Nya vandringskängor

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Efter helgens äventyr bestämde sig mina gamla Haglöfskängor för att de inteville vara med längre.
Nya kängor står på inköpslistan men jag tänkte göra en ordentlig research först och köpa de bästa kängorna för mig och inte alls bry mig om pris, inom rimliga gränser i alla fall.
Har tidigare haft ett par lundhags luffar. Enlagerskängor. Br, men jag tror att jag uppskattar flerlagerskängor med gore-texmembran lite mer.
Provade ett par Crispi kongsvall evo mns idag. Den var väldigt trevlig. Någon med erfarenhet av den kängan?
https://www.xxl.se/crispi-kongsvoll...VCsKyCh2bhwQTEAQYASABEgIK2vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Kängorna kommer framförallt bäras under en och flerdagars vistelse/gång i lätt till mellan skogsterräng.

Vad säger sporthojs samlade kunskap gällande kängor?
ab67fe7fbed0dfd8b582626b4b971708.jpg
a475f0d960bced81c9ea1cbc74d095f6.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det bara sulan som släppt, laga dem själv med RubberFix - det som tidigare kallades för LiquiSole https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=162&p=5150

Min MC-boots som blev snedslitna av otaliga dragracingstarter under fem års tid kunde lagas på det sättet. De fick 5 mm ny slityta där det blandades i kimrök så att sulan blev svart istället för genomskinlig. Min Echo-skor har också lagats med RubberFix lite här & där (trots att jag har ett par sprillans par likadana ståendes - de känns inte rätt). RubberFix är mjukt, följsamt och slitstarkt. Har även lagat min Bomberjacka då ausgepuffen smälte ett hål i armen. Klippte ut en bit bävernylon och "limmade" fast den över hålet. Dvs för oss som inte bryr oss om att ha på oss lagade saker istället för att köpa nytt stelt som måste "gås in".
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Salomon Quest är typ top of the line just nu bland vandrare - finns i lite olika versioner men runt 1500.

Har gått över 40km med 30kg i packning över dagen blandat väg/terräng - dom ger acceptabla miltal och fungerar som kängor med sin midhöjd - lätta också samt Goretex.

Köper man dom i exakt storlek vilket är samma/pyttelite över din så kräver dom inte heller inkörning
speciellt långt som andra kängor/midkängor som kräver en 10-15 mil för och slippa skav vid långmarscher.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Salomon Quest är typ top of the line just nu bland vandrare - finns i lite olika versioner men runt 1500.

Har gått över 40km med 30kg i packning över dagen blandat väg/terräng - dom ger acceptabla miltal och fungerar som kängor med sin midhöjd - lätta också samt Goretex.

Köper man dom i exakt storlek vilket är samma/pyttelite över din så kräver dom inte heller inkörning
speciellt långt som andra kängor/midkängor som kräver en 10-15 mil för och slippa skav vid långmarscher.

Även väldigt populära bland militärer, de som får nyttja material utöver det tilldelade vill säga.

Själv kör jag på Under Armour Valsetz RTS 1.5 Side-Zip Tactical Boots
(jänkare och deras flashiga namn hela tiden....)
Både när jag jobbade inom Försvarsmakten och har även ett par sandbruna civilt för friluftslivet :)

har man en gång testat sidezip så är man fast sen hehe
*EDIT* mina civila är utan sidezip förresten, men i tjänst har det varit ovärderligt enligt mig */EDIT*
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag är anti....tex.
När vattnet kommit in, och det gör det, så torkar de aldrig.
Väl smorda och vaxade läderkängor är min favorit.
Lundhags eller Jörnkängan.
......tex om man nu måste ha sådana så undviker jag Meindl. Crispi är bra likaså Hanwag. Sen är det ju beroende på hur fötterna ser ut.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Syntetkängor som Quest funkar med Goretex inte läderkängor.
Quest och dyl presterar utomordentligt bra.

