KTM 950 SM <Kopplingsproblem>

terkansson

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Västerås
Hoj
KTM 950 SM -06
KTM 950 SM <Kopplingsproblem> *LÖST*

Tjaba!
Har en KTM 950 som strular med kopplingen på så vis att den inte frikopplar.
Fenomenet gör att växlingarna, framförallt på de lägre växlarna, känns hårda och slås i.
När man krypkör och jobbar med kopplingen, så känns det som att den efter ett tag tappar trycket och driver hojen framåt... Om man lyfter hojen med depåstöd så bakhjulet går fritt, kopplar ur och lägger i ettans växel, så driver hojen precis som att man inte frikopplat.

Följande har gjorts:
*Rengjort "oil jet"
*Luftat slavcylindern
*Justerat ställskruven vid kopplingshandtaget

Ska byta oljan till kopplingen då nuvarande är var smutsig... Vad för olja rekommenderas, och måste man lufta den baklänges?

Väl mött :)
/T
 
Last edited:

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hejsan.
Har en 990 adv och när min koppling kändes lite soft så luftade jag den baklänges med en stor spruta från Apoteket som används till att spola näsan med. Tog nån hydraulolja jag hittade i garaget. Efter det blev min koppling som den ska!

Lycka till
 

terkansson

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Västerås
Hoj
KTM 950 SM -06
Hejsan.
Har en 990 adv och när min koppling kändes lite soft så luftade jag den baklänges med en stor spruta från Apoteket som används till att spola näsan med. Tog nån hydraulolja jag hittade i garaget. Efter det blev min koppling som den ska!

Lycka till

Tack för svar!
När du säger att den kändes lite soft, vad menar du då?
Vad gäller luftningen, är det bara att fylla en spruta med olja, släppa på nippeln ett halvt varv, och sedan spruta i samtidigt som man suger ut den gamla oljan vid behållaren?
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Ja precis som du skrev. Men jag sög inte upp nån olja från behållaren, det kan rinna över lite men det är väl okej!
Med soft menar jag att den kändes mjuk o svampig. Nu är den distinkt o bettar direkt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En av ktm 950/990 svagheter är slavcylindern de blir rost i cylindern så kolven kärvar. Jag tror att de är den till 90%. Gör som jag plocka isär slavcylindern och rengör själva cylindern och kolven de har funkat bra för mig blev som ny. Jag plockade ut kolven och slipade cylinderloppet med fint våtslip papper typ 500 korn. De rostar av kondensvatten däri. Men många köper helt ny eftermarknads slavcylinder. Läs tråden jag länkar till så får du rek på vad du ska göra eller köpa.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287171-Slavcylinder-990-SMR-2011
 
Last edited:

terkansson

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Västerås
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag plockar isär slavcylindern imorgon så får vi se hur den ser ut och passar i samma veva på att byta oljan och lufta, så får vi se om det ger något resultat. :)


Tack!

/T
 

terkansson

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Västerås
Hoj
KTM 950 SM -06
Har bytt mineraloljan som var ganska smusig samt provat justerat kopplingen på skruven vid handtaget, men problemet kvarstår.. Vad är nästa steg? Norsk felsökning och byta ut slaven mot en eftermarknads?
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tjena "terkansson"

Kan axeln ha blivit så pass sliten i änden i slavcylindern att det har blivit en "grop" av kulan som ligger i slavcylindern? I så fall lär den inte koppla ur hur du än beter dig.

Jag instämmer i det som "Boost 3" säger; det kommer in vatten i slavcylindern och det bildas rost och det är aldrig bra. På min 990 SMt tvingades jag att byta slavcylinder, och kopplingsaxel då änden var sönderrostad, till en Oberon som så många andra gör. Den fungerade alldeles så länge jag hade hojen kvar och gör så fortfarande så vitt jag vet. Jag bytte också mineraloljan mot gaffelbensolja 5W för att inte nöta sönder huvudcylindern.

/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De kan även va packboxar/oringar i bromspumpen på styret så jag skulle i första hand köpt renoveringssats till den för de är billigare än att byta ut slavcylindern. De går inte besikta en bromspump för att lista ut om packboxar oringar mm är slut de är bara renovera typ Norge felsökning :D
 

terkansson

Ny medlem
Gick med
28 May 2020
Ort
Västerås
Hoj
KTM 950 SM -06
LÖST!

Det var slavcylindern som felade. Precis som Boost 3 och Hojkul skrev så var det rost som samlats i cylindern som gjorde att kolven kärvade samt inte kunde gå hela vägen ut. Jag beställde en slavcylinder från Oberon och monterade den idag som löste problemet. Nu kopplar den ur som den ska igen, så otroligt skön känsla jämfört med innan.

Tack för hjälpen!:):)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top