Metzeler sportdäck

Geting1

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR 2012
Hej
själv kör jag bmw s1000rr och gillar köra med Metzeler men nu vill jag ha mer förklaring ang respektive modell. kör på bana och gata. Ban åkning med smc.
just nu har jag SPORTEC m7 rr och är nöjd med de men vill kolla om SPORTEC M9 RR, SPORTEC RR, SPORTEC M3.

PORTEC M3 är mer för bana men godkänd för gata. ingen däckvärmare krävs. Hur dåliga är de på gata?

PORTEC m9 är det en uppgradering av m7

SPORTEC RR vard är de bra på? bana-respektive gata körning
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SPORTEC M3 är mer för bana men godkänd för gata. ingen däckvärmare krävs. Hur dåliga är de på gata?
Det är väl så att sk Bandäck är vackert väder däck. Går säkert alldeles utmärkt köra på gata med när det är varmt ute, kanske släpper lättare när det regnar än gatdäck.

SPORTEC m9 är det en uppgradering av m7
Uppgraderingen innebär vad jag fattat bättre regnegenskaper. Dvs mindre lämpligt för bankörning i vackert väder.
För det borde bli varmare än M7RR på bana, väl ?

Själv har jag beställt ett set M7RR idag. För jag föredrar vackert väder turer.
Och när det regnar kan jag ta det lugnare.
Tills jag når regnskydd.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
SPORTEC M3 är mer för bana men godkänd för gata. ingen däckvärmare krävs. Hur dåliga är de på gata?
Det är väl så att sk Bandäck är vackert väder däck. Går säkert alldeles utmärkt köra på gata med när det är varmt ute, kanske släpper lättare när det regnar än gatdäck.

SPORTEC m9 är det en uppgradering av m7
Uppgraderingen innebär vad jag fattat bättre regnegenskaper. Dvs mindre lämpligt för bankörning i vackert väder.
För det borde bli varmare än M7RR på bana, väl ?

Själv har jag beställt ett set M7RR idag. För jag föredrar vackert väder turer.
Och när det regnar kan jag ta det lugnare.
Tills jag når regnskydd.

M7RR har levererat för mig under denna vintern. När det varit kallt och blött - inga problem med greppet alls. Så för mig funkar M7RR utmärkt även när det är blött och kallt, känner inget behov av mer våtgrepp egentligen, åtminstone inte på bekostnad av något annat.

Tänker prova M9RR, förmodligen nästa däckbyte. Men jag har inga problem att köpa ett set M7RR istället för en kanske lägre peng. Underbart däck!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bytte från M7RR till M9RR. Och testade våt greppet genim att provocera fram sladdar.. det går att få M9 att släppa och det släpper aldrig helt utan glider lätt med mycket bra känsla över vad som händer inga mystiska kast eller att det tvär hugger när det greppar 100% igen.

Går bra att släppa på för fullt ut ur böjar med min gamle trötte YZF1000R thunderace trots rejält med vatten på vägbanan i ihållande regn.. känns mycket tryggt.

Dryga 1000mil på M7RR o då är både fram o bakhjul utslitna men med BRA fäste men våt fästet känns M9 som ett något mera ballanserat däck åt att tala om vad som sker.

Men om pris skillnade mellan M7o M9 är värd pengarna nja så stor skillnad tror jag totalt inte det är M7 är ett mycket kompetent däck bland många i den klassen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
SPORTEC M3 är mer för bana men godkänd för gata. ingen däckvärmare krävs. Hur dåliga är de på gata?
Det är väl så att sk Bandäck är vackert väder däck. Går säkert alldeles utmärkt köra på gata med när det är varmt ute, kanske släpper lättare när det regnar än gatdäck.

SPORTEC m9 är det en uppgradering av m7
Uppgraderingen innebär vad jag fattat bättre regnegenskaper. Dvs mindre lämpligt för bankörning i vackert väder.
För det borde bli varmare än M7RR på bana, väl ?

Själv har jag beställt ett set M7RR idag. För jag föredrar vackert väder turer.
Och när det regnar kan jag ta det lugnare.
Tills jag når regnskydd.

Skulle M9RR vara sämre i torrt bara för att det är bättre i blött än M7an menar du?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra tråd, Metzeler har regerat mitt hojliv! :tummenupp


Undrar lite över vad Sportec M3 är för däck. M3 var nämligen det sista däcket jag körde på innan min olycka 2006. Jag lade på ett set innan jag gasade ned till alperna, hojen var min spretans nya R6. Körde upp- och nedför höga berg i två veckor, körde en eftermiddag på Salzburgring, ett tiotal varv på Ringen och naturligtvis alla transportsträckor under semestern.

Totalt drygt 700 mil under tre veckor där däcken var drygt halvslitna, ca tre mm av 5,6, allt noterat vid hemkomsten.
M3:eek:rna var det bästa däcket jag kört på, fäste jämförbart med de Rennsport K2 jag tävlade på fem år tidigare och samtidigt denna slitstyrka - makalöst!

Frågan:
Även om det var helt fantastiskt så kan väl inte samma Sportec M3 som det som säljs idag? :va
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skulle M9RR vara sämre i torrt bara för att det är bättre i blött än M7an menar du?

