Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25
    Medlem Forzavales avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Ja,och oavsett hur många år du väntar.

På varje motorforum finns det en krake som gråter ut och säljer sin bil, mc eller traktor i delar efter att ha fått ett föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
    Du hade tur som har möjligheten att återställa utan intyg från tillverkaren.
    Fast det vet jag ju ännu inte om jag har. Besiktningsmannen sa ju att jag får registreringsbesiktiga den i detta utförandet, men att han trodde att jag behövde ett intyg på att grejerna lirar tillsammans.
    Så nummer ett får bli att ta reda på exakt vad som gäller, om den är helfordonsgodkänd eller inte.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Citat Ursprungligen postat av Forzavale Visa inlägg
    ...Så nummer ett får bli att ta reda på exakt vad som gäller, om den är helfordonsgodkänd eller inte.
    Den frågan har vi redan svaret på: Nej.

Den intressanta frågan är om den SKALL vara EG-typgodkänd.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011, Husaberg FE390 2012, APrilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura 2001
    Jag funderade på att besikta min Husaberg på motardhjulen så jag skickade in en fråga via bilprovningens hemsida där jag frågade om det var ok att göra det. Det här är svaret jag fick:

Hej Ingvar,

Det är ok förutsatt att det inte påverkar hjulfrigång, felvisning hastighetsmätare etc.

Med vänlig hälsning
    Birgitta

Det hon säger stöds också av detta dokument, se paragraf 1 punkt 6:
    https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202013_54.pdf

Helfordonsgodkännandet infördes ju tidigare än datumet på dokumentet så det som står där borde gälla.

Det kanske är värt att kolla med bilprovningen/bilprovningens tekniska avdelning vad som verkligen gäller innan du besiktar om hojen? Det har ju hänt förr att besiktningsmän har fel....

Mvh,
    Ingvar
    Senast redigerat av ingvar.olsson den igår klockan 19:52.

Medlem Forzavales avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Jag funderade på att besikta min Husaberg på motardhjulen så jag skickade in en fråga via bilprovningens hemsida fär jag frågade om det var ok att göra det. Det här är svaret jag fick:

Hej Ingvar,

Det är ok förutsatt att det inte påverkar hjulfrigång, felvisning hastighetsmätare etc.

Med vänlig hälsning
    Birgitta

Det hon säger stöds också av detta dokument, se paragraf 1 punkt 6:
    https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202013_54.pdf

Helfordonsgodkännandet infördes ju tidigare än datumet på dokumentet så det som står där borde gälla.

Det kanske är värt att kolla med bilprovningen/bilprovningens tekniska avdelning vad som verkligen gäller innan du besiktar om hojen? Det har ju hänt förr att besiktningsmän har fel....

Mvh,
    Ingvar
    Bra input. Får ringa runt imorgon och försöka få ett svar på vad som gäller.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Den frågan har vi redan svaret på: Nej.

Den intressanta frågan är om den SKALL vara EG-typgodkänd.
    Hur vet man detta och vad innebär det?

Jag är ju hamster till naturen och sparar alltid originaldelar uti fall att, jag har en hoj från 1999 som inte är helfordonsgodkänd där det gjort lite ändringar främst i belysningen och lite annat men med E-märkta grejer, är det okej? Vore ju roligt att veta hur det ligger till?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kul väg(sådär skick) med fin miljö, Arvika - Gräsmark via Gunnarskog(Uttalas Gunnerske). Roger är grym förövrigt, en sann trollkarl

FläsketBrinner
Vill du annonsera ovan? Klicka här