Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Z800
    Inlägg
    57

    Är orolig att jag förstört något.

    Jag har hämtat min nya begagnade motorcykel idag en aprilia rsv 2007. Men när jag åkte hem stannade jag vid en stoppskylt och la i första växeln. Jag körde iväg när det var fritt och kom upp i omkring 50 kmh och när jag växla upp till 2an men istället hamnade jag i neutral så att cykeln bara rullade utan någon växel så jag höll in kopplingen och tryckte upp till 2an och när jag gjorde det så hördes ett smäll ljud som om guggar tvingades in eftersom cykeln rullade utan någon växel. Gjorde jag fel? Vad kan ha hänt? Ska jag ha bromsat ner till lägre hastighet? Kan jag ha skadat växellådan? Väldigt rädd för att jag har gjort något skadligt för motorn nu.
    Senast redigerat av Conny85 den 2020-05-17 klockan 15:12.

  2. #2
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 207
    Knappast första växelmissen cykeln råkat ut för sedan -07.Så länge växlarna inte hoppar ur är det bara att köra vidare utan att oroa sig...

  3. #3
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av Conny85 Visa inlägg
    Jag har hämtat min nya begagnade motorcykel idag en aprilia rsv 2007. Men när jag åkte hem stannade jag vid en stoppskylt och la i första växeln. Jag körde iväg när det var fritt och kom upp i omkring 50 kmh och när jag växla upp till 2an men istället hamnade jag i neutral så att cykeln bara rullade utan någon växel så jag höll in kopplingen och tryckte upp till 2an och när jag gjorde det så hördes ett smäll ljud som om guggar tvingades in eftersom cykeln rullade utan någon växel. Gjorde jag fel? Vad kan ha hänt? Ska jag ha bromsat ner till lägre hastighet? Kan jag ha skadat växellådan? Väldigt rädd för att jag har gjort något skadligt för motorn nu.
    Vill du ha mindre klonk så varva motorn till det varv du tror den kommer ha när du lagt i växeln... Alltså, får du tex. i friläge mellan 2an och 3an och ligger i 60 så varvar du några tusen och sen lägger du i trean. Om du vill ha i 2an varvar du så klart lite mer.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Z800
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Vill du ha mindre klonk så varva motorn till det varv du tror den kommer ha när du lagt i växeln... Alltså, får du tex. i friläge mellan 2an och 3an och ligger i 60 så varvar du några tusen och sen lägger du i trean. Om du vill ha i 2an varvar du så klart lite mer.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Okej är det därför det small så jävligt för att jag rulla i 50 utan växel och sedan försöker lägga i 2an när lådan snurrar fortare än motorn och därför får det där bang ljudet?

  5. #5
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 513
    Lite perspektiv, mina uppväxlingar göra oftast utan koppling tillsammans med momentant gasavslag. 7500 mil på motorn och den funkar fortfarande. Däremot nedväxlingar görs nästan alltid med koppling.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  6. #6
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av Conny85 Visa inlägg
    Okej är det därför det small så jävligt för att jag rulla i 50 utan växel och sedan försöker lägga i 2an när lådan snurrar fortare än motorn och därför får det där bang ljudet?
    Exakt. Det kommer alltid driva lite trots att kopplingen är indragen.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  7. #7
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Lite perspektiv, mina uppväxlingar göra oftast utan koppling tillsammans med momentant gasavslag. 7500 mil på motorn och den funkar fortfarande. Däremot nedväxlingar görs nästan alltid med koppling.
    Samma här. Men jag växlar även ofta ner utan koppling, men bara vid låga varv och med liiite gas.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Z800
    Inlägg
    57
    Okej så det där bang ljudet låter värre än vad de är? Hojen har bara gått 760 mil trots en 07 så därför blev jag lite orolig för att jag är en sån idiot som inte kan växla!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    637
    Citat Ursprungligen postat av Conny85 Visa inlägg
    Okej så det där bang ljudet låter värre än vad de är? Hojen har bara gått 760 mil trots en 07 så därför blev jag lite orolig för att jag är en sån idiot som inte kan växla!
    Växla som en karl med lite bestämdhet så lådan förstår att du menar allvar. Snygg modell du har köpt, hade själv en 2005 Factory.

