Motorcykel i lägenhet - vad säger lagen?

Ekaz

Ny medlem
Gick med
26 May 2020
Ort
Stan
Hoj
Snart
Tjena!

Någon här som är bra på juridik när det gäller lägenheter (hyres- som bostadsrätt) och förvaring av motorcykel inomhus i lägenheten?

Att man får förvara t.ex. 10 liter bensin i dunk vet jag men kan en hyresvärd eller bostadsrättsförening neka hyresgästen/bostadsrättsinnehavaren från att förvara sin motorcykel inomhus om man följer detta med gränsvärdet för bensin, ställer den på mekpall så den inte skadar golv, använder depåmatta under, pluggar avgasröret så det inte luktar pensin etc!?

Detta är en fråga som inte gäller permanent förvaring utan temporär fram till att man får tag i en ledig garageplats (varmgarage) eller magasineringsplats.

Vill inte behöva förvara motorcykeln utomhus pga väder och vind, folk som pillar, förstör eller stjäl.

Om det finns ett lagstöd som ger hyresvärden/bostadsrättsföreningen rätt att neka till förvaring av motorcykel i lägenhet vänligen länka till källan.

Tack på förhand.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Gränsvärdet för tex bensin gäller i typ dunk.
Inte det som finns i ett fordon.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tjena!

Någon här som är bra på juridik när det gäller lägenheter (hyres- som bostadsrätt) och förvaring av motorcykel inomhus i lägenheten?

Att man får förvara t.ex. 10 liter bensin i dunk vet jag men kan en hyresvärd eller bostadsrättsförening neka hyresgästen/bostadsrättsinnehavaren från att förvara sin motorcykel inomhus om man följer detta med gränsvärdet för bensin, ställer den på mekpall så den inte skadar golv, använder depåmatta under, pluggar avgasröret så det inte luktar pensin etc!?

Detta är en fråga som inte gäller permanent förvaring utan temporär fram till att man får tag i en ledig garageplats (varmgarage) eller magasineringsplats.

Vill inte behöva förvara motorcykeln utomhus pga väder och vind, folk som pillar, förstör eller stjäl.

Om det finns ett lagstöd som ger hyresvärden/bostadsrättsföreningen rätt att neka till förvaring av motorcykel i lägenhet vänligen länka till källan.

Tack på förhand.

Jag har aldrig frågat men är ju egentligen inte svar på din fråga... Grace Hopper: "It's easier to ask forgiveness than it is to get permission."
FB_IMG_1582700058951.jpg
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är ganska säker på att det är strikta regler kring försäkringar mm för både dig själv (hemförsäkring) och från din värd om vad som gäller vid förvaring av fordon i bostad. Bästa tipset är att prata med din värd och om du är med i SMC så har du ju 15 min gratis rådgivning hos advokatfirma. De om någon måste ju kunna komma med ett tydligt svar på din fråga.

Det är säkert inte problem så sätt men skulle bågen ta eld av någon oklar anledning så är kanske värden inte lika kul att ha och göra med efter det. :rodnar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Eller gör du som jag gjorde en gång i tiden, ta in den när ingen ser det. Jag passade på när Bingolotto med Loket gick på tv. Det var nåt som alla tittade på vid den tidpunkten (ca 100 år sedan)

Det där gällde iofs en vinterförvaring och funkar ju inte om den ska ut och in var och varannan dag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om föreningen har det i sina ordningstadgar så är det väl allt de egentligen behöver?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nästan 100% säker på om du frågar så får du ett nej... Rulla in hojen å lossas att de regnar.. När ingen vet så lider ingen..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tre tidigare trådar i ämnet, som jag ser det är det inte mer förbjudet än att ha en smartphone i lägenheten som avlyssnar allt som säjs utan att informera besökare (du är buggad, allt som sägs här avlyssnas av google/fejan/osv).

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281157-Depåstöd-och-förvaring-i-lägenhet
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?192777-Förvara-Motorcykeln-i-Lägenheten-under-vintern!
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?94556-Hojen-i-lägenheten
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du hittar inget lagligt stöd åt något av hållen. Däremot kan din hyresvärd aller BRF ha regler och att bryta mot dessa kan (i teorin) klassas som avtalsbrott som ger rätt till vräkning. Samma sak förekommer när det gäller t.ex ormar vilket inte alla tillåter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enkelt uttryckt så är lagstiftningen ganska gles på området. Det finns förvisso i bygglovet för fastigheten att det skall användas för bostäder och INTE till garage eller fordonsförvaring men det är inget som ger grund för vräkning såvitt jag kan förstå.

