Jag vill ha en ylande sporthoj men vilken?

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Har aldrig haft en RIKTIG sporthoj bara caféracers och andra effekthojar. Jag vill ha hjälp med valet av något som är ca 20 år minst 130-150 hk, minst 750 cc, för ca 25’. Gärna lite kul teknik utan havererad växellåda. Vad ska jag kolla efter R1, FZR, Gixxer etc? Jag vill ha en ylande radfyra som axar till något olagligt snabbare än jag kan uttala GSX-R sju-femtio...
Har läst att gamla Yamaha drar olja och Gixxern kan ha lite halvbra finish men inget av det är avgörande. Ge mig tips eller ett förslag eller flera, bomba med pm. Bor i södra Sveriges men kan köra till Mälardalen för att hämta rätt hoj med rätt pris. Vad ska jag leta efter finns det speciella märkesrelaterade problem?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Låter som en fråga i jeopardy.

Jag svarar:
Vad är gsx-r 750

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag svarar någon gen av honda cbr900 fireblade tex :)
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
R1 finns det flera äldre på blocket, det var väl sporthojarnas sporthoj hela 2000-talet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag köpte mig en gammal R1:a och är väldigt nöjd med det köpet. Har inte ens märkt av att den dricker olja något nämnvärt, och draget är det verkligen inget fel på. Och med tanke på att du kan hitta hyfsade exemplar för dryga 20 papp så är det väldigt mycket hoj för pengarna. Jag röstar på gammelrettan :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Väldigt kort historik kring den mer moderna idéen om "supersport" som kreti o pleti kunde gå och köpa och köra helt lagligt från vilken handlare som helst.
1. Suzuki GSXR750 1985. Här börjas det med lättvikts aluminiumram. Kylare som går på olja istället för vatten. Två av flera viktbesparande åtgärder. 750cc motor som utvecklade 100hk på en torrvikt av 176kg, rödmarkering vid 11krpm.
sporthoj 1.jpg

2. Suzuki GSXR1100 1986. Samma koncept med lättvikts superstabil alumuniumram och oljekyld. Nu blev det 125hk, massor med mer vrid på lägre varv, och samtidigt gick torrvikten upp till 197kg.
sporthoj 2.1.jpg

3. Hästkraftsjakten tog rejäl fart i denna veva. Nu kom Yamaha med en värsting, FZR1000 som vid skiftet 1989/1990 var uppe i 140hk, aluminiumram etc, men tyvärr hade även vikten gått upp till 209kg torr.
sporthoj 3.jpg

4. Då supersportarna, även gixxer1100:an, alla hade blivit tyngre och tyngre kom så smällen igen 1992. Honda Fireblade, som inte vann i hästkraftsrejset, men i allt annat. Alu-chassit ser nu plötsligt ut mer som vi är vana vid idag, så där riktigt tjockt och fett med ram överallt! Förgasare, luftfilter och motor är alla sammanpressade till otroligt snålt tilltagna dimensioner, och vikten är nästan tillbaka till ursprungliga gixxer750:n. 185kg på 124hk, och det mesta av motor- och chassiegenskaperna känns igen från dagens hojar. Vår moderna sporthoj blev född!
sporthoj 4.jpg

5. Yamaha R1 1998. 6 år senare kommer första konkurrenten ikapp. Bladen utvecklades och blev än mer stadig och motorn kröp sakteliga upp mot 130-135hk. Så kom nästa bomb med R1:an. 176kg torr 150hk! Bladen har aldrig riktigt återhämtat sitt värstingrykte, däremot tog ju Suzuki rejäla krafttag strax efter med gixxer1000cc mm. R1 blev ändå nya milleniets ikon.
sporthoj 5.jpg
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Var inte Firebladen tänkt som en 750 helt från början också?
Till ursprungsfrågan, tidiga gsxr750/1000 från 2000 och fram är fina.
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Det viktigaste när man letar efter en sån här hoj är att hitta en som känns fräsch och som ger ett bra intryck.
Fungerar allt, finns alla nycklar, hur ser motorolja ut, hur låter motorn, hur känns den vid provkörning?
Sen väljer jag alltid hojar med insprutning för att slippa problem med förgasare. (baserat på egna erfarenheter)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Var inte Firebladen tänkt som en 750 helt från början också?
Till ursprungsfrågan, tidiga gsxr750/1000 från 2000 och fram är fina.

Jo, det känner jag igen. Och att det var på ritbordet länge. Men nåt med att de inte lyckades få motoregenskaper de blev nöjda med. Behövde fler kubik, men hur få in i det lilla lilla chassit och väga lite? Att få till storborrade motorn, förgasare, luftintag på mycket liten plats och liten vikt, var inte det en av de stora grejerna då 1992?
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Om jag hade varit du hade jag letat efter en GSXR 750/1000.
Se även de tidigare avsnitten i denna youtube serien och se vilken skit man kan stöta på när man köper en äldre sporthoj. Nogrann undersökning av objektet är det ända som är viktigt här.

Sedan är det imponerande vad en 15-20år gammal hoj klarar av att prestera med rätt förare, här fajtas de ordentligt med splitt nya värsting superbikes med 200+hk.
https://www.youtube.com/watch?v=TQBtAwz_BSA
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om jag hade varit du hade jag letat efter en GSXR 750/1000.
Se även de tidigare avsnitten i denna youtube serien och se vilken skit man kan stöta på när man köper en äldre sporthoj. Nogrann undersökning av objektet är det ända som är viktigt här.

Sedan är det imponerande vad en 15-20år gammal hoj klarar av att prestera med rätt förare, här fajtas de ordentligt med splitt nya värsting superbikes med 200+hk.
https://www.youtube.com/watch?v=TQBtAwz_BSA

Sanning med modifikation va. Sätt ”rätt förare” på den senaste racehojen så ska du nog se att de inte lirar i samma liga.

En snabb förare på en gammal hoj mot en långsam förare oavsett motorcykel är inte en rättvis jämförelse :)
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
GSXR 750 K1. Går som satan! Har för mig att jag läst någonstans att de tagit en 600, kapat några kilo på torrvikten och sedan matat på 750cc. Hade en -02:a själv för 10 år sedan och kan sakna den fortfarande.

Sedan har jag alltid haft en fabless för Blade 954. Fortfarande idag en snygg hoj i min bok. Dock behöver du ett kortare slipon. Den raketen till pipa på den tiden, ser ju ut som att man kör med husvagn.

Båda är bestyckade med insprutning och faktiskt inte alls särskilt ryckiga sådana, trots att det var "på den tiden" :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top