  10. #10
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    3 043
    Citat Ursprungligen postat av Conny85 Visa inlägg
    Okej så det där bang ljudet låter värre än vad de är? Hojen har bara gått 760 mil trots en 07 så därför blev jag lite orolig för att jag är en sån idiot som inte kan växla!
    Det är normalt det du beskriver, inga konstigheter. Som redan nämnts så undviker du problemet genom att matcha gasen. För lite perspektiv så kan jag säga att det klonkar DUKTIGT när jag lägger i ettan från neutralen vid stillastående, känns som att lådan ska hoppa ur typ. Blir alltid förvånad när jag kör japanare där det oftast bara är ett lätt litet klick.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  11. #11
    Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Inlägg
    1 091
    En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.
    5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    723
    Citat Ursprungligen postat av swlabr Visa inlägg
    En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.
    5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.
    Det där känns igen. Hänt några gånger i mitt MC-liv vajern pangat av. Går förvånansvärt bra köra utan koppling men känns väldigt konstigt inte använda handtaget

  13. #13
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 962
    Citat Ursprungligen postat av swlabr Visa inlägg
    En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.
    5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.
    Med lite känsla går det bra.
    Körde från Arlanda långtidsparkering till Nyköping en eftermiddag utan att koppla då slavcylindern skurit på min gamla saab 900.

    Släppte först av lite folk och ställde bilen hos farsan.
    Provade trampa ner kopplingen en gång, den gick skittungt och så var den permanent frikopplad

  14. #14
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 899
    Starterna från rölysena är dock besvärliga utan koppling
    Rattar hyllan

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Z800
    Inlägg
    57
    Okej så växellådan klarar sån behandling? Rullade i minst 50 kmh på ettan när jag skulle lägga i tvåan när N kom i istället. Kan inte släppa den där smällen som blev när jag la i tvåan rullandes från neutral brrrrrr nasty.

  16. #16
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 899
    Är oljan o därmed kuggarna varma så lär det hålla utan problem
    Rattar hyllan

  17. #17
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 962
    Kändes växlarna ok efteråt?
    Kan ju inte säga vad och om något har gett sej i växellådan, det får tiden utvisa.

    Men som redan sagts så blir det lite olag i växlingen när axlarna har väldigt olika hastighet och den där råa växlingen har jag själv råkat ut för vid liknande händelse utan att något gick sönder

  18. #18
    Håll i hatten! morecores avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    RSV Factory -04 och Z750 -04
    Inlägg
    3 665
    Blogginlägg
    45
    Jag har haft en Rsv1000 - 04 och har råkat ut för samma, men jag upplevde inte klonket som så farligt. Men det klonkade, absolut. Ibland när man startar den och lägger i ettan så känns det också. Den har två cylindrar, allt känns mer på den hojen
    Jag är ingen expert, bara haft en aprilia twin totalt 5 år.

    Köpte en Street triple förra veckan, det klonkade INTE när jag la i ettan, kändes liksom "fel" när man är van vid det hehe.
    Senast redigerat av morecore den 2020-05-17 klockan 21:43.
    Kör hoj å va gla', pöjk!

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    MT 09 Tracer -15
    Inlägg
    133
    Det är lugnt, alla har gjort en sån växelmiss du gjorde, det händer mig ibland och du kommer råka göra det igen :-) kan smälla duktigt ibland bara man ska iväg från stopp också mellan neutral och ettan. Din hoj kommer inte gå sönder!

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    121
    Kallas falsk neutral, väldigt vanligt! Och absolut ingen fara!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Körde för sakta i ett bostadsområde med tätt mellan korsningarna och ingen trafik. Enligt uppkörningsmannen skulle jag gasat på mellan korsningarna och bromsa h [...]

mzkjelle660
Vill du annonsera ovan? Klicka här