Råka få I växel utan koppling. Skadligt?

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
5e dagen med min nya hoj och detta börjar ju bli löjligt. Jag är så försiktig att göra fel att jag gör alla fel man kan. Mitt stöd är så nära växelföraren så jag hade hojen igång och satt i neutral, skulle ta hälen på stödet och fälla ned men kom åt växelföraren utan koppling intryckt så hojen studsa fram och dog. Min polare sa att det inte är bra att det kan paja hela lådan. Stämmer det? 2a gången det händer nu, så känns som att jag måste skaffa en förlängare till stödet..
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Ingen fara, så dåliga är dom inte växellådorna.

Men stäng av hojen, eller håll in kopplingen så slipper du problemet..:tummenupp
//Tanken
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Handlar inte om att jag måste träna utan stödet är extremt nära växelföraren. Jag borde som ovan nämnt stänga av hojen istället. Ville bara veta om det är skadligt för lådan
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sluta oroa dig och njut av åka det istället. Börjar det skramla om lådan om några år kan vi ta det i en mektråd.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Viss risk föreligger att klackarna på växellådsdrev kan slås av när man gör sådär så lite orolig ska du nog vara.....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Viss risk föreligger att klackarna på växellådsdrev kan slås av när man gör sådär så lite orolig ska du nog vara.....
Sant, även växelgafflarna kan böjas eller gå av så bästa rådet till TS är nog att, som "Tanken" skrev, hålla in kopplingen när du håller på med stödet.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Att göra det ett fåtal gånger tål lådan, men om du tänker göra det varje gång du fäller ner stödet, kommer det att sluta illa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”-På vänster sida sitter ett handtag. Jag provade att dra in det en gång men, då lät det inget när jag växlade. Men den blänker och är ett fint pynt.”

Ivan Boring- Motorcykeln


Buy quality, cry once
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Låter som du har quick shifter med auto blippern? Stäng av QS down shift om du kan tills du vant dig var stödet ligger? Borde ju inte gå att växla ner utan koppling utan QS..
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Inte för att vara den, men du verkar vara jätteorolig för att skada/förstöra något på hojen, men ändå så har du köpt en Aprilia RSV från 2007, hur tror du att dom föregående ägarna har behandlat hojen dom senaste 13 åren? Den hojen har nog varit med om en hel del.:brynad:smasha
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
5e dagen med min nya hoj och detta börjar ju bli löjligt. Jag är så försiktig att göra fel att jag gör alla fel man kan. Mitt stöd är så nära växelföraren så jag hade hojen igång och satt i neutral, skulle ta hälen på stödet och fälla ned men kom åt växelföraren utan koppling intryckt så hojen studsa fram och dog. Min polare sa att det inte är bra att det kan paja hela lådan. Stämmer det? 2a gången det händer nu, så känns som att jag måste skaffa en förlängare till stödet..
Varför använder du då hälen på stödet? Och varför fäller du ut det med motorn igång? Utan att hålla in kopplingen? Slå av den först såklart.

Har haft 3 apor av olika generation och ärligt aldrig haft motsvarande problem.

Lådan behöver du inte vara orolig för, snarare kåpor och annat för att hojen hoppar ifrån dig.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Asså jag fattar TS oro men samtidigt är det sjukt kul att läsa dennas nojja och alla andras svar! *Popcorntime*
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Handlar inte om att jag måste träna utan stödet är extremt nära växelföraren. Jag borde som ovan nämnt stänga av hojen istället. Ville bara veta om det är skadligt för lådan

Det är inte hemskt hälsosamt för lådan, men nån gång gör oftast ingen skillnad.
Växellådor på hojar är hyfsat hållbara i de flesta fall.
Och det där med stödet kommer du nog att lära dig med vad det lider. Annars får du titta vad du gör med foten när du ska fälla ner det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför håller du på och fäller ut och in stödet med motorn igång? Motorn ska vara igång när man kör, inte annars.
1. Sätt dig på hojen.
2. Fäll in stödet.
3. Starta motorn.
4. Kör.
5. Stäng av motorn.
6. Fäll ut stödet.
7. Kliv av.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Varför håller du på och fäller ut och in stödet med motorn igång? Motorn ska vara igång när man kör, inte annars.
1. Sätt dig på hojen.
2. Fäll in stödet.
3. Starta motorn.
4. Kör.
5. Stäng av motorn.
6. Fäll ut stödet.
7. Kliv av.
Du varmkör inte hojen något? Brukar själv låta den gå medan jag tar på mig hjälm och handskar och sen rullar jag ut från garaget och stänger det. Har inte riktigt TS problem med stödet däremot

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du varmkör inte hojen något? Brukar själv låta den gå medan jag tar på mig hjälm och handskar och sen rullar jag ut från garaget och stänger det. Har inte riktigt TS problem med stödet däremot

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Jo, jag varmkör den ;) Att stå inne i garaget och köra en stund känns högst ohälsosamt, så jag rullar ut den, stänger garaget, drar på mig handskar och hjälm, sen puttrar jag ett par hundra meter ut till stora vägen. Det är betydligt hälsosammare för motorn än att stå och bluddra på tomgång.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett sätt är att titta på foten och stödet för att på så sätt hålla undan för den farliga växelspaken.

Testa några gånger med kopplingen indragen.

Återkom om det inte funkar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top