Däremot har dom flesta BRF:er regler i stadgarna som säger vad man får och inte får ha. Exempelvis att föreningens parkeringsplatser är för fordon i trafik. Dvs avställda fordon kan vara grund för uppsägning av parkeringsplatsen.
Samma gäller för bostäderna. I dom flesta fall så är det reglerat att det är bostadsutrymme och att man inte får förvara motorfordon där. Vanligen hävdar man att det är av brandskyddsskäl.

Det finns liknande regler för dom flesta hyresvärdar.

Dvs det finns inget i lagen däremot har troligen din förening eller hyresvärd regler om detta och bryter man mot dom kan det vara grund för uppsägning och avhysning. Men det troligaste är att det leder till att man får en tillsägelse om det inte börjar hända flera gånger.

Sen är det grejen med försäkringen. Jag vågar lova att om du har motorcykeln i bostaden och det börjar brinna så kommer försäkringsbolaget att trilskas. Dom flesta försäkringsbolag har krav på att om man har garage i anslutning till bostaden så skall barriären mellan garage och bostad klara en viss tid (*jag tror det är 60 minuter) brand innan det tränger igenom. Det har du garanterat brutit mot om du ställt motorcykeln i bostaden.

Dvs om du testar så är det osannolikt att det blir något mer än en tillsägelse så länge som inget händer.
Skulle det gå så illa att du får en brand i bostaden så kan du räkna med att det blir trassel med försäkringsbolaget vilket kan bli en väldigt dyr historia.
 

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Ort
Färingsö
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Har bara haft min i lägenheten 1 natt, innan jag fick tillgång till parkering. Men upptäckte att man får ju vara beredd på att det luktar lite hoj i bohaget. (Är ju inte på ngt sätt svar på frågan, men en erfarenhet jag kan bjussa på:)
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag hade en ny Honda CB650 i min lilla etta en gång på 80-talet.
Monterade på ett 4-1 på den och var så nöjd så.

Sen firade vi nyår hemma hos mig och alla skulle ju straffvarva den stackars hojen på fyllan, det tyckte vi alla var jättekul.

Dagen efter var hela min nytapetserade vägg kolsvart :rodnar
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hade en ny Honda CB650 i min lilla etta en gång på 80-talet.
Monterade på ett 4-1 på den och var så nöjd så.

Sen firade vi nyår hemma hos mig och alla skulle ju straffvarva den stackars hojen på fyllan, det tyckte vi alla var jättekul.

Dagen efter var hela min nytapetserade vägg kolsvart :rodnar


Jag ser det framför mig! Verkligen något för SH-BLADET att göra rubrik av.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En anekdot från en väldigt bohemisk vän på 90-talet. Han hade på konstiga vägar fått tag i en stor fyra trots knackig ekonomi och inte mycket som gjorde honom till en bra hyresgäst. Grannarna ogillade honom från dag ett. I sitt bohemiska liv drömde han om en chopper och hade sakta samlat på sig delarna, i lägenheten. Bygget fortgick långsamt men en kväll i mars hade han byggt ihop den, på tredje våningen utan hiss (men vi kommer till det).

Ensam och nöjd öppnades ett par öl... och några till. Tanken väcktes - Startar den? Vettet ersättes av öl och 8 på kvällen hoppade den snällt igång, han varvade ett par gånger och var väldigt nöjd. Han stängde av och satte sig i soffan för att mysa åt framgången, som firades med ett par öl till. Där väcktes tanken som satte bollen i rullning. Vid närmare studie kunde dubbeldörrarna från vardagsrummet öppnas fullt, vilket gav fri väg till köket och sedan hallen... Ni fattar vart detta leder och framåt elva på kvällen kördes hojen runt ett par varv och glädjen var total.

Framåt 1130 hade störningsjouren ringt polisen då rapporten de fick var "galning med motorsåg". Polisen ringer på dörren till en lätt berusad och förvirrad man som undrar vad de vill. På frågan om motorsåg svarade han resolut nej och polisen var på väg att åka när de fick syn på framhjulet som stack fram i vardagsrummet. De delade dessvärre grannarnas syn och det räckte inte med utskällning från polisen utan det blev vräkning veckan efter. Han tog det dock med ro.

