Q8 SBK Racing är en högst medioker olja.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

På en gammal luft/oljekyld suka är ventilfjädern spänd till 40 ft-lbs dvs 5.5 kg och med utväxlingen 1.5 blir det 8.25 kg mellan kamnock och tryckare. Det är designat av Suzuki att hålla hojen ut. Med trimmande motorer som har 60 ft-lbs dvs 8.3 kg blir det 12.5 kg och då rekommenderas det ett "top end oiling kit" för att förhindra förtida slitage.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

Du tänker på kolvringarnas tryck mot cylindern, radiellt sas? Kolven i sig rör väl inte cylindern.
Jag tänker att kolvringarna har ett relativt lågt tryck mot cylinderväggen, men å andra sidan vet jag inte alls vad det trycket i absoluta tal skulle vara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På en gammal luft/oljekyld suka är ventilfjädern spänd till 40 ft-lbs dvs 5.5 kg och med utväxlingen 1.5 blir det 8.25 kg mellan kamnock och tryckare. Det är designat av Suzuki att hålla hojen ut. Med trimmande motorer som har 60 ft-lbs dvs 8.3 kg blir det 12.5 kg och då rekommenderas det ett "top end oiling kit" för att förhindra förtida slitage.

Det där är ju bara fjäderns tryck. När kannocken ska öppna ventilen ska ventilen accelereras upp och trycket blir avsevärt mycket högre på kamnocken.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Du tänker på kolvringarnas tryck mot cylindern, radiellt sas? Kolven i sig rör väl inte cylindern.
Jag tänker att kolvringarna har ett relativt lågt tryck mot cylinderväggen, men å andra sidan vet jag inte alls vad det trycket i absoluta tal skulle vara.
Jo, så tänkte jag och det bör vara som du säger!

Kan någon förklara varför metallen i "testet" nöts så mycket men inte en kamnock? Är det bara för att nocken är så mycket hårdare eller får oljan olika egenskaper beroende på materialets hårdhet? Är det för att det är för lite olja i jämförelsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

Du har ju redan fått svaret på kolvringens tryck, det handlar om mindre än 200 bar även i det extremaste fallet diesel, eller 20 Mpa om du föredrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, så tänkte jag och det bör vara som du säger!

Kan någon förklara varför metallen i "testet" nöts så mycket men inte en kamnock? Är det bara för att nocken är så mycket hårdare eller får oljan olika egenskaper beroende på materialets hårdhet? Är det för att det är för lite olja i jämförelsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Eg för lite data från testet för att är värt att diskutera.

Men min gissning är att det är så liten kontaktyta att trycket blir för högt och det blir aldrig någon smörjfilm.

En tunn ståltråd tvärs mot en roterande rulle så kontaktytan är en ganska liten punkt och hur mycket last som läggs på är okänt, jag ser bara en okänd vikt och en okänd hävarm, och ett okänt varvtal/glidhastighet.

Ganska fånigt att TS dessutom påstår att resultatet för oljan är dåligt utan att ens jämföra den med någonting annat. Han kunde lika gärna påstått att resultatet var extremt bra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja IP är från VPN. 1 inlägg och bara för att smutskasta en produkt.

Kontot är bannat men låter tråden hänga kvar. Men redigerat första inlägget.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja IP är från VPN. 1 inlägg och bara för att smutskasta en produkt.

Kontot är bannat men låter tråden hänga kvar. Men redigerat första inlägget.

Går det på något sätt att snoka reda på vem som ligger bakom detta...? Någon som säljer en konkurrerande produkt...?

Någon måste ju rimligtvis ha lagt ner manuellt arbete på att först hitta ett Youtube-klipp som handlar om just den olja som diskuteras...?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Går det på något sätt att snoka reda på vem som ligger bakom detta...? Någon som säljer en konkurrerande produkt...?

Någon måste ju rimligtvis ha lagt ner manuellt arbete på att först hitta ett Youtube-klipp som handlar om just den olja som diskuteras...?

Tyvärr inte. IP-nummer via VPN går inte slå upp. Ibland kan man råka stöta på samma IP nummer inom SH. Och då se vem som egentligen gjort inlägget. Men även IP-nummer delas inom ISP:er så svårt att spåra och få 100%-igt resultat.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja IP är från VPN. 1 inlägg och bara för att smutskasta en produkt.

Kontot är bannat men låter tråden hänga kvar. Men redigerat första inlägget.

Bra :) Även om jag kanske valt att göra lite annorlunda i lite tidigare stadium. Fridens!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Klickar man sig vidare till Youtube ser man att någon som kallar sig Piotr Tester lägger ut fler oljetester och jag gissar att han gör det i syfte att sälja någon egen olja eller tillsats vilken borde gå att hitta om man orkar kolla på igenom mer av hans skräp.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Han har ju onekligen testat en hel del oljor av väldigt ovanliga märken och endast ett fåtal av mer populära märken.

De som inte är nöjda med SBK Racing får väl skippa nattsömnen och kolla vilken som fick bäst resultat i hans så kallade test...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top