Packningsbyte R1 USD

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har en R1 -03 som läcker från ena packboxen, historiken på den är minst sagt oklar så en komplett nedrivning sitter på sin plats. Har kollat igenom manualen nu och där verkar sitta en skruv i botten som man behöver ett "specialverktyg" till, damper rod hållare. På tidigare hojar med liknande setup har jag helt sonika bara precis lossat den skruven lite lätt medans gaffeln i övrigt är orörd, så har man sluppit använda specialverktyg.
Funkar det förfarandet här med eller finns det något smartare sätt?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Hej!

Gaffelben från R1 -03 har jag inte haft isär, men jag har renoverat gaffelben till ganska många andra hojar med USD gaffel och det har gått snabbt och lätt med hjälp av några hemmagjorda specialverktyg.

Kolla om du kan hitta någon how-to eller tutorial för just den gaffeln, borde finnas på något R1 forum, så ser du vad du behöver för verktyg etc.

Mvh// Julius
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med mutterknacken så får man loss bottenpluggen även utan att hålla emot med specialverktyg.

Samma vid montering, sen du för hand fått gängan att dra rätt så kör mutterknacken men ha den inställd på lägsta kraft tills det är stopp, sedan drar du för hand. Friktionen hjälper till så att du kan dra fast med rätt moment.

Men ofta behöver man ju egentligen inte ens ta loss cartridge för att byta olja och tätningar.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja mutterknack är den mest vanliga metoden jag sett för demontering, men inom att jag har noll koll på historiken och vad som är gjort tänkte jag eventuellt ta det säkra före det osäkra.
Tidigare har jag använt gängstång med dubbelmutter som låser, i rätt dimension. Men då visste jag dimension.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Provat rengöra med en sådan?
https://sealmate.net/products/seal_mate_plus

Många som haft tur med att det bara varit skit som kommit mellan :)
Jepp, ska dra med bladmått nu tänkte jag så man iaf kan få en liten runda mellan regnskurarna, men vill ändå gå igenom och byta inom kort. Historiken är som sagt noll på den, så det känns som en billig investering att se till så allt är som det ska vara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja mutterknack är den mest vanliga metoden jag sett för demontering, men inom att jag har noll koll på historiken och vad som är gjort tänkte jag eventuellt ta det säkra före det osäkra.
Tidigare har jag använt gängstång med dubbelmutter som låser, i rätt dimension. Men då visste jag dimension.

Som mothåll för cartridgröret inne i gaffeln? Eller som hemmagjord insex till bottenpluggen?

Ska det inte vara ett rör som går utanför cartridgestången?

Jag har inbland tillverkat egen stor insex genom att svetsa fast mutter på en skruv. Gärna olika diameter på skruvskalle och mutter så har man tillverkat en insex med två olika storlekar, bara att vända.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som mothåll för cartridgröret inne i gaffeln? Eller som hemmagjord insex till bottenpluggen?

Ska det inte vara ett rör som går utanför cartridgestången?

Jag har inbland tillverkat egen stor insex genom att svetsa fast mutter på en skruv. Gärna olika diameter på skruvskalle och mutter så har man tillverkat en insex med två olika storlekar, bara att vända.
Kommer inte ihåg vilken gaffel det var (säkert ett decennie sen) men då krävdes ett mothåll halvvägs ner i innerröret som som-av-en-händelse det passade med dubbelmutter på gängstång. Tror det var en traja av nåt slag. RS kanske?
Edit: Hade ingen svets, så att låsa med dubbelmutter var fattigmans-lösning. Sen var ju gängstången intakt så den kunde användas åt något annat.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hittade för övrigt en riktigt snygg ghettolösning mitt i R1-tråden för att få ner fjädern när man ska få loss topp-skruven. Medelst en balksko (e.g specialverktyg där också). Får ta en bild framöver och klistra in här så den blir lite mer lättfunnen för framtida bruk.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Blev ingen balksko, hittade inte var fan jag lagt den. För att förklara det, med lite bakgrund:
Hade för avsikt att byta packboxar på hojen igår.
Ny olja inköpt - check.
Nya packboxar inköpta - check.
Specialverktyg för att banka ner de nya packboxarna upphämtad på posten - check.
Depåstöd för lyft i gaffeln. Köra till gubbdagis och inhandla - check
Verktygslåda med hylsor för allehanda skruvar/muttrar och annat meckel framplockat - check.
Började vid 20-snåret.
19-mm hylsa för att plocka av axeln på framhjulet. - Var faan har jag lagt den?!?.
Letade en timme, sen gav jag upp. Hade avsatt garagetid, så då ska det vara garagetid. Städade och ställde iordning hälften av all skit jag har i garaget. Kl 01:30; Fan nu kan man ju nästan gå härigenom. Ska bara flytta en sista grej sen får det vara nog för idag. Men vad är det som ligger här? 19-mm adaptern..

