Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    Z800
    Tack för alla svar. Blev livrädd, lät sjukt högt när jag försökte lägga i tvåan från rullande neutral.. Borde egentligen stannat eller i alla fall saktat ner. Min vän sa som ni att om man kör iväg på ettan och gasar upp och ska lägga I tvåan och istället kommer till neutral så istället för att försöka lägga i tvåan på nytt så sakna ner eller varv matcha för annars blir det den där smällen för att man rullar utan växel och sedan försöker lägga I en ny växel med delar I rörelse.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Kallas falsk neutral, väldigt vanligt! Och absolut ingen fara!
    Är det verkligen en falsk neutral från ettan till tvåan och inte bara att man varit lite slapp i foten?

Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Hoj
    Zündapp KS125, Honda cb400, Suzuki GSX 400
    Jag har haft hojar med "frilägen" mellan flera växlar, men har inte hört några smällar eller oljud när man tryckt i nästa växel.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    Ducati
    Har en quickshifter som slänger in falsk neutral lite då å då, oftast mellan 5-6, men även andra, kan va jag som är klen på foten men bedömt inte.

Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Diverse gammalt Yamaha
    Har en quickshifter som slänger in falsk neutral lite då å då, oftast mellan 5-6, men även andra, kan va jag som är klen på foten men bedömt inte.
    Eller så är brytartiden för snålt inställd så den hinner inte i?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    ....och bantar en rörram från 90-talet: TRX 850 banhojsbygge i bilder.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Vilken modell? Någon Ducati gissar jag? Min SS939 har samma problem, verkar vara ett vanligt bekymmer. Man måste vara MYCKET distinkt mellan växlingarna uppåt, i synnerhet 5 och 6, för att vara säker på att det inte ska hända När man använder QS. Vid nedväxling med QS så måste man vara säker på att tidigare växeln har gått i ordentligt, dvs, att göra racesnabba nedväxlingar i ett svep funkar inte så bra. Om det är standard Ducati QS så går den inte att ställa in vad jag vet.

-edit- i grund och botten ett problem som beror på hur ducatis växellådor är konstruerade (eller vissa av dem iaf). Finnes ett kit från tredje parts levererantör med en bättre returfjäder samt annan konstruktion på armen som trycker mot växeltrumman som löser problemet.
    Senast redigerat av Coola Ola den 2020-05-19 klockan 07:31.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Conny85 Visa inlägg
    Tack för alla svar. Blev livrädd, lät sjukt högt när jag försökte lägga i tvåan från rullande neutral.. Borde egentligen stannat eller i alla fall saktat ner. Min vän sa som ni att om man kör iväg på ettan och gasar upp och ska lägga I tvåan och istället kommer till neutral så istället för att försöka lägga i tvåan på nytt så sakna ner eller varv matcha för annars blir det den där smällen för att man rullar utan växel och sedan försöker lägga I en ny växel med delar I rörelse.
    Det är som sagt antagligen ingen fara. Hojar låter och rör sig en hel del mer än bilar och andra fordon.
    Jag har haft ett par hojar som small som fan i växellådan ibland när man lade i ettan vid stillastående. Nu har väl den hojen gått över 6000 mil och har fortfarande inga problem med lådan.
    Mycket av smällen kommer från att det är en massa slack I drivlinan som väldigt hastigt tas bort, och då att det är lite olika farter i motorn.

Växla distinkt så slipper du flera besvär med falska neutraler och känsliga växellådor. Med det sagt är det inte bra att stampa för kung och fosterland heller. Men om du råkar peta i neutral istället för växel så är inte för hård interaktion med växellådan ett problem iaf. :

Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Citat Ursprungligen postat av swlabr Visa inlägg
    En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.
    5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.
    Gasvajern gick av på min första. Ett par mil hemifrån, fy fan vad slut jag var i fingrarna för att ha suttit och gasat med handen ner under tanken direkt på förgasaren.

Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Gasvajern gick av på min första. Ett par mil hemifrån, fy fan vad slut jag var i fingrarna för att ha suttit och gasat med handen ner under tanken direkt på förgasaren.
    Det där var faktiskt riktigt roligt!

Medlem Ledhoems avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Hoj
    Ducati Monster 821 Stripe
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Vilken modell? Någon Ducati gissar jag? Min SS939 har samma problem, verkar vara ett vanligt bekymmer. Man måste vara MYCKET distinkt mellan växlingarna uppåt, i synnerhet 5 och 6, för att vara säker på att det inte ska hända När man använder QS. Vid nedväxling med QS så måste man vara säker på att tidigare växeln har gått i ordentligt, dvs, att göra racesnabba nedväxlingar i ett svep funkar inte så bra. Om det är standard Ducati QS så går den inte att ställa in vad jag vet.

-edit- i grund och botten ett problem som beror på hur ducatis växellådor är konstruerade (eller vissa av dem iaf). Finnes ett kit från tredje parts levererantör med en bättre returfjäder samt annan konstruktion på armen som trycker mot växeltrumman som löser problemet.
    Jag har samma bekymmer med min M821 men det är iofs samma hoj din SS939 är baserad på.
    Ja att "peta" i nästa växel fungerar inte och absolut inte mellan 5:an och 6:an.

Vad är det för tredjepartsleverantör vi talar om? ^^

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av Ledhoem Visa inlägg
    Jag har samma bekymmer med min M821 men det är iofs samma hoj din SS939 är baserad på.
    Ja att "peta" i nästa växel fungerar inte och absolut inte mellan 5:an och 6:an.

Vad är det för tredjepartsleverantör vi talar om? ^^
    Factory Pro.

http://www.factorypro.com/products/s...ctory_Pro.html

Har inte testat själv, har bara sett att någon skrivit om det på forum. Den personen fick följande kit installerat i sin SS939:a och där problemet upphörde fullständigt men finns även ett kit för hyperstrada/hypermotard som borde vara mer rätt.
    Z95-CNTR-D748 - Factory Pro Light wieght shift return spring
    SHIFT-PRO-D748 - Factory Pro Ceramic shifter kit with spring
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Körde för sakta i ett bostadsområde med tätt mellan korsningarna och ingen trafik. Enligt uppkörningsmannen skulle jag gasat på mellan korsningarna och bromsa h [...]

mzkjelle660
Vill du annonsera ovan? Klicka här