, glas, istället för plast. Ska du däremot tävla med hojen eller köra licensträningar så måste hojen uppfylla SVEMOs reglemente, och då ska vissa skruvar najas, du får inte ha glykol i kylvattnet, det ska vara skum i tanken (om inte det är bortplockat :va), inget stöd, inga lampor, inga backspeglar, hel magkåpa/båt osv.

Och om hojen har gått på bana, vad gör det? Skulle den släta asfalten slita mer på hojen än tjälskott och potthål på allmän väg? Med tanke på hur man ser folk köra på allmän väg så är argumentet att man kör hårdare på bana ganska ihåligt också, det är ju inte direkt ovanligt att folk håller stumt på gata, eller försöker lära sig slanga med måttlig framgång. Min bild här är att det är fler gatåkare än banrävar som behöver byta tätningar och bussningar i gaffeln tex.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Ja, varför byter du din hoj så snart?
...
Och om hojen har gått på bana, vad gör det? Skulle den släta asfalten slita mer på hojen än tjälskott och potthål på allmän väg? Med tanke på hur man ser folk köra på allmän väg så är argumentet att man kör hårdare på bana ganska ihåligt också, det är ju inte direkt ovanligt att folk håller stumt på gata, eller försöker lära sig slanga med måttlig framgång. Min bild här är att det är fler gatåkare än banrävar som behöver byta tätningar och bussningar i gaffeln tex.

Jag byter upp från en nybörjarhoj och det är väll rätt vanligt kan man tycka, byter man en sådan dyr och välutrustad hoj efter kort tid så är det svårt att släppa att det kanske var en problemhoj (och ägaren gav upp).

Ang bankörning så är det ju betydligt mer mekaniskt wear and tear på det mesta på hojen, motorn har gått varm på höga varvtal under längre tider, varmare motorolja och mer metallpartiklar av den hårdare belastningen. Kolvar, lager, axlar, bromsar, lameller, allt slits betydligt fortare när de påverkas av högre krafter och temperaturer. Metall mot metall i 10000 rpm under längre tider är inte nyttigt.

I min mening om en hoj körts på bana så gäller inte miltalen som står på räknaren, slitaget på komponenterna är betydligt mer än så beroende på hur den körts, kanske det dubbla eller mer? Som att köpa en gammal taxibil eller övningskörningshoj.

Är man hemmamek och kan åtgärda dessa grejer själv så är det väll fine, men vi som kör på vanlig service och reparation hos återförsäljare så drar det snabbt iväg, speciellt på sådana hojar. Ju mindre problem desto bättre, roligare och billigare...
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Om den gått några bandagar lär göra varken från eller till. Var mer rädd för folk som gillar bakhjulsåka men inte att släppa ned fint, eller hemmapularen med bristande kunskap och passande verktyg.
Alternativt så köper du en helt ny, går att få 2020 år modell från 149 000, 0 mil full garanti och garanterat ingen som misshandlat den.
För övrigt så är det annan ram på den du provkört, samt lite andra skillnader, som jag tror kom med 2017 år modell i Sverige.
Haft en 2016 med full utrustning som jag åkt lite bana med, riktigt kul motorcykel och den elektroniska ställbara fjädring funkar relativt bra för olika typer av väg och om du har passagerare.
Dock blev jag aldrig vän med frambromsen trots byte av belägg och vätska, fantastiskt svårdoserad då den nöp rejält initialt, vissa gillar tydligen det, andra inte.
Men kul hoj,som verkligen är mer sport än touring och kan upplevas lite brutal, även jämfört med min 2006 gsxr 1000.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ang bankörning så är det ju betydligt mer mekaniskt wear and tear på det mesta på hojen, motorn har gått varm på höga varvtal under längre tider, varmare motorolja och mer metallpartiklar av den hårdare belastningen. Kolvar, lager, axlar, bromsar, lameller, allt slits betydligt fortare när de påverkas av högre krafter och temperaturer. Metall mot metall i 10000 rpm under längre tider är inte nyttigt.

I min mening om en hoj körts på bana så gäller inte miltalen som står på räknaren, slitaget på komponenterna är betydligt mer än så beroende på hur den körts, kanske det dubbla eller mer? Som att köpa en gammal taxibil eller övningskörningshoj.

Om en random gatåkare har provat på lite bandagar med sin 1000cc hoj har den långt ifrån "gått hårt". Så det är inget att bry sig om, hade den tävlats med i typ superbike skulle jag dra öronen åt mig. Men såna hojar brukar inte komma ut på gata igen. :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kanske strunta i att köpa begagnad hoj om man ser allt som negativt..
Den som haft hojen innan kanske tyckte den va för mycke å ska sälja den för den anledningen..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kanske strunta i att köpa begagnad hoj om man ser allt som negativt..
Den som haft hojen innan kanske tyckte den va för mycke å ska sälja den för den anledningen..

Ja eller för lite och bytte in den mot en Panigale V4 Speciale. Det finns folk därute med gott om pengar som skiter fullständigt i några tiotusenlappar i värdeminskning för att få nästa värre grej.