Han syftar väl på kompromisserna - det är svårt att tillverka ett däck som både presterar och håller jättebra på torr varm bana och samtidigt har bästa våtegenskaperna. Risken finns att när Metzeler gjort M9RR bättre i vätan, så är det på bekostnad av egenskaperna i andra ytterkanten, dvs banåka/riktigt hård körning i värme och torrt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Han syftar väl på kompromisserna - det är svårt att tillverka ett däck som både presterar och håller jättebra på torr varm bana och samtidigt har bästa våtegenskaperna. Risken finns att när Metzeler gjort M9RR bättre i vätan, så är det på bekostnad av egenskaperna i andra ytterkanten, dvs banåka/riktigt hård körning i värme och torrt.

Tveksamp att det är sämre värme egenskaper.. då hade yamaha o rossi inte valt metzeler M9RR på yamaha R1M hojarna som dom hade på träningslägret där folk kunde köpa sig en helgs träning med rossi på bana.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han syftar väl på kompromisserna - det är svårt att tillverka ett däck som både presterar och håller jättebra på torr varm bana och samtidigt har bästa våtegenskaperna. Risken finns att när Metzeler gjort M9RR bättre i vätan, så är det på bekostnad av egenskaperna i andra ytterkanten, dvs banåka/riktigt hård körning i värme och torrt.

Så kan det vara men känns också som ett lite för enkelt resonemang. M7RR är en 6 år gammal konstruktion så om gummitekniken varit oförändrad sedan dess ligger det väl något i det men det är den nu inte. Låter inte omöjligt att ett nytt däck kan vara bättre i flera aspekter samtidigt, så var mest nyfiken på om det fanns faktiska data på däckets prestanda. Annars blir det ju bara spekulation.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så kan det vara men känns också som ett lite för enkelt resonemang. M7RR är en 6 år gammal konstruktion så om gummitekniken varit oförändrad sedan dess ligger det väl något i det men det är den nu inte. Låter inte omöjligt att ett nytt däck kan vara bättre i flera aspekter samtidigt, så var mest nyfiken på om det fanns faktiska data på däckets prestanda. Annars blir det ju bara spekulation.

Finns i tidigare tråden metzeler M9RR..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så kan det vara men känns också som ett lite för enkelt resonemang. M7RR är en 6 år gammal konstruktion så om gummitekniken varit oförändrad sedan dess ligger det väl något i det men det är den nu inte. Låter inte omöjligt att ett nytt däck kan vara bättre i flera aspekter samtidigt, så var mest nyfiken på om det fanns faktiska data på däckets prestanda. Annars blir det ju bara spekulation.

Jo jag håller med om att det är ett enkelt resonemang. Däck blir ju bättre hela tiden, på allt känns det som. Vad jag lite menar är att det finns (fysiska) gränser, och att däck alltid är en kompromiss mellan olika egenskaper. Annars hade ju det perfekta däcket funnits redan, och tillverkarna hade bara behövt göra en enda däckmodell. Däcket som klarar allt precis lika bra. Men som sagt - enkelt.

Och spekulation är det ju oavsett. Det är fan snudd på omöjligt att hitta bra däcktester där testarna kört däcket hela sin livslängd. I sämsta fall testas ett nytt sporttouringdäck på bana en dag och sen 30 mil väg i soliga Spanien. I bästa fall någon av tex Motorrads däcktester, men de kör heller sällan (aldrig?) ut hela däckens livslängd. Alltså får vi aldrig veta förrän vi testar själva - och då är det mängder av andra faktorer som spelar in, körstil, gaskontroll, hk/vrid i hojen osv osv.

Hårda kalla fakta gällande däck är svårt att hitta. Så många faktorer annat än vad som står i säljsnacksbroschyren spelar in.

Jag tror inte att M9RR på något sätt är sämre än M7RR. Det enda jag konstaterar efter att ha kört snart 400 mil på mitt första set M7RR är att det är ett fantastiskt däck, där jag egentligen inte saknar något. Är M9RR bättre så är det ju grymt!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle M9RR vara sämre i torrt bara för att det är bättre i blött än M7an menar du?

Om det gick att göra däck som funkade lika bra i vackert väder som när det regnar så skulle man inte ha
Slicks
eller
Regndäck i MotoGP.

Och regnar det vid starten och regnet lättar så blir det ju en riktig gissningstest om när det är dags gå in och byta till slicks, för när det torkar upp överhettar regndäcken och blir hala.

För mig som kör så långsamt på bana skulle det säkert gå alldels utmärkt med M9RR.
Men är de dyrare än M7RR, varför ?
Jag gillar inte köra i regn.

Lika lite som jag gillar att bada när man måste hugga hål på isen först.
(Känner en finsk pensionär som badar varje dag året runt när hon är hemma.
I varje fall så länge hon orkar knacka hål på isen vid Reimersholme)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter en längre tur ute på västkusten med mängder av regn sol hagel o åska. Samt ett ++ raskare tempo kan man konstatera att min hoj med M9 går som tåget medans polarens med M7 3/4 slitna har kunnat ha samma tempo utan bekymmer. Så frågan är om priset mellan M7-M9 verkligen är värt priset kontra ev prestanda skillnaden.. bägge två är ju mycket trevliga i vilketfall som helst att köra aktivt med
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tveksamp att det är sämre värme egenskaper.. då hade yamaha o rossi inte valt metzeler M9RR på yamaha R1M hojarna som dom hade på träningslägret där folk kunde köpa sig en helgs träning med rossi på bana.

Så du tror dom betalade för däcken ?
Så långt har väl Rossi inte sjunkit trodde jag.?
Men jag kan förståss ha fel.

Jag gissar dom fick betalt för att använda Metzeler M9RR. Eller i varje fall gratis däck.
Plus en eller två Metzeler (Pirelli) tekniker.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top