Ni som kör supersport och bor i stan, hur har ni råd?

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Tittar t.ex. på S1000RR, R1 med flera och mina premier brukar ligga runt 2000 för halv och 5000 för hel i månanden, trafik kostar mig "bara" 20000 per år.. Hos vissa bolag går till och med kalkylatorn sönder och det står "kontakta oss för mer information", när jag väl ringer så skrattar de och slänger på luren i ansiktet på mig :lol

Hur gör ni? Eller är ni alla pensionärer som bor ute på landet?

Kommer ner i rimliga försäkringspriser när jag tittar på cyklar från 70-talet som t.ex. Honda CB Four, förstår inte riktigt hur en hoj som är värd runt 70 tusen (som går snabbt med en trumbroms som bromsar långsammare än en cykel) kan vara 120 gånger billigare (500kr per år jämfört med 60000kr) att försäkra än en ny hoj med ABS och modernare komponenter, inte fan kan stöldrisken väga in så mycket?

SUCK.

Edit:

Enligt statistik så stals det i snitt 4.5 motorcyklar per dag i hela Sverige under 2018 varav 1.7 stölder per dag skedde i Stockholm, så stöld kanske är en hög faktor då jag bor i en storstad.
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag tror ålder spelar stor roll samt vilken stad, som för mig som är under 30 betalar ja ~7 tusen om året för halvförsäkring till exempel på en sport.

På min blackbird som är en 98 årsmodell betalar jag 2500 för halvförsäkring vilket är rätt okej
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är inte så konstigt att en äldre hoj är billigare att försäkra. Antingen är de fina och står i ett garage och blänker eller också har de "skit i förgasarn" och står i ett garage. Det förekommer också att de har utsatts för försök till café racer och är isärkapade i ett garage.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Man får ju prioritera. Det går ju inte att ha råd med allt (speciellt inte efter att sporthojspremien är betald).

Jag hade, när jag bodde i Stockholm 23 000kr i försäkringspremie på min R1:a.
Men det är ju per år. Säg att man kör 3 månader om året. 5 750kr. Inte någon direkt katastrof. Viktigt att den är på/avställningsbar.

Nu bor jag på landet och betalar 7000kr / år för samma hoj :lol
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Finns vissa hojar som flyger under radarn hos försäkringsbolagen.
Betalade runt 6 om året för helförsäkring på min Aprilia SL1000 för typ 2 år sen, boende i en lite mindre stad förvisso men det är en riktigt potent hoj sett till vad försäkringen kostar.
Suzuki TL1000 var också riktigt billig att försäkra för min del.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min Ducce SuperSport årsmodell 2017 är förvisso inte riktigt super/hypersport trots namnet men den försäkrar jag för 730 kr/mån, helförsäkring (ej avställningsbar). Bor centralt i storstad men är också runt fyrtiostrecket.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Hade jag drivit ett försäkringsbolag och en 20-25-åring i Stockholm ringde o ville försäkra sin S1000rr, ja då hade det nog kostat... en del:crash
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Försäkringsbolagen har bara en sak för ögonen och det är risk. Det är därför påfallande ofta som en helt ny modell från en tillverkare kan vara ganska billig. S1000RR när den kom 2010 var svinbillig att försäkra...första året... Samma sak med Daytonan från Triumph.
År två hade verkligheten hunnit ikapp på både BMW och Triumph och premierna ökade rejält eftersom alla S1000RR och Daytonor låg och skräpade i dikena. Lägg dessutom till vår "förmåga" att vid ett försäkringsärende kräva att ALLT ska lagas. En lite repa på svingen betyder byte av sving á 20 000 plus arbete för ytterligare 10 000, sen ska varenda kåpa, motorkåpa och tank också bytas så den lilla omkullkörningen kostade plötsligt en inlösen för 150 - 200 000.

