Nya vandringskängor

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara gummistövlar är helt täta.

Både ja och nej. För att få sätta på Gore-TEX logga så måste man skicka in provexemplar eller prototyper som granskas och dom måste vara konstruerade så att det inte finns några skarvar där det kan läcka in.
Så har dom Gore-TEX loggan så ska dom åtminstone när dom är flong nya vara helt täta så länge som man inte får vatten över skaftet så klart.
Men det är ju när dom är nya. Så fort man har gått några mil i dom så kan man ge sig den på att någonstans finns en skarv eller söm som slutar vara 100% tät.
Med det sagt så har jag faktiskt aldrig blivit blöt i mina kängor även om jag klafsat ganska djupt i vatten eller lera. Men jag skulle inte sätta några pengar på att dom håller tätt om jag ställer mig i en vattenpöl.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är grymt nöjd med mina Viking Hunter GTX, lite stela första 10 milen, men sen sitter dom som gjutna :tummenupp Hittills har dom också varit täta och bra, utom den gången jag klev ner i ett blöthål och fick vatten upp till låret :gnissla Eller jo, dom var täta då också, inget av vattnet rann ut :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bara gummistövlar är helt täta.
Det tror jag är en uppgift som går att ifrågasätta. Gore-Tex både hävdar att de är helt vattentäta, och det är också min erfarenhet. Men om du vill vandra i gummistövlar så önskar jag dig all välgång i det.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har stått länge i vattenpölar och bäckar med mina mindle performance utan att de läckt. Men kommer det vatten över kanten torkar dom jävlarna inte på dagar ens med tidningspapper i. Så jag köpte lundhags 3-lagers skalkängor. De kan man också stå i vatten länge med. Men tyvärr är sulan för styv för min smak.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Skulle bara ha ett extra par kängor för enklare vandringar, slutade med att jag kom hem med ett par Meindl 2.0 GTX.
Har någon slags memoryskum som gör att kängorna alltid är lagom tighta även när fötterna sväller lite...

Ångrar det inte för jag använder dem året runt och nästan jämt :)
Screenshot_20200529-131035_Samsung Internet.jpg

Innan hade jag ett par Ecco pro, jättesköna när de var ingångna, till sist började sömmar brista, har inte haft hjärta att slänga dem då det såklart går att reparera.

20200529_134618_compress2.jpg
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Använde i 15 år meindl island pro, med mycket gott resultat. Bar tidvis tungt och rätt långa etapper upp mot 30km i fjällmiljö. Dessa vittrade sulan till slut sönder på under en tur och sista halvan blev mindre kul..

Ville testa något nytt och gick på tåget med läderkängor. Blev ett par lundhags syncro mid. Kan inte säga att jag testat dem lika hårt och länge som mina gamla meindel men det är två helt olika upplevelser. Har slarvat med att fetta in och då blir man givetvis fuktig om fötterna. Lundhags är betydligt rymligare fram i foten, hälgreppet är bättre, sulan mer platt. Upplevs som svalare, på gott och ont.

Dessa är nog lite över din budget dock. Ändamålet och din fot bör avgöra vilken sko du ska välja. Jag hade valt en mellan hög variant i goretex.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu är det söndag, cliffhanger, publikum vill veta hur det gick.
Gårdagen tillbringades i skogen klädd i mina arbesko känga. Inte direkt en marchkänga, inte en friluftskänga, inte en allmän känga utan just en arbetskänga. Bra som arbetskänga. Inte som skogskänga. Bra när man arbetar i skogen...

Idag är jag iklädd mina haglöfskängor igen. Limningen håller, än så länge...

057f3a273356dbca97124e28dbacf19e.jpg
a1c8e82df65a0ed0a6158ae7a6823c9a.jpg
287eb9019f733c1f94885a775f584448.jpg
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Eftersom den samlade käng-eliten verkar finnas här passar jag på med en relaterad fråga:

Var i hela friden hittar man (kvalitéts)läderkängor, utan dragkedja, med något högre skaft nuförtiden?

Gore-tex i all ära men blir det blött så förblir man blöt enligt mina ytterst empiriska studier.
Dessutom är ju halva nöjet att vårda kängorna!
Mina kärringanklar kräver lite extra stöd från kängan så en mellanhög blir i regel för låg.

Någon som har några tips?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla på military surplushoppar i UK , goggla surplus and outdoors o UK.

Dom har mycket nytt och used first grade grejer förutom beggat , used first grade är demogrejer i förådet typ - som nytt oftast.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite extra OT:
Den här tråden har nästan utvecklats till en sorts "kängporr" ;) med massa bilder och kommentarer. Så därför berättar jag att jag idag slet lite på mina Meindl Desert. En känga för varmt klimat som jag spontanköpte på Ebay för några år sedan för £50 av en fd militär i UK. Helt nya och oanvända.

Det blev 10 km (bara) i bergen runt Marstrand i +24 och sol. Ganska kuperat och med mycket ojämnheter, så det höga skaftet med stöd för vristen var bra att ha.

Svala och sköna i sommarväder! Jag köpte dem för några år sedan inför en Greklandsresa (vandring på Peloponnesos) och de har bara använts i varmt väder. De är lite väl svala när det kyler på. Då vill man ha något varmare på fötterna.

378552_Desert_Defence.jpg

https://www.meindl.se/herr/herrkangor/uniform/meindl-desert-defence
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eftersom den samlade käng-eliten verkar finnas här passar jag på med en relaterad fråga:

Var i hela friden hittar man (kvalitéts)läderkängor, utan dragkedja, med något högre skaft nuförtiden?

Gore-tex i all ära men blir det blött så förblir man blöt enligt mina ytterst empiriska studier.
Dessutom är ju halva nöjet att vårda kängorna!
Mina kärringanklar kräver lite extra stöd från kängan så en mellanhög blir i regel för låg.

Någon som har några tips?

Kolla på XXL, men inte bland kängor utan borta på jakt-avdelningen. Där finns de riktiga grejjorna.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Marknaden är inte helt död alltså.

Tack för tipsen, får kika runt lite nu när det börjar närma sig ledigt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top