Q8 SBK Racing är en högst medioker olja.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En till som lyckats med sitt försåt att få folk att gå i taket, skapa osämja samt sist men inte minst att få folk att svara i tråden att den tjatats ut men samtidigt måste komma med sina ypperliga kunskaper på området. Mera popcorn :)
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Motorolja är minst lika hett ämne som politik och religion.
Påminner om en gammal maico jag hade.bara släppa kopplingen och hänga kvar och blunda....

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05 BMW S1000XR
Nästan värt att dyka upp men nu vet man inte om man vågar åka så långt...

Men fika är så gott..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.

Gäng oljan är ännu bättre då... ;)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.

Precis min åsikt.

Om syftet är att testa fram den bästa motoroljan - varför inte använda någon av de standardiserade testmetoder som redan finns...? Varför hitta på en egen testmetod som inte är representativ för produktens användningsområde...? Varför hitta på en egen testmetod som riskerar att vilseleda forskaren såväl som kunden...?

Enda slutsatsen av den här testen är ju att kunden (trådstartaren) tror att hans kamnockar kommer att nötas ned 0.4 mm under två minuters körning...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Prova skogssnigel, funkar absolut längts att smörja vid 1kg! :yoparty

Snigel hade dom som hjullager smörja på 1800 talet i häst kärror med trä hjul.

Jag vet inget om sniglar, men jag råkar veta att daggmaskar har väldigt låg friktion. Så låg att en av våra roadracingprofiler känd från TV faktiskt gjort en redig lowsider redan på depåutfarten...Inga namn nämnda och swischar han en femhundring så förblir det så...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis min åsikt.

Om syftet är att testa fram den bästa motoroljan - varför inte använda någon av de standardiserade testmetoder som redan finns...? Varför hitta på en egen testmetod som inte är representativ för produktens användningsområde...? Varför hitta på en egen testmetod som riskerar att vilseleda forskaren såväl som kunden...?

Enda slutsatsen av den här testen är ju att kunden (trådstartaren) tror att hans kamnockar kommer att nötas ned 0.4 mm under två minuters körning...?

Ja, varför? Jag tror svaret finns i detta inlägg! :D
https://www.sporthoj.com/forum/show...edioker-olja&p=6470680&viewfull=1#post6470680
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, sedan 2006 har mina hojar i de flesta fall matats med den oljan och ännu har inga haverier inträffat. Men då har de ju å andra sidan använts i riktiga motorer, inte i en påhittad testmetod.

Grejen är väl att dagens motorer har så pass god design och oljorna generellt är så bra att forna tiders motorras på grund av taskig olja är tämligen sällsynta.

Och OKQ8 gör sitt jobb till en rimlig kostnad, i annat fall skulle det definitivt synas i t ex trådar som denna. Det gör säkerligen även andra fabrikat som Du får tag på till bra pris.

Men nu går jag ut i garaget, drar på mig ställ och hjälm och fortsätter testa min motorolja enligt en procedur som funkar för mig. Ha en fin dag :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är så nöjd med den oljan att jag inte lär överge ett för mig vinnande koncept. Fördelarna överväger.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
En lite mer seriös fråga i en oseriös tråd

Hur mycket tryck är det mellan cylinder och kolv under gång?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur mycket tryck är det mellan cylinder och kolv under gång?

Då kolvarna pumpar uppåt och nedåt blir det luft som pressas i kolven innifrån och ut. Ett par kilo på sin höjd - och på ställen där kolvkjolarna badar i olja. Väl fungerande vevhusventilaton är ett måste. I tävlingsmotorer är det vanligt att man monterar vakumpump så att motorn slipper ödsla kraft på att skyffla runt luft.

https://www.starvacuumpumps.com/products/STR.09.04.000
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tvåtaktsmannen är nog mer utbildad för att svara på just den frågan, men för kolv och cylinder så är det väl förbränningstrycket (olika former av MEP) som är intressant...?

I en normal och icke överladdad hojmotor lär väl det trycket ligga just norr om 10 bar och känner man till geometrin för kolvring, kolv och vevstake så går det säkert att räkna om till kraft eller tryck mellan respektive komponent...?

Inget av dessa tryck kommer dock i närheten av det kontakttryck som uppstår under en kamnock eller i en kuggkontakt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Diesel har väl det högsta cylindertrycket och jag har några år utanför branschen men tror att samtliga fortfarande ligger under 200 bar. Peanuts för vilken olja som helst, även vispgrädde. Strax efter tdc och förbränningen startat. Så trycket på kolvringen ligger ju också där. Eftersom kolvringen står stilla i tdc är det ju dessutom nära att bryta igenom smörjfilmen men det är fortfarande smörjfilm.

Största trycket är inte där utan på kamnockarna på höga varvtal men där är det ju istället fullfilm.

På en MC är ju iofs växellåda vanligtvis smord av motorolja men den har ju konstruktörerna tvingats överdimensionera därför.

Kallstart går ju lagren på additiverna men smörjfilmen kommer ju väldigt snabbt innan motorn hinner upp i varv.

MEP är ju ett medelvärde över cykeln så det ligger ju betydligt lägre.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top