Ny första hoj ? (690 Enduro får vänta)

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Fick inte köra upp med den planlagda köpet av en ny KTM 690 Enduro (för låg tjänstevikt) så tänkte nu införskaffa en annan hoj att övningsköra och köra upp med.
Men det finns ju en uppsjö att välja på mellan 600-800cc, men har begränsat urvalet något efter antal mil/årsmodell och avstånd för köpet.

Listan blev som följer :
Honda VFR 800 v-tec -02
Yamaha FZ6 -05
Kawasaki Z750 -09
Honda NC750X DCT -14
Suzuki Gladius SFV650 -16
Suzuki SV650X -17

Antal mil 500-2000, pris 30-55.000:-
Finns det någon att undvika eller någon att älska ? Övriga tips mottages varmt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick inte köra upp med den planlagda köpet av en ny KTM 690 Enduro (för låg tjänstevikt) så tänkte nu införskaffa en annan hoj att övningsköra och köra upp med.
Men det finns ju en uppsjö att välja på mellan 600-800cc, men har begränsat urvalet något efter antal mil/årsmodell och avstånd för köpet.

Listan blev som följer :
Honda VFR 800 v-tec -02
Yamaha FZ6 -05
Kawasaki Z750 -09
Honda NC750X DCT -14
Suzuki Gladius SFV650 -16
Suzuki SV650X -17

Antal mil 500-2000, pris 30-55.000:-
Finns det någon att undvika eller någon att älska ? Övriga tips mottages varmt.

Av de du listat hade jag nog valt vfr, men det är mest för att jag gillar sporttourers.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Väl en modell som används på någon av körskolorna. De har oftast valt de motorcyklar som det är lättast att köra upp med.

Jag körde en Suzuki Gladius på körskolan och när min son körde upp såg jag att de hade Honda Hornet (2011-2012). Jag har själv en Hornet och är väldigt nöjd med den. Den är relativt lätt och smidig.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
VFR inge bra på uppkörning annars säkert en bra hoj.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Jag skulle undvika DCT, tycker den är
lite svår i lågfart/krypkörning

MT-07?
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Bara erfarenhet av FZ6 och Z750 på den listan.

FZ6 är smidig och säkert kanon för uppkörningen. Dock kommer du växa ur den snabbt
Z750 tar ju en pallplats på världens mest sålda hoj när det begav sig runt de årsmodellerna. Sannolikt av en anledning. Min enda synpunkt på den är att den kan känns lite tung rent allmänt.

Se till så att du handlar en med ABS :7peta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara erfarenhet av FZ6 och Z750 på den listan.

FZ6 är smidig och säkert kanon för uppkörningen. Dock kommer du växa ur den snabbt
Z750 tar ju en pallplats på världens mest sålda hoj när det begav sig runt de årsmodellerna. Sannolikt av en anledning. Min enda synpunkt på den är att den kan känns lite tung rent allmänt.

Se till så att du handlar en med ABS :7peta

För då får du ca 20 % rabatt av försäkringbolagen.
Vilket betyder att när du väl vurpat 4 gånger så vet du att det kanske hade det varit 5 ggr om du inte haft ABS.

Och glöm inte Bosch ABS råd. (Numera borttagna från Webben):
https://www.bosch-mobility-solution...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

Med ABS bromsar du precis som utan ABS
Börjar bromsa med bakhjulet, sedan fortsätter du med framhjulet, ökar bromstrycket mjukt tills du fått ner farten eller hjulen börjar kasa, då lättar du på bromstrycket.
Illustrerat av Bosch med en MC på något som ser ut som en halkbana.

Den här länken hade en film av en man på en BMW S1000RR (med Bosch ABS) som bromsar för en fotgängare och voltar över styret.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
Och det här har hänt i Sverige också (volt över styret med ABS utrustad hoj), läs speciellt inlägg #11 och #21

Jag är ingen motståndare till ABS men man ska ha klart för sig att den minskning av krascher som ABS ger är inte större än försäkringsbolagens rabatt.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag skulle inte köpt en VFR för att köra upp med. Jag har inte lyckats köra lågfarten med min de gånger jag försökt, det går men det är klart klurigare än med någon mer svängbar hoj. Jag körde upp med en Hornet, hade en ER6 själv efter jag tagit kortet och VFRen är som en oljetanker i vändsammanhang i jämförelse.

