Hög tomgång Triumph T595

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har en Triumph T595 och tomgången ligger på 2000 varv när den är varm. Jag har kikat runt lite och såg att ett av spjällen inte stänger riktigt. Det är bara pyttelite men ändå lite öppet. Skulle det kunna vara anledningen till den höga tomgång en? När jag först startade hojen låg den på 3000 varv och efter att jag stängt av och startat om låg tomgången på 2000. Jag körde en stund men den sjönk inte.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Spjällen ska vara helt stängda på tomgång, all luft på tomgång ska gå via tomgångsmotorn.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag undrar hur det ska vara. På vänster sida på bilden (under till höger när den är monterad på hojen) är det tre slanganslutningar på luftfilterboxen. Anslutningen längst ner till vänster har jag en slang till och den slutar nere vid svingen. Den tunna finns det ingen slang till men det finns motsvarande nippel på tomgångsmotorn (tror jag det är) och den längst upp på bilden är också utan slang. Ska det vara så eller saknas det grejer? Det finns nipplar på det som jag tror är tomgångsmotorn som inte används idag. Äsch! Kan inte ladda upp någon bild. Den är väl för stor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag undrar hur det ska vara. På vänster sida på bilden (under till höger när den är monterad på hojen) är det tre slanganslutningar på luftfilterboxen. Anslutningen längst ner till vänster har jag en slang till och den slutar nere vid svingen. Den tunna finns det ingen slang till men det finns motsvarande nippel på tomgångsmotorn (tror jag det är) och den längst upp på bilden är också utan slang. Ska det vara så eller saknas det grejer? Det finns nipplar på det som jag tror är tomgångsmotorn som inte används idag. Äsch! Kan inte ladda upp någon bild. Den är väl för stor.

Den vänstra är till vevhusventilationen, den smala på högersidan ska gå till bensintanken och den sista ska man tömma ur oljan som vevhusventilationen tryckt upp i luftburken…
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Ok! Var någonstans på tanken - jag har två anslutningar på vänster sida av tanken "drain och breather hose" som det inte sitter något på. Vilken av dem ska jag använda? Vad gör den som ska gå mellan luftburk och tank för nytta? Ursäkta många dumma frågor men det står "disconnect the various drain and breather hoses from their unions on the airbox, noting which fits where" i Haynes och jag har ju inga slangar att notera.. :confused:
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ok! Var någonstans på tanken - jag har två anslutningar på vänster sida av tanken "drain och breather hose" som det inte sitter något på. Vilken av dem ska jag använda? Vad gör den som ska gå mellan luftburk och tank för nytta? Ursäkta många dumma frågor men det står "disconnect the various drain and breather hoses from their unions on the airbox, noting which fits where" i Haynes och jag har ju inga slangar att notera.. :confused:

Sidan 4*4 bild 2.4 och 2.6 har jag medans det tydligen ser ut som 2.12 på tidigare...

De på vänstersidan av bensintanken, bild 2.6, är för överfyllnad och avluftning, drain and breather, dessa slangar är för att soppan ska rinna ner under motorn när du fyllt för mycket och soppan jäser. Blir lätt igensatta så blås nerifrån med tryckluft så att de kan göra sitt jobb.

Bild 2.4 visar slangen mellan luftburk och bensintank. Fuel pressure regulator hose gör att bränsleregulatorn känner av trycket i luftburken och reglerar därefter.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Du är en pärla! Slangen från fuel pressure regulatorn är inte kopplad till något såg jag nu så jag ska pilla dit den på luftburken. Jag gjorde en reset på tps och då sjönk tomgången till dit den ska vara. Däremot svarar den inte på gasen som den ska. Det blir spännande att se vad som händer med slangen ditkopplad!
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Nu sitter nog allt på plats (tror jag) men om jag låter den gå på tomgång och gasar till snabbt så storknar den. Vrider jag lite lugnt och fint är det inga problem. Jag har inte blåst ur drain- och bleederanslutningarna på tanken. Fö måste jag tillägga att det är en mycket trevlig hoj att köra landsväg med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tackar! :)
Storknar, det beror på hur hårt man gasar, jag har för mig att inte får vara för snabb.
SportHoj till jobbet även imorgon så jag kollar. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Snärtar man till blir det inge bra men det är inte den lättaste veven heller. Nu märker jag inget av detta på landsväg eftersom jag aldrig "bombar" utan möjligtvis kör lite inspirerat. :tungan
Men när jag tänker efter så måste jag ha varv ut ur Torpar´n om det ska hända något. Måste lära mig att ha en lägre växel... :rodnar
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Dåså! I morgon besiktning. Det blir ett äventyr. Håll tummarna :)
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Najs sound! Jag fick ett par anmärkningar men körförbudet är iallafall hävt :) Framdäcket är slitet och det visste jag ju såklart (har ett nytt i garaget). Mer pinsamt var det att bromsljuset på fotbromsen inte funkade, det borde jag ju ha kollat....
Nu kan jag ju köra lite på riktigt och inte bara kortare testturer :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top