Mc bolaget i veddesta inte vitt men svart

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Skulle lägga om "Internet däck" på fälg men fick kalla handen av mc bolaget i Veddesta. Orsaken var att de inte kunde garantera däckens kvalitet osv..

Skulle tacka för mig och åka vidare då de erbjuder mig att ändå göra jobbet på kvällstid, alltså svart utan kvitto till priset av 1000kr.

Som ni förstår nappade jag inte av moraliska aspekter och sunt förnuft. Är det så här man skaffar och underhåller sina kunder?

Åkte till Örby mc och fick det gjort för 900 spänn inklusive kvitto och ett bra bemötande.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Mjo, fast mig erbjöd dom aldrig alternativet. Vill minnas att gubben där var rätt omständig och gnällig.

Kommer inte ihåg om han till slut utförde arbetet i alla fall. Men det var betydligt dyrare än 1000 vill jag minnas. Hade jag inte varit tvungen (smc kurs). Så hade jag valt OKQ8 alla dagar. Förut tog dom iaf 200:- per lös hjul. Säkert höjt nu dock, 3-400 kanske?
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Har absolut inga problem med att någon inte vill ta på sig ett ansvar för en produkt de ej sålt, eller utföra ett arbete. Men det blir lite paradoxalt när de kan tänka sig att göra det svart och till ett orimligt pris.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tråkigt när de inte vill vara med.
De mc-handlare som hjälpt mig med däck har debiterat timpenning som vilket annat jobb. Samma sak som att jag hittat beg delar till en bil och som en bilverkstad monterar. De kan antingen välja att vara en del av kakan eller inte alls! Deras förlust. Till den mc-handlare som hjälper mig åker jag och köper andra saker som olja, filter, belägg mm.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Att stå med däckjärn och svettas har jag aldrig riktigt sett som något alternativ för mig. Gör redan och kan tänka mig att göra många saker själv. Givetvis tar man det mest prisvärda alternativet. Vilket för min del innefattar både kostnad samt service. Snart blir man förmodligen illa tvungen att byta däck själv ändå, om priserna fortsätter att öka i samma takt och servicen blir allt sämre.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om man som jag bor i skogen går det fortare att byta däck själv än att åka flera mil för att få det gjort.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om man som jag bor i skogen går det fortare att byta däck själv än att åka flera mil för att få det gjort.

Jag lämnade in hela hojen och dom tog loss/på hjulen och krängde på nya medhavda däcken fram å bak. 1500:- var det värt i mitt tycke och som har taskig rygg :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Var gjorde du det?

Egentligen en bilmeckarverkstad här i Tyresö (AD) men dom gillar/kör racing samt många kör hoj själva (genuina motorälskare) så tar dessa MC-jobb. Mycket nöjd alla gånger jag varit där med både MC och bil. Nada väntetid också :)
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Sparar ni så jäkla mycket på att köpa däck på nätet att det är värt 1.000:- för montering + omaket att fara runt och irritera verkstäder?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sparar ni så jäkla mycket på att köpa däck på nätet att det är värt 1.000:- för montering + omaket att fara runt och irritera verkstäder?

Jag får heller inte ihop det riktigt. M7RR köpte jag sist, kostade 4000 kr inklusive montering (lämnade in hela hojen) för ett set. Ett set M7RR kostade i höstas runt 3000 kr på nätet. Så byter jag själv, absolut! Men ska jag böka runt med däck, hoj och hitta någon som gör det till ett rimligt pris och framförallt rätt - ja då kan jag lika gärna köpa däck och montering hos handlaren, som jag dessutom vet skruvar ihop allt rätt och inte repar mina fälgar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tar inte Wheelerdealer någon hundring bara? :va

Jag byter i garaget, det går ju fortare än att ta sig iväg någonstans. Lite som att byta hjul på bilen, det går ju betydligt fortare att göra det själv, och samtidigt kolla att allt ser ok ut, än att lasta in allt i bilen, åka iväg till någon stormarknad, köa, få det bytt, köra hem och lasta ur.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Det är helt upp till var och en om man vill spara en slant. Uppskattningsvis blir tredje uppsättningen gratis för mig vilket jag värdesätter.