Till TS - noja mindre. Kolla hojen som vilket annat begagnatköp som helst. Visst vill du undvika en färdigrullad gris som gått hårt - men det ser du relativt enkelt vid titten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag byter upp från en nybörjarhoj och det är väll rätt vanligt kan man tycka, byter man en sådan dyr och välutrustad hoj efter kort tid så är det svårt att släppa att det kanske var en problemhoj (och ägaren gav upp).

Ang bankörning så är det ju betydligt mer mekaniskt wear and tear på det mesta på hojen, motorn har gått varm på höga varvtal under längre tider, varmare motorolja och mer metallpartiklar av den hårdare belastningen. Kolvar, lager, axlar, bromsar, lameller, allt slits betydligt fortare när de påverkas av högre krafter och temperaturer. Metall mot metall i 10000 rpm under längre tider är inte nyttigt.

I min mening om en hoj körts på bana så gäller inte miltalen som står på räknaren, slitaget på komponenterna är betydligt mer än så beroende på hur den körts, kanske det dubbla eller mer? Som att köpa en gammal taxibil eller övningskörningshoj.

Är man hemmamek och kan åtgärda dessa grejer själv så är det väll fine, men vi som kör på vanlig service och reparation hos återförsäljare så drar det snabbt iväg, speciellt på sådana hojar. Ju mindre problem desto bättre, roligare och billigare...
Du är alltså en färsk hojåkare som precis klurar på att köpa din andra hoj, och ändå är du expert på hur hojar slits vid olika typer av körning :tummenupp Har du kört mycket bana med din hoj så att du har empiriska erfarenheter av slitaget?

Om den har gått 1500 mil på två somrar så är det nog knappast en problemhoj heller...

Nej, det är helt korrekt att metall mot metall är fel, och det är ingen som kör något metall mot metall, allra minst på bana. Dom som kör bana är normalt sett dom som tar hand om sina hojar bäst, för dom har också ett tekniskt kunnande och intresse, det är inte bara en kul accessoar. Att lager, axlar och "allt" slits fortare på bana är rent nonsens. Höga varvtal längre tider har man inte heller, bankörning är i högsta grad dynamisk körning, där man betar av ett ganska brett hastighets och varvtalsområde, till skillnad mot tex motorväg.

Motorn går inte varmare på bana än på gata, dom tillfällen hojen går som varmast är stadskörning, tex stå vid ett rödljus, och det gör INGA banhojar ;) Ofta tar man ju tom bort kylfläktarna på banhojar, för att dom ändå aldrig går igång (man krypkör ju som sagt inte på bana) och dom hindrar ju luftflödet.

Rödljusrace är ju inte helt ovanligt, det ska lödas stumt så fort det slår om, och sen fulväxlas för att sen pallnita vid nästa rödljus, ganska rejäl misshandel av kopplingen framförallt. Det händer aldrig banhojar, eftersom man rullar ut från depån på banan och ger fullt först efter att man är ute på rakan. En tävlingshoj gör kanske 10 starter på ett år, det hinner ju en gathoj med en lördagförmiddag...



Kanske strunta i att köpa begagnad hoj om man ser allt som negativt..
Den som haft hojen innan kanske tyckte den va för mycke å ska sälja den för den anledningen..
Precis, förra (och första) ägaren av min hoj tyckte att den hade alldeles för mycket effekt för honom, han rullade mest runt och var rädd för den, så han böt till något klenare.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja eller för lite och bytte in den mot en Panigale V4 Speciale. Det finns folk därute med gott om pengar som skiter fullständigt i några tiotusenlappar i värdeminskning för att få nästa värre grej.

Så kan de oxå vara... En som puttrar på låga varv å vill visa upp sin värsting..
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Du är alltså en färsk hojåkare som precis klurar på att köpa din andra hoj, och ändå är du expert på hur hojar slits vid olika typer av körning :tummenupp Har du kört mycket bana med din hoj så att du har empiriska erfarenheter av slitaget?

Om den har gått 1500 mil på två somrar så är det nog knappast en problemhoj heller...

Nej, det är helt korrekt att metall mot metall är fel, och det är ingen som kör något metall mot metall, allra minst på bana. Dom som kör bana är normalt sett dom som tar hand om sina hojar bäst, för dom har också ett tekniskt kunnande och intresse, det är inte bara en kul accessoar. Att lager, axlar och "allt" slits fortare på bana är rent nonsens. Höga varvtal längre tider har man inte heller, bankörning är i högsta grad dynamisk körning, där man betar av ett ganska brett hastighets och varvtalsområde, till skillnad mot tex motorväg.

Motorn går inte varmare på bana än på gata, dom tillfällen hojen går som varmast är stadskörning, tex stå vid ett rödljus, och det gör INGA banhojar ;) Ofta tar man ju tom bort kylfläktarna på banhojar, för att dom ändå aldrig går igång (man krypkör ju som sagt inte på bana) och dom hindrar ju luftflödet.

