Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55
  1. #21
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 274
    Durörsfilmer i all ära, men jag tror fortfarande att jag föredrar att lyssna på motorbyggare och framförallt motoranvändare när det kommer till val av olja...

    Kritiken från tusentals trackday-åkare som plågar sina motorer skall icke föraktas. Ingen av dem har något negativt att säga om SBK Racing. Ingen av dem kan relatera sina eventuella och väldigt få motorhaverier till SBK Racing.

    Jag orkar inte titta på filmen så jag kanske missar ett uppenbart svar, men varför testar man oljan med metall-mot-metall kontakt...?

    Alla som har någon form av grundläggande utbildning i tribologi vet att alla oljefilmer brister vid ett tillräckligt högt Hertzskt kontakttryck. Är man orolig för detta så häller man i lite mer ZDDP-additiver. Det finns till och med en hel tråd om detta här på forumet.
    The Build Quality Police

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    737
    En till som lyckats med sitt försåt att få folk att gå i taket, skapa osämja samt sist men inte minst att få folk att svara i tråden att den tjatats ut men samtidigt måste komma med sina ypperliga kunskaper på området. Mera popcorn

  3. #23
    Medlem ZxNystroms avatar
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Hedared
    Hoj
    Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
    Inlägg
    167
    Motorolja är minst lika hett ämne som politik och religion.
    Påminner om en gammal maico jag hade.bara släppa kopplingen och hänga kvar och blunda....

    Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

  4. #24
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    10 949
    Prova skogssnigel, funkar absolut längts att smörja vid 1kg!
    Stöd samhället, kör svenskt.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 045
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Prova skogssnigel, funkar absolut längts att smörja vid 1kg!

    Snigel hade dom som hjullager smörja på 1800 talet i häst kärror med trä hjul.

  6. #26
    Konceptet M|ckes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha MT-10 16 Yamaha R1 05
    Inlägg
    1 694
    Nästan värt att dyka upp men nu vet man inte om man vågar åka så långt...

    Men fika är så gott..
    Streetfighters Stockholm MC

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Inland
    Hoj
    Beror på väder....
    Inlägg
    30
    https://www.ica.se/PageFiles/88392/P...-2019-nr75.pdf

    Svenssons Livs i Alvhem 3 mil norr om Göteborg, har ju onekligen en rätt bra prissättning på den i allafall. 4 liter 280 spänn är ju rätt hyfsat.

    Jag brukar köpa där själv och gillar stället.

  8. #28
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 309
    En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

    Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #29
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 062
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

    Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.
    Gäng oljan är ännu bättre då...

  10. #30
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 274
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

    Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.
    Precis min åsikt.

    Om syftet är att testa fram den bästa motoroljan - varför inte använda någon av de standardiserade testmetoder som redan finns...? Varför hitta på en egen testmetod som inte är representativ för produktens användningsområde...? Varför hitta på en egen testmetod som riskerar att vilseleda forskaren såväl som kunden...?

    Enda slutsatsen av den här testen är ju att kunden (trådstartaren) tror att hans kamnockar kommer att nötas ned 0.4 mm under två minuters körning...?
    The Build Quality Police

  11. #31
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 274
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Prova skogssnigel, funkar absolut längts att smörja vid 1kg!
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Snigel hade dom som hjullager smörja på 1800 talet i häst kärror med trä hjul.
    Jag vet inget om sniglar, men jag råkar veta att daggmaskar har väldigt låg friktion. Så låg att en av våra roadracingprofiler känd från TV faktiskt gjort en redig lowsider redan på depåutfarten...Inga namn nämnda och swischar han en femhundring så förblir det så...
    The Build Quality Police

  12. #32
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    10 949
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    ...Inga namn nämnda och swischar han en femhundring så förblir det så...
    Att den personen inte kallas xxx ”masken” xxx är ju ändå den stora frågan
    Stöd samhället, kör svenskt.

  13. #33
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Precis min åsikt.

    Om syftet är att testa fram den bästa motoroljan - varför inte använda någon av de standardiserade testmetoder som redan finns...? Varför hitta på en egen testmetod som inte är representativ för produktens användningsområde...? Varför hitta på en egen testmetod som riskerar att vilseleda forskaren såväl som kunden...?

    Enda slutsatsen av den här testen är ju att kunden (trådstartaren) tror att hans kamnockar kommer att nötas ned 0.4 mm under två minuters körning...?
    Ja, varför? Jag tror svaret finns i detta inlägg!
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...=1#post6470680
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  14. #34
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Att den personen inte kallas xxx ”masken” xxx är ju ändå den stora frågan
    Hur fick du namnet ”FettSnok” egentligen?




    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  15. #35
    nu med skägg men ännu utan väst & bumse roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    12 dl njurpaj -20
    Inlägg
    5 112
    Blogginlägg
    78
    Ptjaa, sedan 2006 har mina hojar i de flesta fall matats med den oljan och ännu har inga haverier inträffat. Men då har de ju å andra sidan använts i riktiga motorer, inte i en påhittad testmetod.

    Grejen är väl att dagens motorer har så pass god design och oljorna generellt är så bra att forna tiders motorras på grund av taskig olja är tämligen sällsynta.

    Och OKQ8 gör sitt jobb till en rimlig kostnad, i annat fall skulle det definitivt synas i t ex trådar som denna. Det gör säkerligen även andra fabrikat som Du får tag på till bra pris.

    Men nu går jag ut i garaget, drar på mig ställ och hjälm och fortsätter testa min motorolja enligt en procedur som funkar för mig. Ha en fin dag
    Senast redigerat av roffe_s den 2020-05-24 klockan 08:31.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...


  16. #36
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    10 949
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Hur fick du namnet ”FettSnok” egentligen?




    Buy quality, cry once
    Av psychobiker. Ett alternativ till oljeapa
    Stöd samhället, kör svenskt.

  17. #37
    blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    5 893
    Är så nöjd med den oljan att jag inte lär överge ett för mig vinnande koncept. Fördelarna överväger.

  18. #38
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 113
    En lite mer seriös fråga i en oseriös tråd

    Hur mycket tryck är det mellan cylinder och kolv under gång?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  19. #39
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 535
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Hur mycket tryck är det mellan cylinder och kolv under gång?
    Då kolvarna pumpar uppåt och nedåt blir det luft som pressas i kolven innifrån och ut. Ett par kilo på sin höjd - och på ställen där kolvkjolarna badar i olja. Väl fungerande vevhusventilaton är ett måste. I tävlingsmotorer är det vanligt att man monterar vakumpump så att motorn slipper ödsla kraft på att skyffla runt luft.

    https://www.starvacuumpumps.com/products/STR.09.04.000
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 -81GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  20. #40
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 274
    Tvåtaktsmannen är nog mer utbildad för att svara på just den frågan, men för kolv och cylinder så är det väl förbränningstrycket (olika former av MEP) som är intressant...?

    I en normal och icke överladdad hojmotor lär väl det trycket ligga just norr om 10 bar och känner man till geometrin för kolvring, kolv och vevstake så går det säkert att räkna om till kraft eller tryck mellan respektive komponent...?

    Inget av dessa tryck kommer dock i närheten av det kontakttryck som uppstår under en kamnock eller i en kuggkontakt.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tack för ett mycket klarsynt inlägg. Mitt intresse för vad som händer i Malmö - vårt lands uppenbara rövhål - är också tämligen svagt... Jag kan tycka [...]

Alatalo
Vill du annonsera ovan? Klicka här