Tung mc till kort tjej

Beschcode

Ny medlem
Gick med
24 May 2020
Ort
Växjö
Hoj
BMW S1000R 2019
Hej

Min sambo är på jakt efter sin första mc som hon kan ta tung mc körkort med. Hon är ganska kort, 155cm och vi undrar vilken mc som hade passat henne. Har hört att man kan sänka vissa motorcyklar och att er6n, mt07, z750 ska vara bra men kan man sänka dessa och hur gör man isåfall?

Vi har en budget på 40k och undrar om man kan få något vettigt för det?

Alla tips uppskattas
 

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
Hej! Jag har kört både mt07 (ca 30 gånger och totalt 50mil) och z750 (1500mil). Jag är visserligen 180 lång så endast tala för mig själv. Om hon ska övningsköra och köra upp så är mt:n bästa valet då den är lättare, mindre och lättstyrt vilket är kanon vid lågfartsprov. Funkar fint som vardagshoj utan tvekan. Nackdelen är att den vibrerar något och kan kännas jobbigt i händerna efter en stund körning. Känns något billigare mot Z750. Z750 har mer kraft och vibrerar inget. Nackdelen är väl att den drar 0,8 mot mtn som drar.......minns inte exakt....0,4-0,5?.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min sambo är 155 cm lång. Vi hittade en er6 som vi lät sänka både fram och bak med ca 3 cm. Det funkar bra.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Alla hojar med enkelstötdämpare är lätta att sänka med ett annat "hundben" - en del i länkaget.

Sen är det ju bara och lossa gaffeln och låta den skjuta upp motsvarande ur kronan
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att tänka på när man är kort är också bredden på hojen. En radfyra är generellt sett bredare än en twin. Smalare hoj gör det ju lättare att få ner tårna än en bred.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bra att du frågar :) Jag anordnade en tur i helgen och en lite kortare kvinna var med. Hon ställde vid ett stopp hojen på sidostödet och när hon skulle åka iväg kunde hon inte fälla upp stödet sittandes på hojen utan vi fick hjälpa till hålla hojen åt henne. Sett liknade så många gånger och det kan inte vara ett nöje tänka på och planera hur man ska stanna/parkera varje gång. Så hoppas din dam hittar en hoj som verkligen passar henne. Tack för ordet :)
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag tror att Triumph Street Twin skulle vara ett bra alternativ. Vet inte om det går att hitta en beggad inom budget men bör gå tycker jag.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Kanske ni skulle kika på Kawasaki Vulcan S?
Sitthöjden är på knappa 70cm medans MT07 ligger på drygt 80cm.

Prova er fram, jag köpte min MT07 I syfte att ta körkort och den är helt klart lättmanövrerad och går fint, enkel att köra lågfart med.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Beschcode

Ny medlem
Gick med
24 May 2020
Ort
Växjö
Hoj
BMW S1000R 2019
Uppskattar alla svar som ni gett oss. Ska kika på dessa och se vilka som är rimliga i pris och billiga att sänka. Fortsätt gärna komma med tips på billiga/bra alternativ.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Street Triple finns som lägre variant. Smal hoj också. Bara en till att kolla på!
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Suzuki gladius / sv650 kan också vara ett alternativ! Sitter lägre än mt07an har jag för mig, smal, lättstyrd. Bör vara inom budget med! Det var den jag tog kortet med.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hade en kollega för några år sen som var runt 1,50. Hon skaffade en Ducati Monster som nästan funkade från början, men för att få till det sista lämnade hon sadeln till en som tunnade ur den åt henne. Man ska ju ha något som man trivs med också.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan du skruva lite själv så typ några hundralappar till en tusing ca. Beror på vad "sänknings-kittet" kostar.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad kostar det ungefär att sänka en hoj?

Vantskruven kostade en tusing och inget mer för oss eftersom de skickade fel sidostöd så vi kapade och svetsade när vi visste hur lågt det behövdes vara.
Vi har inte behövt sänka fram men där är det bara lite arbete att lossa framhjulet och lyfta upp gaffelbenen lite i kronan.
Vantskruv och justerbart sidostöd kostar $264 och sedan tillkommer väl frakt gissar jag.

https://soupysperformance.com/trium...et-triple-r-lowering-link-threaded-style.html
https://soupysperformance.com/trium...stable-kickstand-lowering-link-combo-kit.html
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top