Pinlock

Rillewessla

Ny medlem
Gick med
26 May 2020
Ort
Askeby
Hoj
VZ800
Jag har monterat ett pinlockVisir på min hjälm
Är det någon som vet om man kan ta av det tillfälligt och sätta tillbaka det?
Tycker att Hjälmvisiret är lite flammigt och tänkte fixa det.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med de nya kraven på hjälmar får du inte Sätta på pinlock eller byta till ett visir som inte satt på hjälmen vid leverans.

Hjälmarna har fått typ ett hel hjälm godkännande och minsta förändring av hjälmen gör att godkännandet av hjälmen faller..

Vad betyder detta då? Som vanligt kan försäkringsbolag göra avdrag vid olyckor o det är ju inget bra om man får ett livslångt handikapp.

Mvh
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Till min AGV hjälm följde det med pinlock att montera på visiret, har det monterat då jag upplever att detbimmar mindre då det är kallare väder.

Hur funkar det där "helhjälmsgodkännandet" är det bara ett exakt likadant visir som original som får användas på hjälmen? Hur var det med pinlock, var det inte tillåtet att ha det?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Till min AGV hjälm följde det med pinlock att montera på visiret, har det monterat då jag upplever att detbimmar mindre då det är kallare väder.

Hur funkar det där "helhjälmsgodkännandet" är det bara ett exakt likadant visir som original som får användas på hjälmen? Hur var det med pinlock, var det inte tillåtet att ha det?

Jag har för mig att det var att endast tillbehör som är avsedda för just den hjälmmodellen får användas (t.ex. intercom) men inte att tillbehör är helt förbjudet.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Med de nya kraven på hjälmar får du inte Sätta på pinlock eller byta till ett visir som inte satt på hjälmen vid leverans.

Hjälmarna har fått typ ett hel hjälm godkännande och minsta förändring av hjälmen gör att godkännandet av hjälmen faller..

Vad betyder detta då? Som vanligt kan försäkringsbolag göra avdrag vid olyckor o det är ju inget bra om man får ett livslångt handikapp.

Mvh

Länka gärna dessa krav
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
-Och vem bryr sig om regler angående pinlock..? Vill man ha pinlock har man det, vill man inte ha det så skiter man i det.. Orka lixom :va
Absolut men om visitet inte är förberett för pinlock så lär det ju skrapa i när du ska öppna så man får väl anta att marknaden kommer ändras lite men vad du gör med hjälmen efter köp är ju helt upp till dej själv :D

Vad jag menade med inlägget var att även om reglerna träder i kraft snart så kan de styrande inte förvänta sej att branchen ska skrota sina lager, det är därför det blir ett par års karens :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag hade ett. Men det hade suttit på i nåt år. Problemet vara att silikon kanten på ögonlocken hade limmat sig fast gick lite sönder när jag försökte ta bort det. Annars ser jag inga problem med att ta loss det om det går smidigt
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Med de nya kraven på hjälmar får du inte Sätta på pinlock eller byta till ett visir som inte satt på hjälmen vid leverans.

Hjälmarna har fått typ ett hel hjälm godkännande och minsta förändring av hjälmen gör att godkännandet av hjälmen faller..

Vad betyder detta då? Som vanligt kan försäkringsbolag göra avdrag vid olyckor o det är ju inget bra om man får ett livslångt handikapp.

Mvh

Det där faller på sin egen orimlighet.

Enlig det skulle du inte ens få byta till ett tonat visir om det inte levererades med hjälmen. Jag ser pinlock och tonat visir som livsräddande tillbehör då solen i ögonen eller imma på visiret är stora problem.

Dock hoppas jag de inför fängelsestraff för dom som har en tuppkam fastklistrad på hjälmen....
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Absolut men om visitet inte är förberett för pinlock så lär det ju skrapa i när du ska öppna så man får väl anta att marknaden kommer ändras lite men vad du gör med hjälmen efter köp är ju helt upp till dej själv :D

Vad jag menade med inlägget var att även om reglerna träder i kraft snart så kan de styrande inte förvänta sej att branchen ska skrota sina lager, det är därför det blir ett par års karens :tummenupp

Ja givetvis måste visiret vara förberett för pinlock (tror jag iaf) :D Men så länge det finns pinlock att köpa tänker jag göra det, vad reglerna än säger. Jag tycker det är helt perfekt om det funkar som det ska. Själv har jag plockat av och rengjort och satt tillbaka utan problem :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Många hjälmar går ju att få med Pinlock . Det är nog försvinnande få som borrar egna hål för pinlocken , har svårt att se att nån undersöker ifall en Pinlock, sitter original. Är det gjort korrekt, kan det väl inte vara någon fara. Kanske gör en liten skillnad, visiret bli"kanske" försvagat om man borrar dit själv. Men det är väl sällan skador uppstår för visiret gick sönder. Skulle man hamna så illa i 1en olycka att något går igenom visitera tror jag inte det hade gjort någon större skillnad, om man hade sjäkvborrade hål eller ej
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top