Idag. Titta på Joddlas Livestream från KB i garaget och börja plocka fram grejerna igen. Montera depåstödet från gubbdagis och annat.
Börja provlyfta i kronan. Fan, det böjer lite väl mycket i framkåpan. Montera bort sidokåpor för att få bort den. Meckel, men när de väl var borta flexade framkåpan tillräckligt enkelt/bra för att jag skulle vara bekväm med att lyfta. Börja lossa övre yoke- och trippel-clamp på det inkontinenta benet. Vaffan, vissa är ju knappt dragna med handkraft :va Aja, då var det nog bra att jag gör det här. Lossa topp-muttern lite och ut med benet. Dags för dissekering.
Hittade en lämplig träbit som jag använt som tidigare del i hemmagjord packbox drivare till en WP 50mm.
Vet att jag ska ha en balksko liggandes. Jag såg den så sent som för några dagar sen. Titta om där inte ligger ett par vinkelbeslag, orkar inte leta mer så detta blir säkert skitbra.
Hillvette! Slut på m8 muttrar :huvet Hur fan ska jag göra nu? Men sedär, en förpackning korgmuttrar jag köpte till en gammal Triumph 900 för 15 år sen sisådär (behövde 2, men hittade ingen som sålde löst).
f49af0602c5a1476086ffde3dac003e5.jpg

Dissekera och använd. Tadaa! Skitbra!
6f506a4204c2ad1fc6b8b3ef4267d535.jpg

Då ska jag bara svepa in benet i spännband, sen jävlar ska det bytas packbox.
Vänta nu, spännbanden ligger inte där jag brukar ha dem. Vart fan städade jag nu undan dem igår?
Fuck it, jag tar loss det andra benet och låter båda två rinna av sig till imorgon..
a9288bb9191b04ae418f847ddc5389a1.jpg
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu jävlar i havet är de isär!
Orkade inte leta spännband, så jag hämtade istället verktyget "Wife 1.0" som tryckte ner medans jag stod beredd med 14mm nyckel och 32ans hylsa på topp.
Tyvärr är "Wife 1.0" bara specad till 50kg vertikalt tryck, vilket i detta fallet var preciiis underdimensionerat. Löstes medelst lite lätt övertryck samtidigt som jag klämde in den "like a glove"..
Inser dessvärre nu att denna metod inte kommer fungera stabilt vid ihopsättning. Fan om jag måste leta upp de där spännbanden ändå.
Bildbevis, samt spår efter gårdagens gedigna arbete.
291a369af22bc6b9c0fefda094fd323a.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om någon lyckas gissa vad jag nu hittade, inte ens 5 minuter efter föregående inlägg, vinner denne en uppblåsbar piltavla :huvet
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Gårkvällens terapi-session i garaget:
Tror jag vet varför packboxen gav upp. Noll förspänning i samband med avlagringar liknande närmast 40-sandpapper längst ner på gaffelbenen. Hojen måste rullat igenom en asfaltpöl från fabrik och sen låtits härda tills nu, det var ingen liten mängd våld och bräkleen/autosol som plockade bort skiten.
Två små stenskott kvar, en på vardera ben. Sandpapprade så det inte sticker upp någon kant nu iaf. Fnular på om jag ska prova komponent-lim eller nagellacks-tricket. De sitter rätt långt ner så sålänge jag inte bottnar gaffeln bör jag undvika dem. Så kanske bara ska låta det vara. Decisions decisions..
324e0d3084c2486aa2c57bab884f6467.jpg

Mer grubblande på ihopsättning av gaffeln. Inser att det blir meckigt som fan att pilla dit topp-skruven med rätt höjd på låsmuttern med spännband och solo-arbete. Mek-pallen till geggmoppen från gubbdagis lyfter ju rakt upp till skillnad från en domkraft. De där vinkelbeslagen kan man ju montera på en bräda på väggen så de kommer ut en bit. Sagt och gjort, vi får se hur det funkar när skiten väl ska ihop igen!
51b6506244a919992406aae5bc5430af.jpg

Tips från tuben när man inte har någon "rod holder" specialverktyg: Stripes under låsmuttern så man kan dra upp den sen när spacern ska på. Check!
62868da470f8817b022f4658b3c1213e.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top