Byta hjul möjligt KTM 125 Duke till 450 EXC

bm55

Ny medlem
Gick med
18 May 2020
Ort
Skillingaryd
Hoj
2004 KTM 450 EXC
KTM 125 Duke 2017 har framhjul 110/70-17...min har 120/70-17. Funkar det att byta hela hjulet rakt av? Samma axeldiameter? Och offset för skiva m.m. Är det samma bak?? Isåfall blir ju 125 skrotade högintressanta! MVH! Lars E
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förstår inte riktigt hur det skulle göra en Duke högintressant?
Beggade hjul har sitt värde oavsett vilka hojar hjulen passar bolt on. Gjutna hjul tenderar oavsett att vara mindre eftertraktade än trådekrade motardfälgar.

För övrigt har ju Busaberg redan svarat att hjulen inte passar bolt on eftersom hjulaxeln har annan diameter.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De mesta brukar gå å få till, så länge fälgarnainte är bredare än gaffeln å svingen..
Frågan är hur myrke jobb man får lägga ner på att få till de...
Är man kunnig å har tillgång till svarv å fräs så kan man tillverka både nya axlar å distanser för både bromsskivor å drev samt hjul axeln.. Sen kanske man behöver fräsa till ok hållare eller special tillverka passande bromsskivor... Frågan är då om de är värt allt jobb..
 

bm55

Ny medlem
Gick med
18 May 2020
Ort
Skillingaryd
Hoj
2004 KTM 450 EXC
Kloka ord...men rikta o svetsa befintligt framhjul ska kosta 7500:- enligt fälgverkstaden. Som ett nytt... eller mer?!
Och då kanske svarv o fräs blir billigare. Det sitter DUKE hjul därbak på hojen. Och det är ju snyggare med likadana attribut. Just nu letar jag efter ett passande reservhjul för att få bågen igenom besiktningen...snygga ekerhjul får vara på önskelistan framöver..:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej de indiska KTM mopparna har andra hjul och skivor så det passar inte med lätthet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kloka ord...men rikta o svetsa befintligt framhjul ska kosta 7500:- enligt fälgverkstaden. Som ett nytt... eller mer?!
Och då kanske svarv o fräs blir billigare. Det sitter DUKE hjul därbak på hojen. Och det är ju snyggare med likadana attribut. Just nu letar jag efter ett passande reservhjul för att få bågen igenom besiktningen...snygga ekerhjul får vara på önskelistan framöver..:tummenupp

Jag skulle satsa mina pengar på shyssta motardhjul, dvs ekrade hjul.. För 7500 kan du få tag på en uppsättning, men räkna upp till 10.000 ...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag skulle satsa mina pengar på shyssta motardhjul, dvs ekrade hjul.. För 7500 kan du få tag på en uppsättning, men räkna upp till 10.000 ...

Nu kanske jag är Captain Obvious men de motardhjul jag har kör med annan bromsskiva, antingen flyttar man ut oket med en liten adapter och får halvdålig frambroms eller så trycker man dit ett fetare ok som kanske dessutom har ytterligare en annan skiva och får ett rejält nyp när man behöver det. Glöm inte att tänka på det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu kanske jag är Captain Obvious men de motardhjul jag har kör med annan bromsskiva, antingen flyttar man ut oket med en liten adapter och får halvdålig frambroms eller så trycker man dit ett fetare ok som kanske dessutom har ytterligare en annan skiva och får ett rejält nyp när man behöver det. Glöm inte att tänka på det.
Du får bättre moment me större bromsskiva å me org 2 kolv oket så tar bromsarna bättre me 320 skivan än 260 skivan... Självklart blir blir bromsvärkan bättre me 4 kolv eller 6 kolv oket, å rent av farligt bra me 8 kolvs ok.. Sen handlar mycke om broms pumpens kolv diameter..
Hur som så funkar org 2 kolv å göra stopis även me en tyngre ktm 640..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du får bättre moment me större bromsskiva å me org 2 kolv oket så tar bromsarna bättre me 320 skivan än 260 skivan... Självklart blir blir bromsvärkan bättre me 4 kolv eller 6 kolv oket, å rent av farligt bra me 8 kolvs ok.. Sen handlar mycke om broms pumpens kolv diameter..
Hur som så funkar org 2 kolv å göra stopis även me en tyngre ktm 640..

Du har säkert rätt, jag körde med original bromspump men en större skiva + adapter. Över en viss fart känns det som att beläggen är av tvål och jag tryckte dit ett dyrt Behringer + matchande skiva så kunde man lyfta bakhjulet med lillfingret sedan.

Ville bara poängtera att det inte får glömmas bort att tänkas på.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Du har säkert rätt, jag körde med original bromspump men en större skiva + adapter. Över en viss fart känns det som att beläggen är av tvål och jag tryckte dit ett dyrt Behringer + matchande skiva så kunde man lyfta bakhjulet med lillfingret sedan.

Ville bara poängtera att det inte får glömmas bort att tänkas på.

Klart att blir skillnad, sen gör de inge att typ Beringer me matchande skiva är klart mycke snyggare..
 

bm55

Ny medlem
Gick med
18 May 2020
Ort
Skillingaryd
Hoj
2004 KTM 450 EXC
Många bra tankar om detta... jag riktar hjulen hos Felgia i Alvesta. Bra priser och snabb service. Får bli ekrar när ekonomin tillåter. Tack alla!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top