Suzuki RF 900, bränslefilter ?

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Jo, jag tänkte montera på bränslefilter på hojen.
Tips på bränslefilter, funkar Biltemas, och vart monterar man detta bäst? Mellan förgasare och pump eller mellan tank och pump ?

Vänliga hälsningar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mellan pump och förgasare. Var observant på att original slang är 9 mm inner diameter så att om du använder ett vanligt filter typ 6, 7 eller 8 mm anslutning kommer du att få tätningsproblem över tid. 9 mm kan ersättas med 3/8"

9 mm
https://www.ebay.co.uk/itm/9mm-motorcycle-Fuel-filter-inline-high-quality-replacement-/113856628226

MRG9746 3/8"
https://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/category/2050,1201

Köp inget filter som kan öppnas för rengöring då de är en källa för läckage. Stål eller plast, inget med glasdetaljer.

Se till att rengöra tanken först så att du slipper byta filter efter 3 km.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Har du några bra tips på rengöring av tanken.. det kommer jag absolut att göra. Jag såg hur mycket skit som samlats i förgasarna.. sånt kan man gärna vara utan. :)
Mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skit från tanken passerar soppakranens grova nylonfilter. Det är mestadels mikroskopiska rostpartiklar som tar sig igenom. Rengöra tanken? Speciellt mycket mer än att blåsa den tom och torr med tryckluft kan du inte göra. Att få bort invändig rostbeläggning är inte ett mål då det alltid bildas ny rost. Genomblåsningen gör bara att det nya filtret får lite längre livslängd.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Okej. Grymt, tack för hjälpen ytterligare Anders.
Alltid lika bra svar, Dom flesta på detta forumet måste ju vara sketaglada att en sån som du finns tillgänglig när som.. (iaf jag :)
Vänliga hälsningar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top