Är Harley Davidson slut inom kort?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har aldrig sett tjusningen i en dåligt byggd hoj med lite effekt, men de hade väl samma målgrupp som Hummer...

Om jag skall vara seriös så är väl konkurrensen förödande med bra alternativ från Indian samt ett överflöd av riskokare som vill ge samma image för halva priset. Att Ducati också gett sig in på området talar vi tyst om, det har inte hänt i verkligheten :gnissla

De måste göra något drastiskt med varumärket för män som gillar läderväst ses numer oftare på manikyrsalonger med ett glas champagne än på en HD.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kom på jämförelsen med religion dvs när människor börjar tänka själva så blir det alternativet irrelevant.

Att göra något som underpresterar och inte utvecklas utan bara lever på image kan bara hålla så länge.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
HD Image säljer inte längre och kundkretsen som förut varit kunder
sitter numera på hemmet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tycker det är synd att gamla tillverkare riskerar att försvinna.
Är inte intresserad av HD men tycker att de fyller en funktion.
När XR1200 kom var jag tittade på en och hade pengarna brännande i fickan men att sitta och skreva för att inte få skavsår av luftfilteret fick mig att tänka om.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Well, de försöker ju trots allt förnya sig. Vilken av de andra etablerade motorcykeltullverkarna har lanserat en elmotorcykel för gatbruk?

De senaste modellerna med street fighter, adventure-hoj etc, tyder väl på att de också är medvetna om problematiken. Att de precis i dagarna fått en ny permanent VD (han var tillförordnad tidigare) med förändringsambitioner tyder väl också på att något kan hända. Stora problemet tror jag är de konservativa återförsäljarna i hemlandet som helst vill fortsätta sälja fulldressers med hela tillbehörskatalogen eftersom det är dem de tjänar mest pengar på.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Harleyåterförsäljaren jag handlade hos säljer så förbaskat många cyklar (mycket beggat visserligen men ändå) och 2018-> modellerna säljer slut i svedala.

Jag köpte en fatbob (nyare sorten) och den har en jävligt trevlig karaktär jämfört med mina tidigare japaner och till viss del österrikare. Skakar, hör insugscykeln när den försöker starta etc etc.

Kanske lite överpris. Och på pappret en skithoj. tung och klent med ponys. Men på vägen massa klonkande och oljud. Love it. Kommer inte finnas livet ut så värt att prova.

Var rejält anti-glidare tills jag testade. Nu är det bara en grå ducati monster kvar på "måste ha listan" ... får se när det händer :(
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hoppas verkligen inte dom är slut för jag tänker nämligen köpa en ny snart !
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Harleyåterförsäljaren jag handlade hos säljer så förbaskat många cyklar (mycket beggat visserligen men ändå) och 2018-> modellerna säljer slut i svedala.

Jag köpte en fatbob (nyare sorten) och den har en jävligt trevlig karaktär jämfört med mina tidigare japaner och till viss del österrikare. Skakar, hör insugscykeln när den försöker starta etc etc.

Kanske lite överpris. Och på pappret en skithoj. tung och klent med ponys. Men på vägen massa klonkande och oljud. Love it. Kommer inte finnas livet ut så värt att prova.

Var rejält anti-glidare tills jag testade. Nu är det bara en grå ducati monster kvar på "måste ha listan" ... får se när det händer :(

Tillgången i Sverige styrs helt av generalagenten (som även har Aprilia)och har inget med HD i USA att göra och att de säljer slut har bara med att göra hur många de tar in vilket inte alltid innebär att de säljer mkt.
Tittar du på hur de probike sköter övriga delar som service och reservdelar lämnar de väldigt mkt att önska.

Koncernen var generalagent för BMW men blev av med det vilket säger en del.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Inte probike jag syftar på :)

De har ju misskött alla sina varumärken till den nivå att de är av med dem.
Bikeman har varit en positiv upplevelse från att jag klev in där och fortfarande nu ett halvår efter köpet!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tiden får utvisa hur det går. Tycker det är rätt komiskt hur de under Reagans tid fick igenom ökade importtullar på konkurrenters hojar. Nu när Trump och EU började med sina eko-krig så flyr de fältet och flyttar sin produktion utomlands. Snyggt..... Abandon ship!..

HD har helt enkelt kommit med för lite nytänk och för sent. Det i samband med Corona-pandemin kan nog vara sista spiken för dem. De kommer kanske finnas kvar men i mycket mindre skala. Särskilt när deras konkurrenter levererar bättre hojar för mindre pengar. Som sagt deras kunder har säkert till större del slutat med mc-åka eller sitter på hemmen. Har man svårt att locka till sig nya, yngre kunder också så är det nog svårt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I granngaraget finns det tre HD, en Honda en Yamaha, alla glidare.
En HD körs av en tjej i 25 årsåldern, en annan HD av hennes kille och den 3e HDn av en man som förut körde Ducati 916
men tyckte han behövde lugna ner framfarten lite. För sin egen skull.
Utgår man från försäljningen (sälja många fordon är bra, då måste ju fordonet vara bra !)
så är väl följande bilar
RR
Ferrari
Königsegg
osv
också slut inom kort.
Och nästa bilköp blir väl en Fiat ? :D
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Inte probike jag syftar på :)

De har ju misskött alla sina varumärken till den nivå att de är av med dem.
Bikeman har varit en positiv upplevelse från att jag klev in där och fortfarande nu ett halvår efter köpet!

