Registrera en strypt mc till ostrypt

captainbrutus

Ny medlem
Gick med
27 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej,

Kommer att köpa min första mc snart och såg en fin MC på blocket jag är intresserad av. Problemet är att den är registrerad som strypt. Ägaren har skrivit att strypningen är borttagen. Min fråga lyder då, hur kan jag registrera den som en ostrypt mc? Har försökt leta men har inte lyckats hitta något. Är det enkelt och hur dyrt är det?

Mvh,
CB
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ser du några problem i att den är registrerad som strypt? Finns det inget annat du vill få ändrat i registreringen känns det som slösade pengar och tid.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om jag inte minns fel så behöver du åka in och registreringsbesiktiga den. Ska räcka med att komma dit med strypningen i handen och visa att den inte sitter där längre.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tror det gick på dryga tusenlappen när jag gjorde det åt en polare. Ända anledningen till att vi gjorde det var för för att han skulle kunna köra upp på hojen.

Du ringer och bokar en "förenklad registreringsbesiktning". Med dig har du då ett intyg på att strypningen är bortplockad. Intyget kan du skriva själv, typ:
"Härmed intygar jag, geten, att strypningen på mc med reg.nr "******" och chassinummer "*******" är bortplockad
Datum och signatur"

Men det är billigare att bara nämna för försäkringsbolaget att du vill försäkra den med fulleffekt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1195:- kostar det.

Men varför? Så länge du har körkort för A spelar det ju ingen roll, de flesta försäkringsbolag kör ändå samma premie oavsett eftersom så många tydligen fuskar med saken.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nästan alla sporthojar från 90-talet är strypta på papperet men ingen är strypt i verkligheten. Premien hos försäkringsbolagen är baserat på att den är ostrypt och bilprovningen bryr sig inte. Inte förr i alla fall och har dom några problem med det får dom väl kräva att du reggar om den. Jag skulle inte göra något.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Men är det inte olagligt att åka omkring på en mc som på pappret är strypt men inte strypt i verkligheten?
Kan det inte bli rejäla problem i händelse av olycka?

Även om besiktningen skiter i det så kanske inte fb och polis skiter i det?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men är det inte olagligt att åka omkring på en mc som på pappret är strypt men inte strypt i verkligheten?
Kan det inte bli rejäla problem i händelse av olycka?

Även om besiktningen skiter i det så kanske inte fb och polis skiter i det?

Det är helt korrekt. Om det står i registreringspapperen att den är strypt när den i själva verket inte är det så innebär det att fordonet inte överensstämmer med registreringen vilket gör att det faktiskt är olagligt.
dvs du kan få böter för att fordonet inte är korrekt registrerat.
Sannolikheten för att du skall få böter för det är enormt liten men man ska vara medveten om att den faktiskt finns. Största risken är om det skulle hända något, typ att du kör åt helsike eller krockar. Att fordonet inte överensstämmer med registreringen öppnar för försäkringsbolaget att dra ner på ersättningen även om du försäkrat den som fulleffekt. Vill dom djävlas så står det dom fritt att använda alla tillgängliga argument för att dra ner på ersättningen om det skulle uppdagas. Det inbegriper att inte registrering och fordon överensstämmer oavsett om du talat om för bolaget att fordonet har fulleffekt.
Men som sagt. Risken är liten men......
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det är helt korrekt. Om det står i registreringspapperen att den är strypt när den i själva verket inte är det så innebär det att fordonet inte överensstämmer med registreringen vilket gör att det faktiskt är olagligt.
dvs du kan få böter för att fordonet inte är korrekt registrerat.
Sannolikheten för att du skall få böter för det är enormt liten men man ska vara medveten om att den faktiskt finns. Största risken är om det skulle hända något, typ att du kör åt helsike eller krockar. Att fordonet inte överensstämmer med registreringen öppnar för försäkringsbolaget att dra ner på ersättningen även om du försäkrat den som fulleffekt. Vill dom djävlas så står det dom fritt att använda alla tillgängliga argument för att dra ner på ersättningen om det skulle uppdagas. Det inbegriper att inte registrering och fordon överensstämmer oavsett om du talat om för bolaget att fordonet har fulleffekt.
Men som sagt. Risken är liten men......

Därav skulle jag aldrig köra och ändå mindre KÖPA ett sådant fordon.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Därav skulle jag aldrig köra och ändå mindre KÖPA ett sådant fordon.

Nej. Inte jag heller. Även om risken är väldigt liten så är det ju tyvärr så att om det blir följder av det så är det ju så att blir det följder av det så kommer det garanterat att hända vid sämsta tänkbara tillfälle. Typ när man kört åt helsike och ligger på sjukan.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
När jag försäkrade min cbr900rrrr-rr, som faktiskt fortfarande är (delvis) strypt, så minns jag att handläggaren och jag pratade om det där. Som jag förstår det så är det ju fritt fram att tala om för försäkringsbolaget att den inte längre är strypt, och önska sig en försäkring det där framgår, och kostar därefter. Uppfattar det som att det fortfarande rör sig om olika priser för den typen av hoj som är såpass gammal. Verkar ha varit vanligt på fireblades och r1:eek:r kring de där åren 95-99.
Men om man då har a-kort, hojen försäkrad på fulleffekt, har man inte då täckt upp det lagliga så långt som det behövs? Besiktningen kollar ju ändå bara bromsar, läckage, kedja, däck, lysen osv. Dvs inget alls om motorn annat än att den startar och det går att köra iväg.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
När jag besiktade min TL1000R för ett par år sedan slog besiktningsmannen ned på att den var ostrypt, men strypt till 98hk på papperet. Det hade jag inte själv sett, men sen när jag kollade efter på regpappret så stämde det, den hade tydligen varit strypt en gång i tiden. Jag fick göra en ny registreringsbesiktning.
Sen förra året blev det en 2a pga ljudet, samma hoj och samma dämpare som gick igenom regbesiktningen. Ljudet mättes med en app på besiktningsmannens mobiltelefon! Hem och byta och besikta om.. Fick med nöd och näppe igenom hojen med originaldämparna på! Helvetes, ventilerna i motorn låter ju för fan mer!
Bestämde mig för att aldrig besikta där mer, det är Svensk Bilprovning på Tunbytorp i Västerås det handlar om. Tog Dekra nyligen, dom var kanon!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top