I övrigt tycker jag VFR är helt fantastisk.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
För då får du ca 20 % rabatt av försäkringbolagen.
Vilket betyder att när du väl vurpat 4 gånger så vet du att det kanske hade det varit 5 ggr om du inte haft ABS.

Och glöm inte Bosch ABS råd. (Numera borttagna från Webben):
https://www.bosch-mobility-solution...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

Med ABS bromsar du precis som utan ABS
Börjar bromsa med bakhjulet, sedan fortsätter du med framhjulet, ökar bromstrycket mjukt tills du fått ner farten eller hjulen börjar kasa, då lättar du på bromstrycket.
Illustrerat av Bosch med en MC på något som ser ut som en halkbana.

Den här länken hade en film av en man på en BMW S1000RR (med Bosch ABS) som bromsar för en fotgängare och voltar över styret.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
Och det här har hänt i Sverige också (volt över styret med ABS utrustad hoj), läs speciellt inlägg #11 och #21

Jag är ingen motståndare till ABS men man ska ha klart för sig att den minskning av krascher som ABS ger är inte större än försäkringsbolagens rabatt.

Jag tänker snarare på den situationen då en nybliven körkortsinnehavare ligger i 100 blås och det tycker upp något oväntat på vägen. Då har många av oss en tendens att instinktivt nypa för kund och fosterland med överhängande risk för framhjulslåsning och rutchkana rakt ut i spenaten. ABS är en fin kompis som inte får samma panik i det läget
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tänker snarare på den situationen då en nybliven körkortsinnehavare ligger i 100 blås och det tycker upp något oväntat på vägen. Då har många av oss en tendens att instinktivt nypa för kund och fosterland med överhängande risk för framhjulslåsning och rutchkana rakt ut i spenaten. ABS är en fin kompis som inte får samma panik i det läget
Man behöver inte vara nybörjare. Jag gjorde exakt detta rent instinktivt, med operation och protes inopererad i överarmen/axeln som följd. Hela kulan på överarmsbenet såg ut som krossat mariekex på CT/röntgen.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag hade nog valt Suzuki Gladius SFV650 -16

Annars kan du övningköra med Honda VFR 800 v-tec -02 & köra upp med nån av körskolanscyklar:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag faktiskt aldrig kört en VFR800, men så mycket värre än en GSX1250F, Fireblade, Z1000SX eller GSX-R kan den väl inte vara, och de går ju alla att köra lågfarten på utan direkta problem?
Sedan går det ju att göra det lättare för sig, men att köpa en hoj till uppkörningen istället för all körning som kommer efter verkar bakvänt, särskilt som det egentligen inte är jättesvårt att lära sig köra lågfarten, egentligen. Bara tidskrävande, för det kräver teknik.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker snarare på den situationen då en nybliven körkortsinnehavare ligger i 100 blås och det tycker upp något oväntat på vägen. Då har många av oss en tendens att instinktivt nypa för kund och fosterland med överhängande risk för framhjulslåsning och rutchkana rakt ut i spenaten. ABS är en fin kompis som inte får samma panik i det läget

Förhoppningsvis är det halt så ABSen ingriper. Är det bra friktion så blir det i detta läget volt överstyret med en äldre ABS hoj.
Och har man inte tur så får man hojen över sig.
I körskolan lärs ut att ALLTID använda båda bromsarna. Och det har jag gjort när jag blivit överraskad.
Enligt Bosch ABS råd är det bästa att börja med bakbromsen av två skäl.
Är det bra friktion så sjunker hojen ihop lite bak när bakbromsen ansätts, tyngdpunkten sänks vilket gör att det går att bromsa hårdare
utan att bakhjulet lättar från asfalten.
(När bakhjulet lättar på Busan "börjar hojen kännas orolig" och då bromsar jag inte hårdare.
Det är dom som legat bakom som sett jag haft bakhjulet i luften.)
Är det dålig friktion (sämre än man trodde) så märker man att bakhjulet börjar kasa och då är ju frågan om det lämpliga använda frambromsen.
Men det, fortsätta med frambromsen efter bakbromsen med låg friktion, klarar väl ABS på nyare hojar idag ?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top