Mc bolaget i veddesta inte vitt men svart

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
För att inte tala om alla dessa hojåkare som tycker det är rimligt att betala med "en påse bullar"
Inte fan kan jag betala min hyra med bullar i alla fall.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag har full förståelse för om en däckfirma som både säljer och monterar däck blir irriterade på en sniken jävel som försöker spara nån hundralapp genom att handla däck på nätet och komma släpandes med för att försöka få så billig montering som möjligt.
Jag skiter fullständigt i vilka marginaler en däckkrängare har på sina däck. Det handlar om att dra in X antal kronor per näsa och dag i sin verksamhet oavsett vad man säljer. Det fattar alla som har någon som helst ekonomisk skolning.
Det finns företag som gladeligen monterar däck man köpt någon annanstans. Varför inte bara vända sig till dem?

Själv orkar jag inte krångla utan betalar glatt 2.000:- per däck, monterat och klart. Har provat att montera själv, vilket gick alldeles utmärkt och kanske något jag gör mer av i framtiden men har inte lust med det nu. Främst för att min kompressor är lite för klen och jag har inget större behov av en rejälare i garaget.

Jag tror inte jag irriterat någon handlare utan ställde en fråga om de var villiga att lägga om mina däck. Alltså köpa en tjänst som jag också uppenbarligen tänker betala för.

De var ju trots allt sugna på att göra det svart men inte vitt. Undra om det inte är handlaren som är "sniken jävel" i detta läge?

Kanske betraktas man som sniken för att man vill ha kvitto?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det var inte så att firman inte ville göra det vitt, men att individen du pratade med kunde tänka sig att göra det svart?
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Det var inte så att firman inte ville göra det vitt, men att individen du pratade med kunde tänka sig att göra det svart?

Det är givetvis individer som står i butiken men i min värld representerar personal företaget som de arbetar på. För övrigt var det tre individer där.

De ville inte göra det alls, och då jag tackade för mig och skulle gå därifrån kom det svarta alternativet.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Min "bilfirma" som även skiftar mina hjul/däck på hojen tycker att dom får merförsäljning då jag sprider positiva ord med rekommendationer samt att dom ju får ta hand om min/andras bil också (dock ej permobilen). Win-win :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Man skall ju inte glömma att tack vare onlinehandeln har däckprisena i sverige kommit ner en hel del också. När jag började köpa bildäck på nätet för typ 20 år, sen diffade det ofta 40%.
Oftast går det ju snabbare att få det man vill ha också, istället för att nån handlare/lokal däckfirma skall beställa hem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man skall ju inte glömma att tack vare onlinehandeln har däckprisena i sverige kommit ner en hel del också. När jag började köpa bildäck på nätet för typ 20 år, sen diffade det ofta 40%.
Oftast går det ju snabbare att få det man vill ha också, istället för att nån handlare/lokal däckfirma skall beställa hem.
Ofta kommer ju också floskeln att däck köpta på nätet är andrasortering, gamla däck osv, vilket ju är bullshit. Jag har köpt sulor på nätet i 15 år, och däcken har varit någon månad gamla på sin höjd, dvs spretans i praktiken. Och ingen seriös däcktillverkare säljer andrasorteringsdäck, det är varumärket alldeles för värdefullt för. Det är ju snarare så att den lokala däcknasaren har äldre däck, omsättningen där är ju betydligt långsammare än på valfri näthandel. Nu sjunker ju visserligen dom lokala lagren, allt ska ju vara JIT idag och man ska inte binda kapital i lager. Men då blir ju plötsligt ledtiden ett problem istället, och då vinner näthandeln igen eftersom jag har däcken hemma snabbare den vägen, och fortfarande billigare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var inte så att firman inte ville göra det vitt, men att individen du pratade med kunde tänka sig att göra det svart?

Personal som hemma bedriver konkurrerande verksamhet och erbjuder svartjobb till kunderna är ju inte direkt nåt man vill ha bland sina anställda men inte heller nåt man kan klandra firman för.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Personal som hemma bedriver konkurrerande verksamhet och erbjuder svartjobb till kunderna är ju inte direkt nåt man vill ha bland sina anställda men inte heller nåt man kan klandra firman för.

Oftast tar väl folk som jobbar på verkstäder på sig jobb svart på kvällstid på jobbet, där de har alla verktyg och liknande.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Om det är icke konkurrerande verksamhet kan jag tycka det är ok men vilken företagare tillåter direkt konkurrerande verksamhet i sina egna lokaler?

Jag vet inte men jag tror att de som jobbar på verkstäder och "sköter det snyggt" kommer de undan men rätt mycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte men jag tror att de som jobbar på verkstäder och "sköter det snyggt" kommer de undan men rätt mycket.

Jag vet inte heller men jag vet att många MC-firmor i Sverige går dåligt och MC-firmor går regelbundet i konkurs. Det behöver ju iofs inte hänga ihop men lite dåligt management tycker jag nog det är.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att inte tala om alla dessa hojåkare som tycker det är rimligt att betala med "en påse bullar"
Inte fan kan jag betala min hyra med bullar i alla fall.

