Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Diesel har väl det högsta cylindertrycket och jag har några år utanför branschen men tror att samtliga fortfarande ligger under 200 bar. Peanuts för vilken olja som helst, även vispgrädde. Strax efter tdc och förbränningen startat. Så trycket på kolvringen ligger ju också där. Eftersom kolvringen står stilla i tdc är det ju dessutom nära att bryta igenom smörjfilmen men det är fortfarande smörjfilm.

Största trycket är inte där utan på kamnockarna på höga varvtal men där är det ju istället fullfilm.

På en MC är ju iofs växellåda vanligtvis smord av motorolja men den har ju konstruktörerna tvingats överdimensionera därför.

Kallstart går ju lagren på additiverna men smörjfilmen kommer ju väldigt snabbt innan motorn hinner upp i varv.

MEP är ju ett medelvärde över cykeln så det ligger ju betydligt lägre.

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?
    På en gammal luft/oljekyld suka är ventilfjädern spänd till 40 ft-lbs dvs 5.5 kg och med utväxlingen 1.5 blir det 8.25 kg mellan kamnock och tryckare. Det är designat av Suzuki att hålla hojen ut. Med trimmande motorer som har 60 ft-lbs dvs 8.3 kg blir det 12.5 kg och då rekommenderas det ett "top end oiling kit" för att förhindra förtida slitage.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?
    Du tänker på kolvringarnas tryck mot cylindern, radiellt sas? Kolven i sig rör väl inte cylindern.
    Jag tänker att kolvringarna har ett relativt lågt tryck mot cylinderväggen, men å andra sidan vet jag inte alls vad det trycket i absoluta tal skulle vara.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    På en gammal luft/oljekyld suka är ventilfjädern spänd till 40 ft-lbs dvs 5.5 kg och med utväxlingen 1.5 blir det 8.25 kg mellan kamnock och tryckare. Det är designat av Suzuki att hålla hojen ut. Med trimmande motorer som har 60 ft-lbs dvs 8.3 kg blir det 12.5 kg och då rekommenderas det ett "top end oiling kit" för att förhindra förtida slitage.
    Det där är ju bara fjäderns tryck. När kannocken ska öppna ventilen ska ventilen accelereras upp och trycket blir avsevärt mycket högre på kamnocken.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Du tänker på kolvringarnas tryck mot cylindern, radiellt sas? Kolven i sig rör väl inte cylindern.
    Jag tänker att kolvringarna har ett relativt lågt tryck mot cylinderväggen, men å andra sidan vet jag inte alls vad det trycket i absoluta tal skulle vara.
    Jo, så tänkte jag och det bör vara som du säger!

Kan någon förklara varför metallen i "testet" nöts så mycket men inte en kamnock? Är det bara för att nocken är så mycket hårdare eller får oljan olika egenskaper beroende på materialets hårdhet? Är det för att det är för lite olja i jämförelsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Du har ju redan fått svaret på kolvringens tryck, det handlar om mindre än 200 bar även i det extremaste fallet diesel, eller 20 Mpa om du föredrar.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Jo, så tänkte jag och det bör vara som du säger!

Kan någon förklara varför metallen i "testet" nöts så mycket men inte en kamnock? Är det bara för att nocken är så mycket hårdare eller får oljan olika egenskaper beroende på materialets hårdhet? Är det för att det är för lite olja i jämförelsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Eg för lite data från testet för att är värt att diskutera.

Men min gissning är att det är så liten kontaktyta att trycket blir för högt och det blir aldrig någon smörjfilm.

En tunn ståltråd tvärs mot en roterande rulle så kontaktytan är en ganska liten punkt och hur mycket last som läggs på är okänt, jag ser bara en okänd vikt och en okänd hävarm, och ett okänt varvtal/glidhastighet.

Ganska fånigt att TS dessutom påstår att resultatet för oljan är dåligt utan att ens jämföra den med någonting annat. Han kunde lika gärna påstått att resultatet var extremt bra.

Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Drömhoj
    Blogginlägg
    3
    Ja IP är från VPN. 1 inlägg och bara för att smutskasta en produkt.

Kontot är bannat men låter tråden hänga kvar. Men redigerat första inlägget.
    Webbansvarig kodknackare och fixare

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Citat Ursprungligen postat av Swedie Visa inlägg

Går det på något sätt att snoka reda på vem som ligger bakom detta...? Någon som säljer en konkurrerande produkt...?

Någon måste ju rimligtvis ha lagt ner manuellt arbete på att först hitta ett Youtube-klipp som handlar om just den olja som diskuteras...?
    The Build Quality Police

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Drömhoj
    Blogginlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Går det på något sätt att snoka reda på vem som ligger bakom detta...? Någon som säljer en konkurrerande produkt...?

Någon måste ju rimligtvis ha lagt ner manuellt arbete på att först hitta ett Youtube-klipp som handlar om just den olja som diskuteras...?
    Tyvärr inte. IP-nummer via VPN går inte slå upp. Ibland kan man råka stöta på samma IP nummer inom SH. Och då se vem som egentligen gjort inlägget. Men även IP-nummer delas inom ISP:er så svårt att spåra och få 100%-igt resultat.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Citat Ursprungligen postat av Swedie Visa inlägg

Bra Även om jag kanske valt att göra lite annorlunda i lite tidigare stadium. Fridens!

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Drömhoj
    Blogginlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av PeterDeleter Visa inlägg
    Bra Även om jag kanske valt att göra lite annorlunda i lite tidigare stadium. Fridens!
    Missat då jag försökt ha lite ledighet

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Klickar man sig vidare till Youtube ser man att någon som kallar sig Piotr Tester lägger ut fler oljetester och jag gissar att han gör det i syfte att sälja någon egen olja eller tillsats vilken borde gå att hitta om man orkar kolla på igenom mer av hans skräp.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kul väg(sådär skick) med fin miljö, Arvika - Gräsmark via Gunnarskog(Uttalas Gunnerske). Roger är grym förövrigt, en sann trollkarl

FläsketBrinner
Vill du annonsera ovan? Klicka här