Bikeman köper och har avtal med probikes moderbolag och sköter sig säker utmärkt men reservdelar går fortfarande genom generalagenten. Sen köper HD-ägare kanske inte jättemkt original men en del behövs fortfarande.
Jag hade en Aprilia förut och hade den på verkstad på en toppenverkstad utanför Karlstad och han bytte märke från Aprilia bara pga generalagenten och reservdelshanteringen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bikeman köper och har avtal med probikes moderbolag och sköter sig säker utmärkt men reservdelar går fortfarande genom generalagenten. Sen köper HD-ägare kanske inte jättemkt original men en del behövs fortfarande.
Jag hade en Aprilia förut och hade den på verkstad på en toppenverkstad utanför Karlstad och han bytte märke från Aprilia bara pga generalagenten och reservdelshanteringen.

Därför jag inte handlar Aprilia. Otroligt fina hojar. Mer karaktär än Ducati enligt mig (ursäkta alla Ducatistis :krama). Speciellt Tuonon är ju bara så jäkla go! Men, deras generalagent och reservdelshantering suger dong och när folk fortfarande hellre handlar delar via England så går jag någon annanstans med mina pengar. Vill inte att en hoj ev. ska behöva sitta på verkstad 1 dag, 1 vecka eller 1 månad längre än nödvändigt. Det snackades länge om att de skulle bygga något jättelager i Norden med Aprilia-reservdelar. Undrar hur det gick med det...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, Harley kommer finnas kvar länge än även om dom inte tjänar pengar. Dom är för stora och har för många entusiaster bland sina kunder och troligen även bland sina aktieägare.
Dom kommer kunna mjölka aktieägare på nya pengar i många år vare sig dom tjänar pengar eller ej.

Sen skulle fordringsägare sannolikt acceptera rekonstruktion ett par gånger innan det skulle bli godnatt.

Dessutom så tror jag dom har mycket dökött som kan klippas bort och kanske Harley skulle tjäna mer pengar om de tillverkade färre hojar till ett högre pris. Något dom iofs skulle tänkt på tidigare för nu står det ju redan många Harleys ute i garagen runt om i världen och statusen att ha en Harley har ju därmed devalverats.
Det påverkar dessutom andrahandsvärdet som kunde varit ett argument för att hålla uppe priserna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är inte bara önsketänkande bland sporthojsåkare att HD ska gå under?

Hur hittar man vem som anser sig vara generalagent för de olika märkena på marknaden?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ett tillägg är ju att det finns en hel del harleys från 70-80 talet som rullar (med en del mekande eller ej?) fortfarande.
Även om det finns äldre hojjar av andra märken så ser jag dem inte lika ofta.

Det lär ju bli lite som med volvo 7/940 att folk helt enkelt inte köper nytt sålänge det gamla funkar på en tillfredställande nivå. Gillar man dessutom att skruva med dem är det ju ännu värre ;)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Därför jag inte handlar Aprilia. Otroligt fina hojar. Mer karaktär än Ducati enligt mig (ursäkta alla Ducatistis :krama). Speciellt Tuonon är ju bara så jäkla go! Men, deras generalagent och reservdelshantering suger dong och när folk fortfarande hellre handlar delar via England så går jag någon annanstans med mina pengar. Vill inte att en hoj ev. ska behöva sitta på verkstad 1 dag, 1 vecka eller 1 månad längre än nödvändigt. Det snackades länge om att de skulle bygga något jättelager i Norden med Aprilia-reservdelar. Undrar hur det gick med det...

Som tidigare APA-ägare kan jag bara hålla med. Reservdelar fick man ordna via England om man skulle ha en säsong kvar. Dock var underground-nätverket grymt och allt gick att ordna på en vecka. Min standardhandlare tipsade dessutom alltid om bra APA-reportage i brittiska MC-tidningar och gick och köpte nummer åt mig då och då som han tyckte jag skulle läsa. Good times :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett tillägg är ju att det finns en hel del harleys från 70-80 talet som rullar (med en del mekande eller ej?) fortfarande.
Även om det finns äldre hojjar av andra märken så ser jag dem inte lika ofta.

Det lär ju bli lite som med volvo 7/940 att folk helt enkelt inte köper nytt sålänge det gamla funkar på en tillfredställande nivå. Gillar man dessutom att skruva med dem är det ju ännu värre ;)

Det där säger väl mer om ägarna än hojarna. Det finns jäkligt gott om folk som mekar Harley och håller dom igång. En Harley håller ägarna igång, rasar motorn renoveras den, det är inte särskilt många som bryr sig om att meka och hålla igång en japshoj från 80-talet och rasar motorn så åker resten av hojen på skroten.

Om jag någon gång köper en Harley så ska det vara en sidventilare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top