Är orolig att jag förstört något.

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Tack för alla svar. Blev livrädd, lät sjukt högt när jag försökte lägga i tvåan från rullande neutral.. Borde egentligen stannat eller i alla fall saktat ner. Min vän sa som ni att om man kör iväg på ettan och gasar upp och ska lägga I tvåan och istället kommer till neutral så istället för att försöka lägga i tvåan på nytt så sakna ner eller varv matcha för annars blir det den där smällen för att man rullar utan växel och sedan försöker lägga I en ny växel med delar I rörelse.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har haft hojar med "frilägen" mellan flera växlar, men har inte hört några smällar eller oljud när man tryckt i nästa växel.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har en quickshifter som slänger in falsk neutral lite då å då, oftast mellan 5-6, men även andra, kan va jag som är klen på foten men bedömt inte.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har en quickshifter som slänger in falsk neutral lite då å då, oftast mellan 5-6, men även andra, kan va jag som är klen på foten men bedömt inte.
Eller så är brytartiden för snålt inställd så den hinner inte i?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har en quickshifter som slänger in falsk neutral lite då å då, oftast mellan 5-6, men även andra, kan va jag som är klen på foten men bedömt inte.

Vilken modell? Någon Ducati gissar jag? Min SS939 har samma problem, verkar vara ett vanligt bekymmer. Man måste vara MYCKET distinkt mellan växlingarna uppåt, i synnerhet 5 och 6, för att vara säker på att det inte ska hända När man använder QS. Vid nedväxling med QS så måste man vara säker på att tidigare växeln har gått i ordentligt, dvs, att göra racesnabba nedväxlingar i ett svep funkar inte så bra. Om det är standard Ducati QS så går den inte att ställa in vad jag vet.

-edit- i grund och botten ett problem som beror på hur ducatis växellådor är konstruerade (eller vissa av dem iaf). Finnes ett kit från tredje parts levererantör med en bättre returfjäder samt annan konstruktion på armen som trycker mot växeltrumman som löser problemet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar. Blev livrädd, lät sjukt högt när jag försökte lägga i tvåan från rullande neutral.. Borde egentligen stannat eller i alla fall saktat ner. Min vän sa som ni att om man kör iväg på ettan och gasar upp och ska lägga I tvåan och istället kommer till neutral så istället för att försöka lägga i tvåan på nytt så sakna ner eller varv matcha för annars blir det den där smällen för att man rullar utan växel och sedan försöker lägga I en ny växel med delar I rörelse.

Det är som sagt antagligen ingen fara. Hojar låter och rör sig en hel del mer än bilar och andra fordon.
Jag har haft ett par hojar som small som fan i växellådan ibland när man lade i ettan vid stillastående. Nu har väl den hojen gått över 6000 mil och har fortfarande inga problem med lådan.
Mycket av smällen kommer från att det är en massa slack I drivlinan som väldigt hastigt tas bort, och då att det är lite olika farter i motorn.

Växla distinkt så slipper du flera besvär med falska neutraler och känsliga växellådor. Med det sagt är det inte bra att stampa för kung och fosterland heller. Men om du råkar peta i neutral istället för växel så är inte för hård interaktion med växellådan ett problem iaf. :hihi:
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.:)
5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.

Gasvajern gick av på min första. Ett par mil hemifrån, fy fan vad slut jag var i fingrarna för att ha suttit och gasat med handen ner under tanken direkt på förgasaren.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Gasvajern gick av på min första. Ett par mil hemifrån, fy fan vad slut jag var i fingrarna för att ha suttit och gasat med handen ner under tanken direkt på förgasaren.

Det där var faktiskt riktigt roligt!:hihi
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Vilken modell? Någon Ducati gissar jag? Min SS939 har samma problem, verkar vara ett vanligt bekymmer. Man måste vara MYCKET distinkt mellan växlingarna uppåt, i synnerhet 5 och 6, för att vara säker på att det inte ska hända När man använder QS. Vid nedväxling med QS så måste man vara säker på att tidigare växeln har gått i ordentligt, dvs, att göra racesnabba nedväxlingar i ett svep funkar inte så bra. Om det är standard Ducati QS så går den inte att ställa in vad jag vet.

-edit- i grund och botten ett problem som beror på hur ducatis växellådor är konstruerade (eller vissa av dem iaf). Finnes ett kit från tredje parts levererantör med en bättre returfjäder samt annan konstruktion på armen som trycker mot växeltrumman som löser problemet.

Jag har samma bekymmer med min M821 men det är iofs samma hoj din SS939 är baserad på.
Ja att "peta" i nästa växel fungerar inte och absolut inte mellan 5:an och 6:an.

Vad är det för tredjepartsleverantör vi talar om? ^^
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har samma bekymmer med min M821 men det är iofs samma hoj din SS939 är baserad på.
Ja att "peta" i nästa växel fungerar inte och absolut inte mellan 5:an och 6:an.

Vad är det för tredjepartsleverantör vi talar om? ^^

Factory Pro.

http://www.factorypro.com/products/shift_kit,Factory_Pro.html

Har inte testat själv, har bara sett att någon skrivit om det på forum. Den personen fick följande kit installerat i sin SS939:a och där problemet upphörde fullständigt men finns även ett kit för hyperstrada/hypermotard som borde vara mer rätt.
Z95-CNTR-D748 - Factory Pro Light wieght shift return spring
SHIFT-PRO-D748 - Factory Pro Ceramic shifter kit with spring
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top