Är Harley Davidson slut inom kort?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo... fast jag har inte blivit diagnostiserad... ännu

Du kanske är nåt på spåren där? Att sälja hojar som byggsats med ritning. Det krävs säkert inte ens rabatt för att en och annan knickedick skulle köpa hojen som byggsats.

Men vägverket kanske inte gillar ideen.

De verkar ju älska idén. Sen tidigt 2000 tal väller det ju in usla kineshojar/fyrhjulingar som måste skruvas ihop, under tiden skickar importören in CoC dokumenten och får en plåt och reghandling, och därmed ett OK att köra runt i två år innan besiktning krävs.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag gillar tanken bakom biker(custom)kulturen (icke att förväxla med 1%). Att köra sitt eget "race" även om det skiljer sig från normen.

Jag gör mitt bästa för att försöka tänka fritt samt att inte gå på all marknadsföring man blir bombad med. Efter några mc-träffar blev jag ganska less på fixeringen att alla borde köra överprisade HD trots att det finns andra bättre och billigare motorcyklar utan felbyggda motorer :D HD har flera fina hojar men de är för dyra samt dras med en orimlig märkesfixering i vissa miljöer. Det var ju på grund av att HD var billiga som bikers köpte de "back in the days". Hoppas att de överlever och börjar sälja billiga hojar igen.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag gillar tanken bakom biker(custom)kulturen (icke att förväxla med 1%). Att köra sitt eget "race" även om det skiljer sig från normen.

Jag gör mitt bästa för att försöka tänka fritt samt att inte gå på all marknadsföring man blir bombad med. Efter några mc-träffar blev jag ganska less på fixeringen att alla borde köra överprisade HD trots att det finns andra bättre och billigare motorcyklar utan felbyggda motorer :D HD har flera fina hojar men de är för dyra samt dras med en orimlig märkesfixering i vissa miljöer. Det var ju på grund av att HD var billiga som bikers köpte de "back in the days". Hoppas att de överlever och börjar sälja billiga hojar igen.

ja man kan hoppas att dom blir billigare.

men anledningen till att folk köpte dom som du säger - back in the days - och var så billiga då var för det fanns ett överskott efter andra världskriget...framförallt gamla militärhojar då som folk köpte skitbilligt och körde med.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Well, de försöker ju trots allt förnya sig. Vilken av de andra etablerade motorcykeltullverkarna har lanserat en elmotorcykel för gatbruk?

De senaste modellerna med street fighter, adventure-hoj etc, tyder väl på att de också är medvetna om problematiken. Att de precis i dagarna fått en ny permanent VD (han var tillförordnad tidigare) med förändringsambitioner tyder väl också på att något kan hända. Stora problemet tror jag är de konservativa återförsäljarna i hemlandet som helst vill fortsätta sälja fulldressers med hela tillbehörskatalogen eftersom det är dem de tjänar mest pengar på.
Baggers.. bara ordet gör att jag gott tycker harley kan få gå i konkurs. Och gärna hålla sig borta 30 år åtminstone.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tycker HD misslyckas med att hänga med i vad folk önskar sig. Kolla bara på den nya offroadtourern, där snackar vi Kjellkåpa...ni kommer väl ihåg kjellkåpan? Hur kan en sådan styggelse passera styrelsens nålsöga? Man får vara blind för att säga att den är snygg. Eller så är det som kejsarens nya kläder, ingen vågar säga som det är...kejsaren är naken...
Det är typ samma stuk som på deras Road King. Skulle tro att dom anser att designen är Amerikansk, och alla som inte gillar den är opatriotiska
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Baggers är ju the shit. Mina sporthojs åkande vänner hatar alltid på min ”Bagger” ända tills dom vill förvara sin dricka eller annat skrot i mina väskor!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
IMG_0330.jpg

Nu har jag då gjort vad jag kan för att hålla motorbolaget på fötter! :yoparty:banana
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag tror ju inte HD försvinner oavsett ev konkurs. Varumärket är fortfarande för mycket värt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det var ju faktiskt en poäng med dem... otroligt nog.


