Backspegel till offroad

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har lite funderingar om backspeglar till KLR:en, har en sån här Acerbis backspegel https://www.xlmoto.se/backspegel-ac...gclid=CKO4rOXowekCFUwiGQodKVgAyQ&gclsrc=ds#?p men montera i en sån här spegels fäste https://www.ebay.com/itm/VICMA-Mirr...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 för annars så räcker inte armen ut så man ser annat än sig själv och monterar jag den mellan ljusomkopplaren och kopplingshandtaget kan jag inte frikoppla. Det är samma diameter på kulorna i ändarna på speglarna så det funkar i teorin.

Problemet jag har är två, då jag ligger på landsväg i över ca 80 km/h plus Norrbottensstandard på småvägar så trycker fartvinden och vibrationerna spegeln bakåt och inåt vilket är irriterande, speciellt om man har en bil som ligger och slickar en i röven som igår till jobbet och man då måste justera spegeln varje gång man ska titta. Nästa problem är att den vibrerar ganska mycket men det kan jag väl leva med och det beror väl helt enkelt på att spegeln är ganska vek och hojen vibrerar en del. Några tips på hur man kan öka på friktionen mellan kulan i spegeln och fästet har dragit åt det så mycket jag bara kan men jag vill ju fortfarande ha möjligheten att enkelt kunna vika undan spegeln vid skogskörning.

Är det annars nån som har tips på var man kan köpa Double Take backspeglar dom verkar ju fina men de blir ju dyra om man ska köpa dom från USA med frakt, tull och moms.

Nån annan som har tips på fällbara backspeglar som är stabilare och kan vara lämpliga till denna hoj?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Såg att du nämnde dem, men slår ändå ett slag för Double Take. Polarn med denna modellen verkar väldigt nöjd.

Jag skruvar av mina när det ska köras offroad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan man köpa Double Take speglar nånstans i Europa?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Köpte 2 par i april fick dem i lådan i veckan. Paketet misshandlat så en spegel trasig.
Har inte monterat dem ännu men verkar i vekaste laget. Återkommer med omdöme efter test.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är intresserad av vad du tycker då du testat speglarna, är ju ingen idé att köpa speglar om dom inte funkar.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Är intresserad av vad du tycker då du testat speglarna, är ju ingen idé att köpa speglar om dom inte funkar.
Körde 40 testmil idag och speglarna fungerar bra. Inte mycket vibrationer och bra synfält.
Var inte helt lyckat på hoj med rammoterad vindruta, f650 Dakar, tog i rutan vid fullt styrutslag.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Körde 40 testmil idag och speglarna fungerar bra. Inte mycket vibrationer och bra synfält.
Var inte helt lyckat på hoj med rammoterad vindruta, f650 Dakar, tog i rutan vid fullt styrutslag.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk


Bara att planera sin körning lite bättre. :mattias
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Beställde för en vecka sedan av Bartang och de kom igår (doubletake backspeglarna). Plus lite andra grejor. Man hålls uppdaterad om man registrerar sig på deras webb.
Handlar man som gäst verkar det inte gå lika automatiskt. Min hoj har dock M8 1,25 för backspeglarna och de enda Rammount kulorna som de säljer med verkar vara M10. Eller så letar jag dåligt.. Gängade bara om dem till rätt gänga själv.
Verkar vara en reko butik ivf så långt.

Har dem fö också på en F650Gs Dakar från 2001.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra att veta om man ska köpa double take. Ska köra lite till med min spegel då jag tror jag fått till den. Irriterade mig igen på spelen efter att haft motvind i 5 mil och då räckte 60-70 km/h för att flytta spegeln, då jag kom hem tog jag isär allt och i mitten på hållaren där kula ligger fanns en liten grop i vilken en liten o-ring passade, stoppade dit o-ringen och drog ihop det hela och då har spegeln hållits på plats i de ca 20 mil jag kört sen dess.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top