Tråden handlar främst om oseriösa handlare som med dåliga argument försöker få folk att inte handla via nätet. Och dubbelmoralen i att vilja göra jobbet svart. Vilket är ytterligare en anledning till att inte vända mig till en sådan handlare igen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det där med att få jobb gjorda utan kvitto, alltså svart, är en dubbelmoralgrej.

Utan kvittot tjänar kund och säljare lite pengar medan staten förlorar momspengar.
Överskrider man hastighhet eller kör olagligt på annat sätt utan att "åka dit", lurar man staten på bötespengar och utsätter i värsta fall andra och sig själv för fara.

Själv..tja, jag har fått jobb utförda utan kvitto o jag kör för fort ganska ofta. Dock inte vårdslöst, om det nu kan särskiljas från för fort.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Fast i det här fallet tjänar kunden inget på affären. Handlaren ville ju ha mer betalt svart än ett högt normalpris med kvitto och garanti..

Återigen, den moraliska aspekten i andra frågor som hastighetsöverträdelse osv kan diskuteras i en annan tråd.

Är det den här typen av återförsäljare man ska gynna? Vilket man gör genom att gå med på svarta affärer? Jag förstår helt ärligt inte hur de kan tro att argumenten för någon av sakfrågorna ska uppfattas på annat sätt än oseriöst. Vi pratar om en auktoriserad verkstad.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Fast i det här fallet tjänar kunden inget på affären. Handlaren ville ju ha mer betalt svart än ett högt normalpris med kvitto och garanti..

Återigen, den moraliska aspekten i andra frågor som hastighetsöverträdelse osv kan diskuteras i en annan tråd.

Är det den här typen av återförsäljare man ska gynna? Vilket man gör genom att gå med på svarta affärer? Jag förstår helt ärligt inte hur de kan tro att argumenten för någon av sakfrågorna ska uppfattas på annat sätt än oseriöst. Vi pratar om en auktoriserad verkstad.

- Det är oseriöst att erbjuda varor/tjänster svart oavsett om säljaren är auktoriserad eller inte. Jag gjorde jämförelsen med trafiköverträdelser eftersom jag tror att många tycker det är värre att handla svart än att ex. köra för fort. Därav min koppling till dubbelmoral.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv..tja, jag har fått jobb utförda utan kvitto o jag kör för fort ganska ofta. Dock inte vårdslöst, om det nu kan särskiljas från för fort.

Byter själv mha en polares "biltema" snikmojäng eller köper "hela paketet" vitt. Förr i tiden kunde man få fortkörningsböter för 160+ km/h (fanns foton på 190+ km/h)och ändå undslippa "vårdslöshet i trafik", det tyckte iaf tingsrätten i Uppsala anno 1982 (snabbast i Uppsala Län 1981). Kostade en månad (april 1982) utan lapp och 1500 spänn. Hur det är nu, ingen aning.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
"Irritera verkstäder?" Skulle vara intressant med ett förtydligande där :)

Jag har full förståelse för om en däckfirma som både säljer och monterar däck blir irriterade på en sniken jävel som försöker spara nån hundralapp genom att handla däck på nätet och komma släpandes med för att försöka få så billig montering som möjligt.
Jag skiter fullständigt i vilka marginaler en däckkrängare har på sina däck. Det handlar om att dra in X antal kronor per näsa och dag i sin verksamhet oavsett vad man säljer. Det fattar alla som har någon som helst ekonomisk skolning.
Det finns företag som gladeligen monterar däck man köpt någon annanstans. Varför inte bara vända sig till dem?

Själv orkar jag inte krångla utan betalar glatt 2.000:- per däck, monterat och klart. Har provat att montera själv, vilket gick alldeles utmärkt och kanske något jag gör mer av i framtiden men har inte lust med det nu. Främst för att min kompressor är lite för klen och jag har inget större behov av en rejälare i garaget.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top