Den gamla klassikern, endast toppad av "du som gillar att jobba med stötdämpare kan få serva min...".

Ja. Karln förväntade sig på fullt allvar att någon som "gillar att jobba med stötdämpare" skulle serva hans lik helt gratis bara för att det är så himla kul...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Främst för att min kompressor är lite för klen och jag har inget större behov av en rejälare i garaget.

Haha! Vad har du för kompressor egentligen? Om jag kan poppa däck med en lite boxy utan tank så kan nog din kompressor göra det också.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag vet inte heller men jag vet att många MC-firmor i Sverige går dåligt och MC-firmor går regelbundet i konkurs. Det behöver ju iofs inte hänga ihop men lite dåligt management tycker jag nog det är.

Alltså i dessa tider täljer mc-firmor, husbils-firmor mm guld med sin kniv. "alla" ska vara hemma iår och köper roliga grejjer istället för att åka utomlands, iallafall på the westcoast :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill inte sätta på höga hästar, men hur orkar ni tjafsa med handlare om att lägga på era internetdäck?

Lär er kränga, det är sannerligen inte någon vetenskap, och hör till allmänbildningen för motorcyklister.
Enkla hjälpmedel kostar några hundralappar - inkl bock för statisk balansering.

Jag har krängt från starten när jag var 16, men jag minns att jag tog hjälp en gång av en MC-handlare på hösten -83.
Detta eftersom flera varnat mig för att Laverdafälgar var exceptionellt grunda och därmed lätta att skava kanterna på med däckjärnen.
Vad fick jag tillbaka? Skavda fälgar, så klart.
"Ah - dom här blir sådana där dessa fälgarna, det får man räkna med. Dom är rätt grunda, serrö..."

Men tack så jävla mycket för det beskedet då! Klåpare.
Firman finns kvar än i dag, snart 40 år senare, men på annan adress.
Jag har lagt exakt 0 kronor där sedan dess, och typ 300.000 hos konkurrenten snett över genomfartsleden.
Meddelas endast på detta sätt. :fakta


Däremot finner jag glädje i att beställa däck hos tyska däcksfirmor, som läggs om - på cykeln, när jag är nere på kontinenten.
Utan extra kostnad.
Snäppet dyrare än nätdrakarna, men långt under svenska nivåer.

Nej, det är inte svenska handlare som "skor sig" på oss motorcyklister.
Felet ligger på ett annat och högre plan - enter fula erbjudanden om att göra något "svart".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den gamla klassikern, endast toppad av "du som gillar att jobba med stötdämpare kan få serva min...".

Ja. Karln förväntade sig på fullt allvar att någon som "gillar att jobba med stötdämpare" skulle serva hans lik helt gratis bara för att det är så himla kul...
Testa att jobba inom IT-svängen, då ska du ta med bullar för att bjuda den som behöver hjälp, eftersom du får förmånen att pilla med en till jävla dator :huvet Och bara för att du inte vet vad det är för fel på hans gamla skrivare från 82 så får man höra några trallar om inkompetens "men 7 miljoner i timmen debiterar ni minsann" :dummer Nu är jag ju IT-projektledare då... :rolleyes:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Testa att jobba inom IT-svängen, då ska du ta med bullar för att bjuda den som behöver hjälp, eftersom du får förmånen att pilla med en till jävla dator :huvet Och bara för att du inte vet vad det är för fel på hans gamla skrivare från 82 så får man höra några trallar om inkompetens "men 7 miljoner i timmen debiterar ni minsann" :dummer Nu är jag ju IT-projektledare då... :rolleyes:

Jotack som gammal it-konsult så finns det gamla bekanta som aldrig hör av sig i något annat ärende än hjälp med sin dator/skrivare-younameit. Det ska givetvis göras gratis eller mot mat eller liknande. Inte ens när jag hade egen konsultfirma kunde man förstå att jag behövde ha betalt. "Du tjänar ju så bra ändå".

"If I do a job in 30 minutes it's because I spent 10 years learning how to do that in 30 minutes. You owe me for the years, not the minutes." -Davy Greenberg
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag har full förståelse för om en däckfirma som både säljer och monterar däck blir irriterade på en sniken jävel som försöker spara nån hundralapp genom att handla däck på nätet och komma släpandes med för att försöka få så billig montering som möjligt.
Jag skiter fullständigt i vilka marginaler en däckkrängare har på sina däck. Det handlar om att dra in X antal kronor per näsa och dag i sin verksamhet oavsett vad man säljer. Det fattar alla som har någon som helst ekonomisk skolning.
Det finns företag som gladeligen monterar däck man köpt någon annanstans. Varför inte bara vända sig till dem?

Själv orkar jag inte krångla utan betalar glatt 2.000:- per däck, monterat och klart. Har provat att montera själv, vilket gick alldeles utmärkt och kanske något jag gör mer av i framtiden men har inte lust med det nu. Främst för att min kompressor är lite för klen och jag har inget större behov av en rejälare i garaget.

Säg som det är...Du har tummen mitt i näven och betalar hellre än lär dig
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top