Buy quality, cry once

Håller med.
Funderar dock alldeles för mycket på varför han måste ha solglasögon på sig :va
Kanske måste puckarna svetsas dit?
Eller är hojen nyvaxad, så att lysrören skapar obehag?
Kan han vara svårt bakfull?
Eller är jag bara oerhört bitter över att jag inte kan göra tomtebloss med min hoj?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tillgången i Sverige styrs helt av generalagenten (som även har Aprilia)och har inget med HD i USA att göra och att de säljer slut har bara med att göra hur många de tar in vilket inte alltid innebär att de säljer mkt.
Tittar du på hur de probike sköter övriga delar som service och reservdelar lämnar de väldigt mkt att önska.

Koncernen var generalagent för BMW men blev av med det vilket säger en del.

Nej, Probike var återförsäljare på 3 ställen: Stockholm Nord och Stockholm Syd, samt Malmö.
Därtill auktoriserade för service på dessa tre ställen av generalagenten BMW Motorrad.

Vidare har jag för mig att kopplingen till BMW fanns där redan innan banden till HD knöts hårdare...?

Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.

...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.

Vi skall ha klart för oss att det är fan inte billigt att vara ett auktoriserat serviceställe för något märke, och speciellt inte BMW.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag gillar tanken bakom biker(custom)kulturen (icke att förväxla med 1%). Att köra sitt eget "race" även om det skiljer sig från normen.

Jag gör mitt bästa för att försöka tänka fritt samt att inte gå på all marknadsföring man blir bombad med. Efter några mc-träffar blev jag ganska less på fixeringen att alla borde köra överprisade HD trots att det finns andra bättre och billigare motorcyklar utan felbyggda motorer :D HD har flera fina hojar men de är för dyra samt dras med en orimlig märkesfixering i vissa miljöer. Det var ju på grund av att HD var billiga som bikers köpte de "back in the days". Hoppas att de överlever och börjar sälja billiga hojar igen.

Det där med märkesfixering.... undrar om det bara gäller HD-folket?:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.

...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.
Dom misskötte sig ganska grovt mot BMW och deras kunder. Jag hade ett garantiärende där för något år sedan som dom skötte rent uselt. Dom skulle ge mig en ny backspegelkåpa, men det tog åtskilliga månader, trots att jag ringde, åkte dit osv. Dom lyckades tom tappa bort paketet, få tag i en trasig del osv. När jag pratade med BMW Sverige så sa dom i princip rakt ut att dom var missnöjda med Probike och deras hantering.

Att Probikes säljare stod och berättade för mig att min K1300S var tung och dålig gjorde väl inte direkt att dom steg i kurs heller :dummer
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nej, Probike var återförsäljare på 3 ställen: Stockholm Nord och Stockholm Syd, samt Malmö.
Därtill auktoriserade för service på dessa tre ställen av generalagenten BMW Motorrad.

Vidare har jag för mig att kopplingen till BMW fanns där redan innan banden till HD knöts hårdare...?

Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.

...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.

Vi skall ha klart för oss att det är fan inte billigt att vara ett auktoriserat serviceställe för något märke, och speciellt inte BMW.

Infon jag fick om bmw var från en ägare till en av de större mc-butikerna i Sverige men han kan ju ha brett på extra.

Dock fanns kopplingen till bmw inte innan HD då samma privatperson har ägt de rättigheterna i närmare 20år och äger hela probike-koncernen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Infon jag fick om bmw var från en ägare till en av de större mc-butikerna i Sverige men han kan ju ha brett på extra.

Dock fanns kopplingen till bmw inte innan HD då samma privatperson har ägt de rättigheterna i närmare 20år och äger hela probike-koncernen.


Ja, jag satte frågetecken på just den sista biten för jag är dåligt inläst på HD rent allmänt, och visst; Probike straffade verkligen ut sig genom att inte leverera i nivå med vad BMW och deras kunder förväntar sig.


Betraktelse: är det inte lite poesi i det att pensionärshojen #1 representeras av PRO-bike...?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja, jag satte frågetecken på just den sista biten för jag är dåligt inläst på HD rent allmänt, och visst; Probike straffade verkligen ut sig genom att inte leverera i nivå med vad BMW och deras kunder förväntar sig.


Betraktelse: är det inte lite poesi i det att pensionärshojen #1 representeras av PRO-bike...?

Tror nästan samarbetet med bmw var dömt på förhand då samma kille jag pratade med sa att probikes verkstäder använde samma arbetssätt som dom gjorde för 20år sen....
Återigen kan det så klart tas med en nypa salt då han pratade om en konkurrent.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top