Ni som kör supersport och bor i stan, hur har ni råd?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En "supersport" är väl åtminstone kåpklädd? Inte räknas väl nakenfisarna till den kategorin?
Jag trodde faktiskt att majoriteten av mc-olyckorna skedde med just stunthojar utan kåpor, med tanke på att de används mer för "lek" än en klassisk landsvägshoj. Det är väl inte hastigheten i sig som står för olyckorna, utan beteendet i trafiken. Har för mig att de flesta olyckorna sker i städerna, men kan möjligen...möjligen ha fel där.

Nej. vad gäller olyckor så är det faktiskt så att kåpförsedda sporthojar av den typ som du har som avatar som är överrepresenterade. Mindre nu än för 10 år sedan men dom är fortfarande överrepresenterade.
Vad det beror på kan jag ju bara gissa men min gissning är att dom som stuntar och grejar i majoriteten av fallen är hyfsat duktiga på att köra och man för det mesta testar och tränar på stunt i låg fart vilket inte leder till stora skador och dom har nog i dom flesta fall räknat med att den ska gå omkull och preppat den för det.

Att kåpförsedda sporthojar är överrepresenterade tror jag är för att dom ser snabba och häftiga ut (vilket dom också är) och dom drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll. Det är ju en sak att gasa satan rakt fram men om man inte har koll på motstyrning eller att en 200 kg tung hoj faktiskt kan kännas som att försöka styra ett tåg i 150 om man gör fel så leder det ju ofelbart till att en sådan individ drar rakt ut i spenaten i första höghastighetskurvan. Och det är också singelolyckor där man misstänker hög hastighet som står för en stor del av olyckorna.

Dvs dom nakna hojarna som det leks med går oftast omkull i låg fart och då kan man svära över att man sabbade en blinkers.
Sporthojarna går oftare åt helsike i högre fart pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett att upptäcka det innan det är för sent.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nej. vad gäller olyckor så är det faktiskt så att kåpförsedda sporthojar av den typ som du har som avatar som är överrepresenterade. Mindre nu än för 10 år sedan men dom är fortfarande överrepresenterade.
Vad det beror på kan jag ju bara gissa men min gissning är att dom som stuntar och grejar i majoriteten av fallen är hyfsat duktiga på att köra och man för det mesta testar och tränar på stunt i låg fart vilket inte leder till stora skador och dom har nog i dom flesta fall räknat med att den ska gå omkull och preppat den för det.

Att kåpförsedda sporthojar är överrepresenterade tror jag är för att dom ser snabba och häftiga ut (vilket dom också är) och dom drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll. Det är ju en sak att gasa satan rakt fram men om man inte har koll på motstyrning eller att en 200 kg tung hoj faktiskt kan kännas som att försöka styra ett tåg i 150 om man gör fel så leder det ju ofelbart till att en sådan individ drar rakt ut i spenaten i första höghastighetskurvan. Och det är också singelolyckor där man misstänker hög hastighet som står för en stor del av olyckorna.

Dvs dom nakna hojarna som det leks med går oftast omkull i låg fart och då kan man svära över att man sabbade en blinkers.
Sporthojarna går oftare åt helsike i högre fart pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett att upptäcka det innan det är för sent.

- Mycket text för att ge mig en bassning/passning - "..drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll." och "..pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett.." :brynad
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En "supersport" är väl åtminstone kåpklädd? Inte räknas väl nakenfisarna till den kategorin?
Jag trodde faktiskt att majoriteten av mc-olyckorna skedde med just stunthojar utan kåpor, med tanke på att de används mer för "lek" än en klassisk landsvägshoj. Det är väl inte hastigheten i sig som står för olyckorna, utan beteendet i trafiken. Har för mig att de flesta olyckorna sker i städerna, men kan möjligen...möjligen ha fel där.

Den vanligaste olyckan är singelolycka på 70-80 väg, föraren kör över sin förmåga och klara inte att svänga, ca 50% av olyckorna sker där.
Näst vanligaste är korsning, ca 25% och sen 10% mötesolycka, väldigt vanlig även den på 70-80 väg. Samma olycka som singelolyckan bara att det kommer en bil i motsatt körfält.

All denna statistik finns på SMC:s hemsida
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Är det inte så enkelt att riktiga sporthojar blir roligare först efter ca 10k och då går det undan. Medans med nakna kan man kan hoppa upp på bakan och bli spännande efter vilken kurva som helst och man släpper av innan det går tokfort?

Notera: Tuono är det närmaste sporthoj jag har ägt så vet inte riktigt vad jag prater om men känns som med mer drag längre ner så nöjer man sig innan man kör över sin förmåga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Mycket text för att ge mig en bassning/passning - "..drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll." och "..pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett.." :brynad

Det var inte ämnat som en bassning åt dig. Det var mer ett påpekande att ditt antagande att stunthojar skulle vara överrepresenterade inte är korrekt utan att det är dom kåpförsedda sporthojarna som är överrepresenterade. Sen råkade det bara falla sig så att du har en sådan hoj vilket gjorde det till en lätt jämförelse.

Det innebär inte på något vis att jag påstår att du tillhör den klick som inte har koll eller kör över sin förmåga. Eftersom majoriteten faktiskt sköter sig så antar jag att du tillhör den kategorin. Dessutom har du ju bevisligen inte kört ihjäl dig vilket stärker den tesen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top