Vilken cross-moppe

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Grabben fyller 15 inom kort och det är dags att handla crossmoppe. Själv hade jag en Honda MT5 när det begav sig tidigt 90-tal. Vad köper man nuförtiden?

Reiju verkar populära och ser hyggliga ut. Någon som vet något om kvaliteten? Eller ska man satsa på en bättre beggad Yamaha DT? Pallar inte ligga och skruva stup i kvarten...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Låt grabben spara ihop pengarna själv å köpa de han vill ha...
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Kör på Reiju eller Derbi, gamla dts ch mt5or är mer för nostalgin ändå numera så kör på något modernt.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Kör på Reiju eller Derbi, gamla dts ch mt5or är mer för nostalgin ändå numera så kör på något modernt.

Är också inne på det? Vågar man lita på "kvallen"? Det man får lite panik över är alla beg. annonser. Ett par år gamla och massa "hastighetsmätaren funkra inte, blinkers döda osv osv. MT5:an skötte jag inte särskilt väl och ändå noll strul.
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Rieju, Derbi, Yamaha m.m. är alla kända märken med bra kvalité.

Alla begagnade annonser med lik är 15 åringar som börjar skruva men inte får ihop det igen. Jag har köpt flertal billiga skitmoppar och bara rättat till alla fel så har det blivit bra igen. :)
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Är också inne på det? Vågar man lita på "kvallen"? Det man får lite panik över är alla beg. annonser. Ett par år gamla och massa "hastighetsmätaren funkra inte, blinkers döda osv osv. MT5:an skötte jag inte särskilt väl och ändå noll strul.

Kvallan är bra kanske inte super men tillräckligt jag tror de där blocketannonserna speglar mer vad det är för ägare, 15 åriga killar är väl inte bäst på att hålla ordning på grejerna. Fördelen med mopeder är att de är jättebilliga att fixa ordning med reservdelar och allt om man jämför motorcyklar och bilar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag håller med om allt som skrivits här, det är absolut inget fel på kvaliteten på Reijju/Derbi, det finns billiga delar överallt om det behövs.

Dagens 15åringar byter inte en glödlampa själv om den pajjar, utan dom förbrukar sina saker som om dom vore mobiltelefoner som ska bytas ut vartannat år.

När jag sålde moppedelar hade jag en grabb som kund som höll tokbra ordning på sina grejor, han sa:
"Alla andra risar ner sina mopeder och kör omkring med trasiga lysen och hängande blinkersar, dom blir stoppade så fort en polis ser dom, alla mina lysen och blinkersar fungerar, jag blir aldrig stoppad och jag har kört trimmat sedan jag skaffade mopeden"

Han körde Reiju, den såg ut som ny, trots att han hade köpt den begagnad och risig, han började med att fixa allt så att den blev laglig (förutom trimmet) sedan fixade han det visuella löpande.

Ett nytt (pirat) sadelöverdrag kostar 200:-, nya (pirat) dekaler en hundring osv...

Det är inga stora pengar för en generation som betalar 50:- muggen för tonårsvälling på Starfjuks
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Junior har en Derbi dock motard modellen och några av hans polare har samma eller Rieju.

Körde själv DT-50 men idag hade jag nog köpt nån av dom ovanstående.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Pojken körde Aprilia motard innan det blev dags för 125, även det med driftsäkert resultat.
 

XeroFX

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2023
Hoj
Letar efter hoj
Jag håller med om allt som skrivits här, det är absolut inget fel på kvaliteten på Reijju/Derbi, det finns billiga delar överallt om det behövs.

Dagens 15åringar byter inte en glödlampa själv om den pajjar, utan dom förbrukar sina saker som om dom vore mobiltelefoner som ska bytas ut vartannat år.

När jag sålde moppedelar hade jag en grabb som kund som höll tokbra ordning på sina grejor, han sa:
"Alla andra risar ner sina mopeder och kör omkring med trasiga lysen och hängande blinkersar, dom blir stoppade så fort en polis ser dom, alla mina lysen och blinkersar fungerar, jag blir aldrig stoppad och jag har kört trimmat sedan jag skaffade mopeden"

Han körde Reiju, den såg ut som ny, trots att han hade köpt den begagnad och risig, han började med att fixa allt så att den blev laglig (förutom trimmet) sedan fixade han det visuella löpande.

Ett nytt (pirat) sadelöverdrag kostar 200:-, nya (pirat) dekaler en hundring osv...

Det är inga stora pengar för en generation som betalar 50:- muggen för tonårsvälling på Starfjuks
Var hittar man pirat sadelöverdrag / pirat dekaler? Skulle underlätta mycket eftersom att jag är på tajt budget just nu!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var hittar man pirat sadelöverdrag / pirat dekaler? Skulle underlätta mycket eftersom att jag är på tajt budget just nu!
Twostroke. Se där finns allt och även sprängskisser o elcheman, går även att beställa original delar genom Twostroke.se
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Velar hit och dit om en cross av mildare modell för att ungarna ska lära dig köra manuellt med koppling.

