Q8 SBK Racing är en högst medioker olja.

Gilfun

Bannad
Gick med
22 May 2020
Ort
Sverige
Hoj
Ja
(ADMIN-NOTERING: Detta inlägg är skapat av en "bot" i syfte att smutskasta en produkt. Inlägget behålls kvar för att diskussionen är intresssant)

Jag har läst här på forumet om Q8 SBK Racing 10W-50 som många verkar använda och rekommendera. Gjorde en snabb sökning på Google och hittade följande video:

https://m.youtube.com/watch?v=LURCzZmh1KM

Där testas hur bra oljan är på slitage genom att värma upp den till 100°C och sedan utsätta den för metall-mot-metall-friktion under 2 min med en tyngd av 1 kg. Metallen är 3.00 och efter testet har 0.39 skavts bort.


ADMIN-Kommentar:
Org.länk är: uszlachetniacze.blogspot.com/2018/10/piotr-tester-zestawienie-wszystkie.html (besök inkognito, med risk för virus etc)


Här är en länk till testarens blogg där han testat massor med oljor.

Testerna visar att det finns många märken, även lågprisalternativ, som presterar betydligt bättre än Q8 SBK Racing. Det är inget fel på den, men det finns som sagt bättre oljor till lägre pris.

Kanske dags att omvärdera denna olja som många av er verkar använda och rekommendera?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hmmm, ja men det finns ju många olika saker som en olja skall vara bra på. :va

Om nu så många har kört på just den oljan under många år och mekat med motorer som kört på denna olja anser att den är bra så är kanske chansen rätt stor att den är just det också?

Eller lägger man verkligen mer vikt vid en youtubefilm än mycket annat?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ÄNTLIGEN!!! EN NY OLJETRÅD!!!! Som jag har väntat!

Jag hämtar popcorn, lutar mig tillbaka i soffan och bara njuter!!!!:D
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag tar inte detta test på större allvar vad ska detta likna som ska finnas i en motor?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är exakt samma "test" som användes på 80-talet för att sälja Slick50 och andra liknande mirakelmedel...
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Ååååå shiiiiit!
Snälla kan inte nån gå in på ord som "delsyntet" och "JASO" också.
Gärna med massa tekniska termer och länkar från Youtube.
Kör på !!
Trevlig helg alla

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ännu en ny regristerad som vill få igång en värdelös diskution genom att regga sig å komma me dumt inlägg..
De youtube klippet påminner när en kille kom till jobbet me en sån där värdelöst bygg maskin för att demonstrera mirakel medel till oljor för att minska friktion till typ motorer.. Han hade i vanlig motorolja å fick ett värde å sen hällde i mirakel medlet å fick ett klart bättre värde..
Sen till fina me allt när farsan tog fram gäng olja å killen fick typ topp värde på maskinen å ville köpa de för att sälja vidare..
De hela va att farsan hade varit smörj ingengör på Esso.. Så han förklara lite att olika oljor har olika egenskaper...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ynka ETT kilo metall? Jag har 215 kg metall med mig när jag är ute och KÖR hoj.

Jag är just nu inne på min tredje säsong SBK (utan att ha bytt varken olja eller filter) och tre tusen mil. Tidigare säsonger har fått ny olja/filter vartannat år. Hojen kostade mig 11,000 i inköp och att byta esterbaserad olja var 500 mil hade kostat mig under den tid jag ägt den ca 14,400 kronor. Jag vill köra hoj, inte byta olja! :rock
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Åh, sporthoj är tillbaka :hjarta

Som alla vet är endast biltemas helsyntet bra nog!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
TS har inte varit aktiv sen inlägget skapades, så intresserad var hen av ämnet.:crash

Flertal ny skapade nick bara för att få igång en diskution här...
Många av sånna inlägg skulle folk inte alls svara på för den som startat tråden är ändå inte intresserad av att kometer alls...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Durörsfilmer i all ära, men jag tror fortfarande att jag föredrar att lyssna på motorbyggare och framförallt motoranvändare när det kommer till val av olja...

Kritiken från tusentals trackday-åkare som plågar sina motorer skall icke föraktas. Ingen av dem har något negativt att säga om SBK Racing. Ingen av dem kan relatera sina eventuella och väldigt få motorhaverier till SBK Racing.

Jag orkar inte titta på filmen så jag kanske missar ett uppenbart svar, men varför testar man oljan med metall-mot-metall kontakt...?

Alla som har någon form av grundläggande utbildning i tribologi vet att alla oljefilmer brister vid ett tillräckligt högt Hertzskt kontakttryck. Är man orolig för detta så häller man i lite mer ZDDP-additiver. Det finns till och med en hel tråd om detta här på forumet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top