Gångra detta med det antal hojar som sålts av en väldigt populär modell där en stor del av dessa hojar är iblandade i en olycka. Jag minns när R1:an kom -98 där statistiskt sett alla -98 och -99 årsmodell hade kraschat någon gång under sin levnad.

Om vi dessutom lägger på de kostnader som skadan på människan skapar i form av sjukvärd, rehabilitering och ibland livslång invaliditet där en ung människa lätt kan dra iväg med väldigt många miljoner för ett försäkringsbolag så förstår man att en sporthoj med hög risk, i kombination med en ung man som också är hög risk, ofta nytaget körkort (hög risk) som dessutom bor i ett högriskområde (Stor stad, många människor, många idioter) så blir det fasligt dyrt.

Varför kostar en KTM 1290 superduke R 30 papp i försäkring för mig när en MT-10 som är väldigt mycket motsvarande hoj bara kostar 7000 per år? Jo, för att KTM 1290 är en högriskhoj eftersom alla huliganerna ville ha en sån eftersom den var "värst" i huliganernas ögon.

En BMW 1250 GS som är världens mest sålda hoj (stora hoj) och förmodligen är inblandad i sjukt många olyckor eftersom det är sånt stort antal sålda kostar 2-3000 spänn att försäkra för mig, hel/hel, tack vare att det är äldre gubbar (som jag) som köper den, dvs låg risk...:)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Antal skadefria år spelar väl in också?
Har man orsakat ett antal olyckor, lär väl premien skjuta i höjden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte stölder som orsakar dom största kostnaderna för försäkringsbolagen. Visst. En ny hoj för 100 000 kostar ju just 100 000 för försäkringsbolaget om den blir stulen. Det som kostar pengar är olyckor och skador. Dels kostar det fort rätt mycket pengar redan vid ganska små skador på en hoj. Och det kan ju ske flera gånger för en hoj. Det räcker med att du stillsamt lägger omkull hojen på parkeringen för att en kåpa ska gå sönder och bara den kostar betydande pengar att fixa. Har du kört omkull på gata eller landsväg och hamnar på sjukhus så blir det rejält mycket dyrare för försäkringsbolaget. Dels måste dom stå för en del av vårdkostnaderna som drar iväg rejält så fort du blir inneliggande på sjukhus. Sen har du rätt till invaliditetsersättning om du inte blir helt återställd vilket beroende på invaliditetsgrad kan vara en hel del pengar. Ovanpå det så har dom en hoj som dom måste lösa in till marknadsvärde.

En olycka kan lätt kosta försäkringsbolaget miljonbelopp med lite otur. Det motsvarar rätt många stulna hojar. Och dom får ju hantera några stycken om året. Hur mycket det påverkar premien beror ju lite på hur många som är inblandade i olyckor i förhållande till hur många sådana hojar som finns. Många hojar med få olyckor ger låg premie. Få hojar med många olyckor ger hög premie. I extremfallet så kan premien vara högre än värdet på hojen beroende på att du försäkrar mer än bara hojen eftersom du själv och eventuell passagerare också ingår i försäkringen.

Med det i huvudet så är det ju lätt att räkna ut några faktorer som gör att vissa typer av hojar får höga premier.
Sporthojar har mycket hög prestanda vilket betyder att det går väldigt fort att komma upp i hastigheter där du plötsligt inte längre klarar av att hantera hojen. Sporthojarna står för ca 10% av beståndet men över 50% av olyckorna. Det drar upp premien ordentligt.
Yngre förare (Läs manliga förare under 25-30 år) har en större tendens att överskatta sin förmåga och är av den anledningen kraftigt överrepresenterade i olyckor i förhållande till antalet förare. Höjer premien.
Storstad innebär mycket körning i komplicerade trafiksituationer och mycket trafik runt vilket kraftigt ökar risken för olyckor. Det höjer premien.
Förare som har färskt körkort är ovana och har därvid större risk för misstag. Det höjer premien.