Men nu tycker flicka som är 14 år (kör jordbrukstraktor) att det är klokare att köpa en crossmoppe än en cross, jag är nog nästan beredd att hålla med henne för en sån får ju köras på väg vilket om ett drygt år och ett körkort och vi bor ju en bit utanför samhället så det kan vara praktiskt. Man kan ju "övningsköra" hemmavid på en sån lika gärna som på en cross även om den är svagare och hår saktare men lära sig att köra manuellt och växla går ju med moped.

Hur är det med Derbi, har dom slutat säljas? Priserna verkar ju höga på lite nyare crossmoppar som Rieju och Derbi, dom verkar ligga på mellan 25-30000 kr för dom som är fina. Utbudet med 21 tums framhjul verkar också vara mindre och för oss är nog 21 tums hjul att föredra då jag har på känn att det blir mer gruvägar än asfalt med en moppe.

Jag har ju en 63:a Monarped men nåt lite modernare än väl att föredra och handväxeln är ju lite speciell då 1:an inte riktigt låser som den ska, övriga moppeobjekt, en 57:a Monarscoot och en "oväxlad" 54:a Monarped är väl knappast, bättre även 63:an även om man fixar igång dessa.

Är det närmare 25000 kr om man ska få tag en fin Rieju eller Derbi?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt seriöst så är väl det smartaste i så fall att gå på A1-kort och lära sig köra på riktigt?

Bättre/säkrare hoj: bättre bromsar, balans, körbarhet, manöverförmåga och prestanda att positionera sig rätt på vägen, billigare försäkring, billigare i inköp. Lätt att transportera sig själv även längre sträckor.


Bonus:
Säkrare trafikant under resten av sitt liv, även i bil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt seriöst så är väl det smartaste i så fall att gå på A1-kort och lära sig köra på riktigt?

Bättre/säkrare hoj: bättre bromsar, balans, körbarhet, manöverförmåga och prestanda att positionera sig rätt på vägen, billigare försäkring, billigare i inköp. Lätt att transportera sig själv även längre sträckor.


Bonus:
Säkrare trafikant under resten av sitt liv, även i bil.

Helt klart är det ju det, 125:an är ju mycket bättre än moppe och ta riktigt körkort. Speciellt om man börjar snacka trimmade moppar och 12kW 125:a. Dock är vi i det läget att nån nog stor tvåhjuling behöver införskaffas för att lära sig köra manuellt? Nu blir jag ännu veligare, ska man gå på en offroad 125:a direkt?

När man själv tänker tillbaka till moppetiden så inser man att man saknade förstånd och då var jag nog ändå hyfsat klok för åldern och inte varit speciellt risktagande. Men en Puch Montana som gjorde nånstans runt mellan 80 och 90 km/h på mätaren i händerna på en 15-16 åring är så här i efterhand inte klokt. Nu körde jag hyfsat lugnt och brukade bara marscha runt 60 km/h vilket säkert gjorde att moppen höll hyfsat, men obefintliga bromsar, fjädring, vek ram och iförd vanliga kläder så inser man att det kunde gått dåligt. Mycket grusvägar kördes också och det var nära att krocka med renar och även en älgar och incidenter av olika slag hände då och då i en tid utan mobiltelefon, detta inser man var vansinne på riktigt nu så här 35 år senare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns en fin DT125MX till salu nu. Fin hoj att börja på och inga pengar heller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, fast moppe får man köra ett helt år tidigare.
Man ska inte underskatta längtan efter oberoende.
Men moppe utesluter ju på inget sätt 125'a heller.

På samma sätt som 125'a inte utesluter tyngre hoj sen.

Visst, man får ligga ute med pengar för både en moped och en 125'a i princip samtidigt, men så fort körkortet är bärgat kan man ju sälja moppen (kanske)
Moppen kan ju stå kvar och användas på vintern om det inte är allt för mycket pengar i den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns en fin DT125MX till salu nu. Fin hoj att börja på och inga pengar heller.

Var finns den DT:n?

Jo, fast moppe får man köra ett helt år tidigare.
Man ska inte underskatta längtan efter oberoende.
Men moppe utesluter ju på inget sätt 125'a heller.

På samma sätt som 125'a inte utesluter tyngre hoj sen.

Visst, man får ligga ute med pengar för både en moped och en 125'a i princip samtidigt, men så fort körkortet är bärgat kan man ju sälja moppen (kanske)
Moppen kan ju stå kvar och användas på vintern om det inte är allt för mycket pengar i den.

I mitt fall kan nästa barn ta över de koppe och 125:a, så en moppe skulle vara aktuell minst 4 år till vid köp av 125:a och samma med 125:an som skulle kunna avyttras om 6 år.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top