Rödljusrace är ju inte helt ovanligt, det ska lödas stumt så fort det slår om, och sen fulväxlas för att sen pallnita vid nästa rödljus, ganska rejäl misshandel av kopplingen framförallt. Det händer aldrig banhojar, eftersom man rullar ut från depån på banan och ger fullt först efter att man är ute på rakan. En tävlingshoj gör kanske 10 starter på ett år, det hinner ju en gathoj med en lördagförmiddag...


Precis, förra (och första) ägaren av min hoj tyckte att den hade alldeles för mycket effekt för honom, han rullade mest runt och var rädd för den, så han böt till något klenare.

Det stämmer att jag endast haft MC kortet ett par år så jag är garanterat ingen expert på området, det är också bra att höra din input då man lär sig något varje dag. Du skriver att banåkning inte har nån nämnvärd inverkan på slitage, allt är väl relativt så klart och med hoj kanske man inte behöver oroa sig över detta lika mycket. Med det sagt så kommer alltid större krafter att innebära mer slitage, för visst använder man normalt hårdvaran mer på banan än på vägen (acceleration)? Kan du med gott samvete säga att kopplingen inte slits mer på bana än normal gatukörning?

Hojen i fråga har endast rullat 1500 mil och med er input så ska det inte vara några problem vare sig den använts på bana eller inte, det känns bra att veta! Hojar från mitt perspektiv rullar ju inte lika länge som bilar, jag vet faktiskt inte vad som är långt för en motorcykel. En gammal Volvo rullar exempelvis 30-40 000 mil, vad är likvärdigt för en hoj?

Jag har också tänkt på en ny (som nämnts tidigare i tråden) mer eller mindre fullutrustad, kostar ju en del samt att man inte får några av de nyare uppdateringarna som vissa andra modeller fått så det blir isåfall inte nu.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det stämmer att jag endast haft MC kortet ett par år så jag är garanterat ingen expert på området, det är också bra att höra din input då man lär sig något varje dag. Du skriver att banåkning inte har nån nämnvärd inverkan på slitage, allt är väl relativt så klart och med hoj kanske man inte behöver oroa sig över detta lika mycket. Med det sagt så kommer alltid större krafter att innebära mer slitage, för visst använder man normalt hårdvaran mer på banan än på vägen (acceleration)? Kan du med gott samvete säga att kopplingen inte slits mer på bana än normal gatukörning?
Ja, man kör hårt på bana, men vad är hårt för en sporthoj? Är det hårdare att dra stumt på rullen på Sviestad än på E4 eller mellan rödljusen på C-ringen? Är det hårdare att göra stabila inbromsningar än att träna på stoppies eller att försöka koppla upp hojen? Ofta har du dessutom färre värmecykler och mindre belastning på kall motor på bankörning.

Ja, större krafter innebär generellt sett mer slitage, det håller jag med om, det jag opponerade mig mot var påståendet att bankörning innebär så otroligt mycket större krafter.

Hojen i fråga har endast rullat 1500 mil och med er input så ska det inte vara några problem vare sig den använts på bana eller inte, det känns bra att veta! Hojar från mitt perspektiv rullar ju inte lika länge som bilar, jag vet faktiskt inte vad som är långt för en motorcykel. En gammal Volvo rullar exempelvis 30-40 000 mil, vad är likvärdigt för en hoj?
Det är nog svårt att slå en B20 i livslängd, men det sägs ju att oljekylda gixxermotorer från 80-talet är en av få saker som kommer att överleva nästa världskrig ;) En välskött hojmotor, dvs där underhållet har skötts som det ska, som inte är ett måndagsexemplar och som inte har misshandlats mer än nödvändigt, har inga problem att passera 20 000 mil, och mer därtill. Lite beroende på vad det är då så klart, en råtrimmad stånka blir svårare att få ut dom milen ur till vettig kostnad jämfört med tex en FJR som lätt går det dubbla.

Det som tyvärr dödar många hojar och kan ge ett lite dåligt rykte är att dom går lite, blir omoderna, ägarna tappar sugen och sen vansköts dom till döds.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vanskötsel dödar fordon. Väldigt lite annat, särskilt inte hojar.

Ägare som bryr sig, servar, är intresserade av funktion och säkerhet osv är det viktiga. Aka hoj som körs seriöst på bana... Särskilt om den är japansk.


Buy quality, cry once
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
En jobbarkompis åker hoj, goretex, plattslitna däck, kör inte bakhjul eller tränar på stoppies och har aldrig varit nära en racerbana. Rena motsatsen mot vad jag kallar hojåka. Men en sak glömde han.. Att kolla oljan regelbundet, så nu står den med skuren vev:huvet
Men bana? Nej ??. Välskött är bra, misskött är dåligt:fakta
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Sluta va så änglisg, försäkring av BMW via Svedea har motorskadeförsäkring i 8år eller 10000 mil om jag inte minns fel.

Visst, en ren banhoj som skulle jag inte betala samma pris för som en nästan ny hoj som gått 1500 mil och kanske lite bana. Men som sagt, vill man vara säker på att en hoj aldrig körts på bana är enda alternativet att köpa nytt;)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top