Registreringsbesiktiga med andra hjul.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ja,och oavsett hur många år du väntar.

På varje motorforum finns det en krake som gråter ut och säljer sin bil, mc eller traktor i delar efter att ha fått ett föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
Du hade tur som har möjligheten att återställa utan intyg från tillverkaren.
Fast det vet jag ju ännu inte om jag har. Besiktningsmannen sa ju att jag får registreringsbesiktiga den i detta utförandet, men att han trodde att jag behövde ett intyg på att grejerna lirar tillsammans.
Så nummer ett får bli att ta reda på exakt vad som gäller, om den är helfordonsgodkänd eller inte.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag funderade på att besikta min Husaberg på motardhjulen så jag skickade in en fråga via bilprovningens hemsida där jag frågade om det var ok att göra det. Det här är svaret jag fick:

Hej Ingvar,

Det är ok förutsatt att det inte påverkar hjulfrigång, felvisning hastighetsmätare etc.

Med vänlig hälsning
Birgitta

Det hon säger stöds också av detta dokument, se paragraf 1 punkt 6:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2013_54.pdf

Helfordonsgodkännandet infördes ju tidigare än datumet på dokumentet så det som står där borde gälla.

Det kanske är värt att kolla med bilprovningen/bilprovningens tekniska avdelning vad som verkligen gäller innan du besiktar om hojen? Det har ju hänt förr att besiktningsmän har fel....

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag funderade på att besikta min Husaberg på motardhjulen så jag skickade in en fråga via bilprovningens hemsida fär jag frågade om det var ok att göra det. Det här är svaret jag fick:

Hej Ingvar,

Det är ok förutsatt att det inte påverkar hjulfrigång, felvisning hastighetsmätare etc.

Med vänlig hälsning
Birgitta

Det hon säger stöds också av detta dokument, se paragraf 1 punkt 6:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2013_54.pdf

Helfordonsgodkännandet infördes ju tidigare än datumet på dokumentet så det som står där borde gälla.

Det kanske är värt att kolla med bilprovningen/bilprovningens tekniska avdelning vad som verkligen gäller innan du besiktar om hojen? Det har ju hänt förr att besiktningsmän har fel....

Mvh,
Ingvar
Bra input. Får ringa runt imorgon och försöka få ett svar på vad som gäller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den frågan har vi redan svaret på: Nej.

Den intressanta frågan är om den SKALL vara EG-typgodkänd.

Hur vet man detta och vad innebär det?

Jag är ju hamster till naturen och sparar alltid originaldelar uti fall att, jag har en hoj från 1999 som inte är helfordonsgodkänd där det gjort lite ändringar främst i belysningen och lite annat men med E-märkta grejer, är det okej? Vore ju roligt att veta hur det ligger till?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Pratade med en besiktingsingenjör idag, och han sa att det ska gå att besiktiga med motardhjulen. Däremot inte med mitt stora brembo-ok då dom måste göra nya bromsprover i 80% av maxhastighet osv. Blir för stor grej, så får försöka få dit originalbromsarna till besiktning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top