Kawasaki GPZ400 (EN) 1989 startmotorn går, men driver inte svänghjulet

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Min sons 1989 GPZ400 har startproblem:

När han trycker på startknappen så rasslar det bara, låter som kedjan mellan startmotor och svänghjulet.

Jag demonterade startmotorn och tog isär den, men den såg bra ut. Satte tillbaka den och var då tvungen att ta loss vänster skydd. När jag trycker på startknappen, ser jag att kedjan dras runt men inte svänghjulet. Aha, tänkte jag, men det slog mig snabbt att svänghjulet inte kan snurra om skyddet är borta....

Men sätter jag tillbaka skyddet så rasslar det på samma sätt som tidigare utan att motorn drar runt.

Någon som har ideer?
 
Last edited:

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Vi tog nyss ut den till bilen och via laddkablar testade vi starta, men samma ljud och den startar inte. Men då borde man väl ha eliminerat "batteridelen" av problemkedjan? Dvs det fungerar...

Den andra tanken du hade: dess skruv/ar på vevaxeln uppgängade" är jag inte riktigt med på? Hur ska jag kolla detta?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den andra tanken du hade: dess skruv/ar på vevaxeln uppgängade" är jag inte riktigt med på? Hur ska jag kolla detta?

Alltså, UTÖVER att startmotorkopplingen kan vara trasig (du ser de tre rullarna, tre fjäderhylsor och dess tre fjädrar i skissen) kan det vara uppgängade skruvar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bildgoogla eller sök på tuben
Broken starter clutch Kawasaki

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fixat det på min 750-4 men 5-6 gånger kanske.
Ibland har hållaren till rullarna spruckit eller så har skruvarna gängat upp sig eller fjädrarna som gått sönder eller en kombination av flera grejer som pajat.
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
OK, nu har vi fått bort svänghjulet och startmotorkopplingen.

Skruvarna satt fast och det var tre rullar, två hylsor med fjäder och den tredje "hylsan" sitter kvar i godset, förmodligen med fjädern bakom. Men får inte loss den hur mycket jag än bänder, fipplar eller bankar.

Tips på HUR jag tar ut den sista hylsan? Eller ska jag börja leta en helt ny startmotorkoppling?
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Har tyvärr ingen svets. Men borrade, skruvade, slet och svor, men fick ut den till sist. Fjädern var hel demolerad, så nya sådana.

Vet någon möjligen vart man hittar sådana ?
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Hittade på amazon

Kostar 57 USD för tre Rollers, tre Caps och tre fjädrar. Är det rimligt eller är detta alldeles för dyrt? :gnissla
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Hittade en fjäder hos Dirty Parts som har samma artikelnummer som original, för endast 25 kr. Tyvärr inga hylsor. Den hylsan som satt fast hårt blev ordentligt ansatt under processen att ta loss den, så den behöver ersättas...:smasha
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla med spinnin-wheel.se om han har beggat eller nån bra "pirat-kopia" på grejer.
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Kanon de hade alla tre för 250kr! På väg. Kommer med rapport direkt vi fått dessa och satt ihop allt! :banana
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Attan - från klarhet till klarhet....

Nu är allt tillbaka och vi har som sagt bytt ut rullarna, fjäderhylsorna och fjädrarna. Med stort hopp om att den skulle starta testade vi glatt, men ack. Ingenting. Laddade batteriet ordentligt över två nätter och så tänkte vi att vi springer igång den (har en passande backe utanför lgh) men inte heller det fungerade... :huvet

När vi försöker starta, så låter det onekligen som att motorn rullar, men nu tänder den inte. Efter några försök kommer det dessutom en rejäl avgassmäll...

När vi försökte springa igång den, så låser den bakdäcket helt, dvs det går inte alls. Men vi kliar oss i huvudet å det grövsta: vad kan detta bero på? Att den låser bakdäcket när vi har fart på den och försöker starta med treans växel?

Har vi missat något? Någon med förslag?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Kan kanske surat ner sig så det står bensin i ngn cylinder. Isf ta bort tändstiften o snurra på starten eller spring om det är roligare.
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Men skulle det kunna föranleda att bakdäcket låser sig när vi testar så?
Den har alltid startat genom att springa igång den tidigare...
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
Kan det vara så att vi drog åt svänghjulet för hårt? Vi hade ingen momentnyckel, utan drog hårt... allt vi orkade. Kan det blivit FÖR hårt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ju det där som är tjusningen med att mecka och felsöka själv. Man kommer till en punkt där man antingen kommer till insikt om mekanikens grunder och självsäker säger "det är DET som är felet" eller inser att mecken på mc-verkstan borde få ta del av ens pengar.

Om du dragit motorn baklänges kan det ha hänt oväntade och dyra saker. Baksmäll? Du har inte råkat skifta tändkablarna? Går motorn runt"bloff bloff bloff" om du skruvar bort tändstiften och drar med startmotorn?

När det begav sig och jag tävlade i dragracing (i USA) låg mitt reservdelskonto på drygt 300,000 per år. Som värst skottade jag motorer två veckor i rad när vevstakar gjorde lufthål i motorblocket. Drygt 50,000 per motor att fixa. Det kostar att lära sig bestycka lustgas på egen hand. Kan själv!
 

Caijan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000F
:tummenupp Exakt! Kul att höra!

Det är onekligen en fröjd att felsöka och testa själv. Dels lär jag mig, dels är det billigare!

Men trots den behagliga historien från Anders, kvarstår sakfrågan: Vad är mitt nästa steg!?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är mitt nästa steg!?

Bränsleblandning, kompression och gnista vid rätt tillfälle - det är allt som behövs för att en motor skall fungera. Det är bara att börja i ena änden och ta reda på sakers tillstånd.

Börja med att skruva bort alla stift så att du vet att motorn går runt och inte har ventilsallad och att du samtidigt kan kontrollera gnistan och göra en kompressionstest. Om du dragit motorn baklänges kan så mycket ha hänt att det inte ens är idé att gissa. Kan motorn dras runt av startmotorn när tändstiften är urskruvade?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top