KTM 125 EXC -06 Rasad topp

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Var ute och körde idag och märkte något skumt ljud från Cylindern, stannade och märkte att kompen var sådär (ibland bra ibland dåligt) så bestämde mig att ta hojen på flacket och hem o skruva.. visa sig att kolven rasat på något skumt sätt.

På länken nedan ser ni bilder på vad allt.
https://www.dropbox.com/sh/kbkj501sny6swwi/AAAsT4XXL18gUxlP9E3l2r7va?dl=0

KTM har ej några i lager och säljer ej längre topplock till min årsmodell(inga säljer) och undrade om man vågar slippa ner toppen lite där den är skadad? sure låter dumt men :3freak vad ska man göra? finns inga eftermarknads topplock heller. de är inte super djupt men uppenbart skadat. Utbytes cylinder+kolvkit är beställt från blixtenracing.

Sen vad tror ni har hänt? skumt att kolven pajat så, den är inte sprucken utan har splittras. och en litet hack så ena kolvring har låst sig. Kollde squish förut och det stämde+sitter tjockaste packningen på 0,75mm. Vevstacken har inte mycket spel alls om något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror du har hittat orsaken till missljuden i din tidigare tråd. Det är nåt fel som är trasigt.

Har du sett nåt trasigt? Nållager? Kolvringar? Är det glapp i nåt vevstakslager, kolvbultslager, ramlager?

Kanske dags att byta vevstake och ramlager.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ser ut som ett rasat vevstaks lager som twostroke säger.

Du rejsar inte på vm nivå sa karva bara av dom vassa topparna o montera den mikroskopiska effekt förlusten märker du inte..

Men kolla ramlager glapp vevstaks lager kolvbults lager o inte minst se till att det inte finns något skräp/metall bitar kvar i vevhuset.

Sedan när den går igen så sälj den.. håller en motorn på som din gör så är det mesta sopslut i den eller så finns en liten möjlighet att 2T kan vara för kompliserat för din kunskap. Absolut inget att skämmas över det finns inte så många 2T mekaniker kvar i dag..

Mvh
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Konstiga är att det inte är glapp upp o ner i veven men den har varit igenom mycket, men lokala verkstan och alla jag snackat med har sagt att den är bra, och alla lager i motorn är nya. Tror cyllen bara var för sliten och kanske fel kolv som orsakat detta, kan vara översta ringen som hoppat ur på något sätt ????. Men som sagt nytt kit från blixtenracing med kolv o lager etc, o toppen skippade jag ner försiktigt i ska inte vara några problem där. Så går han bra när jag får ihop han så tänker jag fan köra denna säsong.. men tank för hjälpen ändå, alltid värt o fråga.
 

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Update: har installerat nya cylindern och kolv etc. samma ljud som fortfarande. måste vara något annat vilket är konstigt då ljudet började efter jag tagit av cylinder endast. ljudet kommer från höger sida av motorn, det är ej kicken/drevet till den. Bonusfarsan tycker det kommer ifrån bakre delen av motorn runt kopplingen ungefär. så nu är frågan om ljudet igen :/ vafan är det? hela motorn är renoverad med lager etc. Funderar på o sälja han nu då det ändå är dags för A2 men finns knappt hojar på blocket..
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top