Dom huvuddelarna orsakar en stor del av skillnaden i premie.
Med andra ord. om du är ung och kanske med nytaget körkort, bor i storstad och vill försäkra en supersport så är det massor med faktorer som driver upp premien eftersom det innebär att du enligt försäkringsbolagets statistik har mängdubbelt högre risk att orsaka dom stora kostnader vilket gör premien mångdubbelt högre.

Som jämförelse. Jag är över 40, kör en VFR som inte är lika poppis som buskörningsmoppe, bor utanför stockholm och har haft körkortet i ganska många år. Det resulterar i att jag får en relativt låg premie.

Det lättaste sättet om du vill ha ner din premie är att välja en annan hoj. Det finns skapligt potenta hojar som du kan ha ordentligt med skoj på utan att premien är skyhög.
Flytta är ju ett alternativ men är ju lite bökigt och har andra nackdelar.
Annars får du helt enkelt bli äldre. Det kommer att få ner din premie men även det har sina nackdelar och tar ju en hel del tid.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det bara dödsolyckor som spelar roll?

Ja, enligt trafikverket. Jag är personligen mer intresserad av alla olyckorna, hade man djupstuderat alla dessa så hade man kunnat dra lite slutsatser. Antalet döda är så få att det är statistiskt ohållbart att basera åtgärder på dessa...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Finns vissa hojar som flyger under radarn hos försäkringsbolagen.
Betalade runt 6 om året för helförsäkring på min Aprilia SL1000 för typ 2 år sen, boende i en lite mindre stad förvisso men det är en riktigt potent hoj sett till vad försäkringen kostar...
Dess barn, Tuono, är också mycket hoj för lite försäkringspengar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, enligt trafikverket. Jag är personligen mer intresserad av alla olyckorna, hade man djupstuderat alla dessa så hade man kunnat dra lite slutsatser. Antalet döda är så få att det är statistiskt ohållbart att basera åtgärder på dessa...

Försäkringsbolagen har ju mycket god intern statistik kring detta, och den statistiken avspeglar sig i princip direkt på premierna. När en modell eller åldersgrupp börjar utmärka sig med kostnader sticker premierna iväg.

För att ta ett tydligt exempel så har BMW R1250 GSA fått premien nästan dubblerad första två åren jämfört med tidigare. Även när det är en köpare som kört 1200GSA i många år före dess och byter upp sig en årsmodell eller två.

Varför? Jo, man tenderar som ny GSA-ägare att åka iväg på nån Touratechkurs där man lägger hojen någon gång och får en repa på den blanka fina skyddsbågen. Och då gör folk på riktigt försäkringsärende av detta vilket kostar i storleksordningen 20’.

Vansinne.


Buy quality, cry once
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Försäkringsbolagen har ju mycket god intern statistik kring detta, och den statistiken avspeglar sig i princip direkt på premierna. När en modell eller åldersgrupp börjar utmärka sig med kostnader sticker premierna iväg.

För att ta ett tydligt exempel så har BMW R1250 GSA fått premien nästan dubblerad första två åren jämfört med tidigare. Även när det är en köpare som kört 1200GSA i många år före dess och byter upp sig en årsmodell eller två.

Varför? Jo, man tenderar som ny GSA-ägare att åka iväg på nån Touratechkurs där man lägger hojen någon gång och får en repa på den blanka fina skyddsbågen. Och då gör folk på riktigt försäkringsärende av detta vilket kostar i storleksordningen 20’.

Vansinne.


Buy quality, cry once

En repig hoj är en lycklig hoj!!! Då visar det att den används... :)
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Touché på inlägget från Steffo_B!!

Ersätta och laga stulna och krockade sporthojar = lite smådyrt, men ändå överkomligt.
Ersätta personskador och livslånga uteblivna arbetsinkomster på grund av handikapp = sinnessjukt dyrt
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
måste väl finnas statistik på hur många hojolyckor som saknar försäkring och/eller körkort? lär ju va en heldel?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top