Läderkängor med Goretex funkar bara för jakt där dom tas in varje natt och under begränsad tid per år - då är dom ett utmärkt val - sedan kan dom inte smörjas för det sabbar hela grejen med Gtex.Detta leder till begränsad livslängd så läder+gtex är för begränsad användning fåtal gånger per år och inte vandring
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En outsider från überstövlarna men fortfarande ärligt svinnöjd med mina Swat Winx2 8. Köptes för att dom såg dugliga ut, lätta och insatsen var inte så stor; 1000-1500 någonstans.

Specas som vattentäta men inte stått i vatten med dom, plumsat ett otal gånger, vadat över leråkrar, knallat över hala bergshällar, rötter samt skog och myr. Kan inte minnas att jag blivit blöt om fötterna en enda gång så helt tokigt kan det inte vara.

Använts året runt, inte så känslig men har alltid varit bra med rätt strumpor. Gissar att jag haft dom i tre år och dom hänger med ännu, lite glipa framtill på sulan men i övrigt ok Och originalsnören hör o häpna.

Finns lite olika varianter och gott om recensioner, jag har normalt 42-43 men dessa blev det ett par 44:eek:r. Köksvågen sa 614g nu, så minus lera + slitage bör kängan ligga på 550-600g skulle jag tro.

91WuwcznlEL._AC_UL1500_.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är väldigt nöjd med mina Meindl Borneo. Bekväma, tåliga, robusta. Inte Goretex. De har används på vandringar i Sverige och utomlands (Grekland) i varierande väder och underlag.

En skön känga som ger gott stöd trots att den inte är jättehög i skaftet. Den måttliga skafthöjden gör att man inte blir lika "övervarm" sommartid.

Kvalitetsmässigt? Har bara haft dem i 12 år utan problem eller incidenter. Kan jag få återkomma i frågan om några år? :)

https://meindl.de/product/borneo-2-mfs-en/?lang=en
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har inte lyckats slita ut mitt första par än, som jag köpte för 7år sen. Nu använder jag ju bara mina till jakt och inte till några längre vandringar, men dom används i all form av terräng, året runt. Gick på rekommendationer och köpte Hanwag Tatra GTX. Har ALDRIG läckt in vatten, trots heldag i blötsnö/slask.

Dock är jag lite inne på att skaffa ett par med högre skaft. Men ska där vara ännu mer att snöra vill jag ha boa-snörning, och då går tyvärr hanwag bort
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har Meindl Performance och är nöjd. Har haft dem i snart tio år och de går att byta sula på för en tusing.
Meindl har en duktig gubbe i Östersund som man kan ringa och babbla med.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skriver under på Meindl - helst utan GoreTex av ovan nämnda anledningar. Mina första par som jag glömt vad de hette följde mig under 22 års tid, visserligen med traditionell skötsel men sulorna var i princip blanka. Det som hände var att vadderingen vid skaften började förmultna, annars hade jag hellre limmat på nya sulor.

Köpte Dovre Extreme med Gore-Tex och de är sköna men de kommer aldrig att hålla lika bra. Tunnare i lädret, skall ha nåt jäkla specialvax osv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är anti....tex.
När vattnet kommit in, och det gör det, så torkar de aldrig.
Väl smorda och vaxade läderkängor är min favorit.
Lundhags eller Jörnkängan.
......tex om man nu måste ha sådana så undviker jag Meindl. Crispi är bra likaså Hanwag. Sen är det ju beroende på hur fötterna ser ut.
Blir det vattentätt utan Gore-Tex?
Jag vill inte ha nästan vattentätt, jag vill ha vattentätt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Blir det vattentätt utan Gore-Tex?
Jag vill inte ha nästan vattentätt, jag vill ha vattentätt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Det kräver lite jobb.
Man får smörja dem ordentligt ett par gånger med kängfett så att sömmarna tätar ordentligt.
Sedan vaxar jag dem då och då och så en infettning höst och vår.
Det ska inte vara stora mängder, bara precis lagom :)
Men jag gillar känslan av riktiga kängor.
Jag har i o f s skor med G-tex också men inte som jag tar ut på fjället eller lång tid i skogen.
På hojen har jag ett par med något xxx-tex i och de är hyfsat täta men inte i längre skurar.
Där blir det överdrag eller Sealskin-sockor.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har även ett par Haix men inte hunnit med så mycket i dem..