-"Jag hade ju ändå inte råd med hyran och nu är det ju flyttfirmans problem att få ner hojen. Jag vet aldrig hur jag skulle lyckats med det". En månad senare hade han en etta, men med garage och var fullt nöjd med sitt nya liv :)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
En anekdot från en väldigt bohemisk vän på 90-talet. Han hade på konstiga vägar fått tag i en stor fyra trots knackig ekonomi och inte mycket som gjorde honom till en bra hyresgäst. Grannarna ogillade honom från dag ett. I sitt bohemiska liv drömde han om en chopper och hade sakta samlat på sig delarna, i lägenheten. Bygget fortgick långsamt men en kväll i mars hade han byggt ihop den, på tredje våningen utan hiss (men vi kommer till det).

Ensam och nöjd öppnades ett par öl... och några till. Tanken väcktes - Startar den? Vettet ersättes av öl och 8 på kvällen hoppade den snällt igång, han varvade ett par gånger och var väldigt nöjd. Han stängde av och satte sig i soffan för att mysa åt framgången, som firades med ett par öl till. Där väcktes tanken som satte bollen i rullning. Vid närmare studie kunde dubbeldörrarna från vardagsrummet öppnas fullt, vilket gav fri väg till köket och sedan hallen... Ni fattar vart detta leder och framåt elva på kvällen kördes hojen runt ett par varv och glädjen var total.

Framåt 1130 hade störningsjouren ringt polisen då rapporten de fick var "galning med motorsåg". Polisen ringer på dörren till en lätt berusad och förvirrad man som undrar vad de vill. På frågan om motorsåg svarade han resolut nej och polisen var på väg att åka när de fick syn på framhjulet som stack fram i vardagsrummet. De delade dessvärre grannarnas syn och det räckte inte med utskällning från polisen utan det blev vräkning veckan efter. Han tog det dock med ro.

-"Jag hade ju ändå inte råd med hyran och nu är det ju flyttfirmans problem att få ner hojen. Jag vet aldrig hur jag skulle lyckats med det". En månad senare hade han en etta, men med garage och var fullt nöjd med sitt nya liv :)

https://www.youtube.com/watch?v=HbA0oI7I-4Y

Var din kompis en fan av Cheech and Chong? Tänker på denna scen när han sitter och gasar sin Harley i vardagsrummet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En anekdot från en väldigt bohemisk vän på 90-talet. Han hade på konstiga vägar fått tag i en stor fyra trots knackig ekonomi och inte mycket som gjorde honom till en bra hyresgäst. Grannarna ogillade honom från dag ett. I sitt bohemiska liv drömde han om en chopper och hade sakta samlat på sig delarna, i lägenheten. Bygget fortgick långsamt men en kväll i mars hade han byggt ihop den, på tredje våningen utan hiss (men vi kommer till det).

Ensam och nöjd öppnades ett par öl... och några till. Tanken väcktes - Startar den? Vettet ersättes av öl och 8 på kvällen hoppade den snällt igång, han varvade ett par gånger och var väldigt nöjd. Han stängde av och satte sig i soffan för att mysa åt framgången, som firades med ett par öl till. Där väcktes tanken som satte bollen i rullning. Vid närmare studie kunde dubbeldörrarna från vardagsrummet öppnas fullt, vilket gav fri väg till köket och sedan hallen... Ni fattar vart detta leder och framåt elva på kvällen kördes hojen runt ett par varv och glädjen var total.

Framåt 1130 hade störningsjouren ringt polisen då rapporten de fick var "galning med motorsåg". Polisen ringer på dörren till en lätt berusad och förvirrad man som undrar vad de vill. På frågan om motorsåg svarade han resolut nej och polisen var på väg att åka när de fick syn på framhjulet som stack fram i vardagsrummet. De delade dessvärre grannarnas syn och det räckte inte med utskällning från polisen utan det blev vräkning veckan efter. Han tog det dock med ro.

-"Jag hade ju ändå inte råd med hyran och nu är det ju flyttfirmans problem att få ner hojen. Jag vet aldrig hur jag skulle lyckats med det". En månad senare hade han en etta, men med garage och var fullt nöjd med sitt nya liv :)

Fort, klistra inlägget i ”best of Sporthoj”!


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top