Prisvärd mutterdragare?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Någon som har någon bra rekommendation? Ska användas sparsamt. Blir väl till hjulbyten på bilen vår och höst. Samt till primärdrevsbyte, och kanske vid gaffeljobb på hojarna någon gång då och då.

Edit: gäller elektriska i första hand
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör Biltemas elektriska sedan kanske sex-sju år. Förbannar mig själv varför jag inte köpte en tidigare. Inte ens dyr.

Nackdelar: Tung, lite klumpig, kort sladd. Korta hylsor som följer med.

Fördelar: Billig, robust, enkelt handhavande. Köp riktiga krafthylsor så underlättas jobbet.

OBS att den behöver snurra för att få kylning, att ”slå” med den enbart är inte bra då den blir varm, utan tomkör lite med den mellan varje hjulmutter.


Buy quality, cry once
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är inne på andra Biltema mutterdragaren den första höll ca 7 år med i stort sett bara hjulbyte på två bilar vår och höst. Enda problemet med dem är att de inte orkar dra lös hjulmuttrar om de dragits fast med samma maskin eller så hårt jag drar för hand. Man får lös hälften av skruvarna så man blir tvungen lossa dem lite för hand först. Men det beror förmodligen på att jag drar alla hjulskruvar för hårt man blir förvånad hur löst de ska dras med rätt moment.
Men Biltemadragaren är såpass bra att den motiverar priset för den är ju nästan gratis.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har en luftdriven och en elektrisk från Jula.
Båda kämpar med att ta loss hjulmuttrarna efter att jag momentdragit dem vid monteringen.
Jag har inte ett problem med det, jag går ett varv med dragskaftet och släpper på bultarna/muttrarna och sedan efter montering ett varv till med momentnyckeln.
Jag funderar på att köpa Ryobis 18V mutterdragare, den skall klara 400Nm enligt reklamen. Då slipper jag sladd eller luftslang.
Den är helt säkert bra nog för att fixa gaffelbenen också.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kör Biltemas ”kvalitets”modell. Den är lättare, dyrare och mycket smidigare än budgetmodellen och trots att den är specad till lägre moment är den betydligt bättre på att slå loss envisna muttrar. Kanske drar den inte lika hårt men den är rappare i slagen på något sätt.

Har också Biltemas PRO luftknack som är smidig och rår på det mesta och i värsta fall en 3/4”-variant som väger bly men garanterat knäcker något om den får nog med luft.
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Inte så billig som dom med sladd : https://www.jula.se/catalog/bil-och...eridrivna-mutterdragare/mutterdragare-000307/

Bäst i test för andra gången – mycket kraft till lågt pris
Den norska tidningen Teknisk Ukeblad testade den 19 oktober 2019 mutterdragare och bäst i test blev Ryobi R18IW3-0. Det här var andra gången mutterdragaren vann testet, något som den gjorde redan 3 år tidigare. Det här sägs om maskinen:

”Ryobi-maskinen är samma som vi testade för tre år sen och då vann den. Det är nästan lite tråkigt, men vi måste återigen kora den här till testvinnare. Den har allt som behövs och är mycket billigare än de andra.”

”Den levereras till och med, som den enda av maskinerna, med en ¼”-adapter för skruvbits som gör det enkelt att använda maskinen till mer än bara hjulbyten, utan att du behöver köpa något extra.”
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns ju en anledning till att de inte säljer Ryobi etc på Proffsmagasinet........

Ska du ha fler verktyg sen så satsa på en serie, Makita, Bosch BLÅ, DeWall, Panasonic etc. Visst suger det i samband med inköpet men sen när allt funkar flera år så är man gladare. Själv har jag mutterknack, slagborr, vinkelslip, två borr/skruvdragare från Panasonic, 14 och 18 voltsbatterier passar till alla. Reservdelar kan man tydligen köpa om något går sönder. Enligt nån reklamfilm så kan man köra många av maskinerna nedsänkta i vatten, bra när man bygger bryggor.
Hjulmuttrar/skruvar lossar jag alltid lite med långskaft först och kontrolldrar efteråt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Man ska inte sätta näsan i vädret och racka ned på Ryobi.????
Jag köpte en låda med div för snart 10 år sedan och använder allt rätt hårt.
Det enda som har gett sig är att shucken på skruvdragaren börjar bli glapp, men den har dragit mängder med skruv, borrat i allt och fått utstå plågan av sliptrissor.
Tigersåg, vinkelslip och cirkelsåg är också hårt körda genom div byggprojekt utan att ge sig.
När jag köpte grejerna såg jag det som förbrukningsvaror till det projektet, nu har kag fyllt på med fler maskiner.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Handverktyg är lite som vissa mc-förare. Man måste ha det bästa/värsta för lite hobbyjobb/åka. Fast hälften vore nog för vad kompetensen räcker till. :arsele
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Handverktyg är lite som vissa mc-förare. Man måste ha det bästa/värsta för lite hobbyjobb/åka. Fast hälften vore nog för vad kompetensen räcker till. :arsele

Verkligen! Och det känns så gött när man nått medelåldern och har råd med bra grejer...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man ska inte sätta näsan i vädret och racka ned på Ryobi.????
Jag köpte en låda med div för snart 10 år sedan och använder allt rätt hårt.
Det enda som har gett sig är att shucken på skruvdragaren börjar bli glapp, men den har dragit mängder med skruv, borrat i allt och fått utstå plågan av sliptrissor.
Tigersåg, vinkelslip och cirkelsåg är också hårt körda genom div byggprojekt utan att ge sig.
När jag köpte grejerna såg jag det som förbrukningsvaror till det projektet, nu har kag fyllt på med fler maskiner.

Ryobi är ett bra/bättre märke men hobbynivå+, jag köpte mina grejer beg via blocket/ebay för färre stålar än nya Ryobi. Efter att ha lyckats slita ut en ryobi-maskin (måndagsex kanske)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top