Jag har faktiskt ett par Haix stående. En enormt välbyggd känga som jag tyvärr upplever som för hård i sulan för att passa mig annat än korta rundor. Med inläggssula blir den skön men för tight.
accb78e564e9b2238160d5c8e3bf4a0d.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har Meindl Performance och är nöjd. Har haft dem i snart tio år och de går att byta sula på för en tusing.
Meindl har en duktig gubbe i Östersund som man kan ringa och babbla med.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Går ju att byta sulor men det gäller att resten överlevt , jag har slitit ut dessa på 1000km vandring på ganska kort
tid.

Vid långmarcher brukar terränglöpar skor hålla 500km ungefär sen är sulan så tunn så tassarna lipar av att gå på
grövre grusväg med singel , kängor brukar ha mer gummi och stödig botten så 1000 ungefär.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har Meindl Performance och är nöjd. Har haft dem i snart tio år och de går att byta sula på för en tusing.
Meindl har en duktig gubbe i Östersund som man kan ringa och babbla med.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

+1 på den.
Jag har också ett par Meindl Performance.
https://www.meindl.se/herr/herrkangor/vandring/performance

Jag köpte mina 2007 när jag skulle vandra i Himalaya till Mount Everest Base Camp.

Krävde inte att man gick in dom. Inte tillstymmelse till skavsår.
Fettar in dom någon gång om året med Meindls vax.
Fortfarande i bra skick. Aldrig läckt en droppe vatten.

Enda nackdelen jag kan se med dom är att på grund av att dom har så mycket stöd för fotleden så gör dom att bilkörning med dom på är hopplöst för man har ingen aning om vilken pedal man trampar på eller hur hårt. Dvs ska jag köra någonstans och vandra så har jag andra skor som jag kör i för att byta när jag kommer fram.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Agerat lite. När frun frågade om hon skulle slänga Hagllfskängorna fick jag tummen loss och köpte Casco rubberfix. 48 timmars härdningstid så vi får se på lördag.
Haixkängorna lyfte jag ur filtsulan från och trycke i en fotriktig inläggssula. Borde ge den kombon en dag i skogen för att få känna ordentligt.
På lördag har jag heldag i skogen planerad med eldning i tunna, motorsågning och andra familjeakriviteter.
Tar kanske båda kängorna med mig...

Crispikängan är jag för övrigt fortfarande sugen på...
dilemma.

c2ddcde7a58ac34fc30b8957ddd9b1d6.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Agerat lite. När frun frågade om hon skulle slänga Hagllfskängorna fick jag tummen loss och köpte Casco rubberfix. 48 timmars härdningstid så vi får se på lördag.
Haixkängorna lyfte jag ur filtsulan från och trycke i en fotriktig inläggssula. Borde ge den kombon en dag i skogen för att få känna ordentligt.
På lördag har jag heldag i skogen planerad med eldning i tunna, motorsågning och andra familjeakriviteter.
Tar kanske båda kängorna med mig...

Crispikängan är jag för övrigt fortfarande sugen på...
dilemma.

c2ddcde7a58ac34fc30b8957ddd9b1d6.jpg

Återkom sen om det håller , jag vet att det går att tjöpa iaf utomlands det limmet som används av tillverkare att limma sulan - även lösa sular t.o.m Vibram original går att köpa.

Limmet hittas på sajter som säljer lösa Vibramsulor - då börjar det löna sig att limma ihop gamla pjuk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top