Registreringsbesiktiga med andra hjul.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Fick för första gången problem idag när jag skulle besiktiga min xr650r. Gick inte med motardhjulen... då jag inte har kvar original så funderar jag på om det går att registreringsbesiktiga med motardhjulen? Tydligen är den helfordonsgodkänd :gnissla
Går det över huvud taget att registreringsbesiktiga ett helfordonsgodkänt fordon med ändringar? Eller är det isf SFRO som gäller?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad mera exakt slog de ned på?
Att sjäva hjulen var annan typ än den är reggad med, att hastighetsmätaren visar annat eller så?

Och är den verkligen helfordonsgodkänd?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Vad mera exakt slog de ned på?
Att sjäva hjulen var annan typ än den är reggad med, att hastighetsmätaren visar annat eller så?

Och är den verkligen helfordonsgodkänd?
”Ändring, hjulsystem, återställande alt. reg.bes.”
”Ändring, bromssystem, återställande alt. reg.bes.”
”Backspegel, höger, saknas (en sida).”

Hastighetsmätaren visar rätt. Jag har bytt bromsok till ett brembo-ok. Känns helt sjukt att den måste registreringsbesiktigas för att jag bytt ok? Och jag satte dit en spegel inför besiktning, men där skulle tydligen tvunget vara två.
Hur kollar man om den är helfordonsgodkänd?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den gamla föreskriften som 2013 delen komplementerade:
http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf

Ur din länk:
1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registreringsbesiktning enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen
endast avser någon av följande åtgärder.

6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av
högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har
fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets
ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller
dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att
hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav"
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
”Ändring, hjulsystem, återställande alt. reg.bes.”
”Ändring, bromssystem, återställande alt. reg.bes.”
”Backspegel, höger, saknas (en sida).”

Hastighetsmätaren visar rätt. Jag har bytt bromsok till ett brembo-ok. Känns helt sjukt att den måste registreringsbesiktigas för att jag bytt ok? Och jag satte dit en spegel inför besiktning, men där skulle tydligen tvunget vara två.
Hur kollar man om den är helfordonsgodkänd?

Du har nog stött på en paragrafryttare eller nån som haft en dålig dag , alltid lyckats få igenom xren med acrasystemet och en spegel Typ sen 07 ,men allt efter typ 98 är väl helfordonsgodkänt om man ska hårdra det ?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Du har nog stött på en paragrafryttare eller nån som haft en dålig dag , alltid lyckats få igenom xren med acrasystemet och en spegel Typ sen 07 ,men allt efter typ 98 är väl helfordonsgodkänt om man ska hårdra det ?

Jo så är det nog. Har inte heller haft problem innan. Får försöka någon annanstans.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är just detta EU har varit på sverige med svenska bilprovningar har blivit erlaggda att strama upp mc o bil biten på helfordons godkända fordon.. alla med helfordons godkännande som är modifierade bör i dag räkna med bekymmer vid besikting..
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Vet att jag behövde verifikation från Suzuki att mitt bromssystem möter tillverkarkraven enligt den info jag fick av Svensk Bilprovning, när jag skulle förändra min hoj. Och den är inte ens helfordonsgodkänd. Så även om man registreringsbesiktningar om hojen kan man få problem.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Och min 03a är helfordonsgodkänd helt säkert? Hur vet man?

Söker man på det verkar det vara generellt från 99 som det är så men det verkar finnas undantag första åren , ringa Trafikverket ger dig väl bäst svar på vad som gäller i ditt fall
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det låter som att du stött på stans suraste besiktningsman. Enklast borde vara att lämna in till närmaste verkstad som kan släcka tvåor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle ta kontakt med Vägverkets/TS/Bilprovningens tekniska avdelning där det finns besiktningsingenjörer som kan reglerna bäst. Om den inte är du-typgodkänd så vill jag av erfarenhet hävda att Wiseguys hänvisning skall gälla..

De borde kunna ge dig råd om hur du överprövar beslutet.

Råd till alla; om ni råkar ut för dylikt arsle ska ni begära att få avbryta besiktningen!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skulle ta kontakt med Vägverkets/TS/Bilprovningens tekniska avdelning där det finns besiktningsingenjörer som kan reglerna bäst. Om den inte är du-typgodkänd så vill jag av erfarenhet hävda att Wiseguys hänvisning skall gälla..

De borde kunna ge dig råd om hur du överprövar beslutet.

Råd till alla; om ni råkar ut för dylikt arsle ska ni begära att få avbryta besiktningen!

Precis - avbryt besiktningen. Problemet du får annars är att de anmärkningarna blir inskrivna, och är det första nästa besiktningsman kikar på.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Oavsett vilken besiktningsstation jag åker till nästa gång?

Ja,och oavsett hur många år du väntar.

På varje motorforum finns det en krake som gråter ut och säljer sin bil, mc eller traktor i delar efter att ha fått ett föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
Du hade tur som har möjligheten att återställa utan intyg från tillverkaren.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top