Lightning ls-218 på gata?

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Lightning har inte fått alla certifikat för att användas på gatan i EU/Sverige. Går det på något sätt att få en sån laglig i Sverige?
Deras laddare är kompatibla med vårat el nät iaf.
Går det att gå samma väg som när man bygger en ny mc själv eller ombyggt fordon?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du hamnar i moment 22. Jag har svårt att se att du får en färdigbyggd hoj in under SFROs reglemente (men det är jag inte expert på). I annat fall måste du kunna visa de certifikat som tillverkaren inte är klar med, vilket du inte kommer lyckas med.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Relaterad fråga: Går det att kringgå i form av "flyttgods"? Eller det spelar noll och ingen kvitta?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Få in den är inte problemet. Det är registreringen som blir svår. Tyvärr accepterar inte USA och EU varandras krav.
Ok, låg i bakhuvudet att det fanns någon specialregel just vid flyttgods som gjorde att man kunde regga in ett fordon som tekniskt sett inte fanns på den europeiska marknaden. Kan mycket väl ha fel för mig.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som flyttgods har jag för mig att du måste ha bott i landet du tar hem fordonet från i minst 1år o ägt fordonet lika länge så funkar det från usa.

Sedan får inte bilbesiktnigarna inte kolla avgas krav på importerade fordon, dom har heller inte med att göra med airbagar o dyligt...

Min son tror jag e expert på dessa saker
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ok, låg i bakhuvudet att det fanns någon specialregel just vid flyttgods som gjorde att man kunde regga in ett fordon som tekniskt sett inte fanns på den europeiska marknaden. Kan mycket väl ha fel för mig.

Det som krävs för att lyckas med detta är ett intyg från tillverkaren att fordonet uppfyller landets krav. Man kan även få undantag för mindre avvikelser (färg på blinkersglas som exempel). Eftersom tillverkaren saknar intygen på produkten är det osannolikt att de skulle utfärda ett sådant dokument (i teorin kan dee göra det och blir troligen inte upptäckta), därav min kommentar om Moment 22.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det som krävs för att lyckas med detta är ett intyg från tillverkaren att fordonet uppfyller landets krav. Man kan även få undantag för mindre avvikelser (färg på blinkersglas som exempel). Eftersom tillverkaren saknar intygen på produkten är det osannolikt att de skulle utfärda ett sådant dokument (i teorin kan dee göra det och blir troligen inte upptäckta), därav min kommentar om Moment 22.
Gotcha!
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Vet detta men som generellt samma med funktioner på airbag o dyligt.

nu förstår jag inte vad du menar.
blir svårt att kolla avgasvärden och airbag på ett fordon utan avgaser samt airbag.
menar du att dom inte får kolla avgas och airbag mm på alla importerade fordon (mc, bilar, mm)
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
De kollar avgaserna osv även på importerade fordon / fordon intagna som flyttgods. (Jag har en gammal flyttgods-Corvette.) Däremot är det andra gränsvärden på avgaserna och lite andra snällare regler som att det är godkänt med röda blinkers bla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top