Sälja bil - säkert

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag ska sälja bil privat för första gången på säkert 20 år..
Vad är bästa sättet att få betalt? Jag förstår att ses på banken och genomföra affären där är säkrast, men bankernas öppettider lämnar ju en del att önska.
Swish då? Kan man bli lurad där, eller om man ser pengarna på sitt konto, då kan inte köparen dra tillbaka dom?
Pengarna i fråga är runt 100.000:- och Swish funkar visst upp till 150.000.

Hjelp! :näsblod
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Swish borde vara säkert, men det finns tillfällen där bedragaren i fråga lyckats kapa en annan persons Id och lyckats ladda ner bankid till sin telefon. I vilket fall som helst så när en Swish är gjord kan man inte dra tillbaka den som man kan med banköverföring.
Själv hade jag kollat vem telefonnumret är registrerat på och att detta stämmer med id-handlingen som man använder med Trafikverkets app 'Mina Fordon' för att överföra ägandeskapet.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan tillägga att du bör se till att få pengarna innan man gör ägarbytet i appen, för när det väl är gjort är fordonet lagligt sett den andres ägodel.
Var någon mindre teknisk person som blev lurad för ett tag sen att starta appen och sen fylla i sina uppgifter, vips så stod den på killen som var och tittade på den som sen körde iväg utan att betala..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Då får man allt vara bra korkad.
Det är en jäkla massa som skall fyllas i från bådas körkort så det tar några minuter.
Då borde man hinna tänka efter om man fått betalt eller inte.
Men att få pengarna först är självklart, ägarbytet är ju kvittot, du får väl inte kvittot först på ICA?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det finns tyvärr många som inte har någon koll alls på tekniken. För någon som aldrig installerat en app så kan jag utan problem tänka mig att denne inte förstår att ägarbyte håller på att ske om köparen "bara vill titta på körkortet och regbeviset för att kolla upp på nätet så det stämmer". Tjoff så har fordonet bytt ägare..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Njae, jag känner att jag är lite obstinat.
Det kräver ju att QR-koden har skannats in i den app som används.
Men det är klart att lämnar man över sin mobil med färdigt inlagd bil till "köparen" och låter denne leka med den inkl sitt BankID så.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
BankID behövs inte öht för att byta ägare på fordon (gjorde nyligen ägarbyte m.h.a appen, där fordonet inte registrerats under 'Mina Fordon', BankID var inte startat någon gång alls).
Allt som behövs är QR-koden på det gula regbeviset och tre av nuffrorna på säljarens (och köparens) körkort. That's it.
Så om man råkar ut för Fiffel-Fredde som typ tar en bild på regbeviset och säljarens körkort lite i smyg kan vem som helst som har tillgång till dessa göra ägarbyte på fordonet i fråga.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Åk till en förmedlare av större kaliber.
Säg vad du vill ha ut ut affären och diskutera någon rimlig säljplan.

Så jävla trött på att sälja saker till miffon på blocket. Värt det när det väl blir av men tiden fram tills dess är ju en plåga!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För många herrans år sedan blev jag ålagd att sköta en försäljning av en bil för 100 000kr, köparen var från finland så ägaren av bilen var inte säker på om han skulle betala med Euro eller SEK, så han gjorde i ordning ett kvitto för varje som jag skulle överlämna till köparen.

När betalning skulle ske frågade jag om han tänkte betala i Eur eller SEK för att ge honom rätt kvitto, då vek han upp båda sidor på kostymen och sa "Jak har påda, du får välja"

Den dagen cyklade jag hem genom Umeå med 100 000kr i jackfickan, jag kollade ungefär var 10e meter att fickan var stängd.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
BankID behövs inte öht för att byta ägare på fordon (gjorde nyligen ägarbyte m.h.a appen, där fordonet inte registrerats under 'Mina Fordon', BankID var inte startat någon gång alls).
Allt som behövs är QR-koden på det gula regbeviset och tre av nuffrorna på säljarens (och köparens) körkort. That's it.
Så om man råkar ut för Fiffel-Fredde som typ tar en bild på regbeviset och säljarens körkort lite i smyg kan vem som helst som har tillgång till dessa göra ägarbyte på fordonet i fråga.

Jag ska hjälpa päronen att sälja en bil (Citroen C4 på ca 4000 mil) med dom 15mil bort. Jag har aldrig använt appen tidigare vid fordonsbyte. Vilket är enklast, att dom skaffar appen och lägger in bilen och sköta bytet via telefon eller ska jag lägga in bilen som ”min” i appen eller kanske rent av köra med den gamla hederliga papperslappen som dom får signa i förväg?
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Swish för betalning. Se till o få pröjs innan. Ställ av bilen innan ägarbytet då får ni tillbaka överskjutande bilskatt. Sen behöver du bara gula regbeviset och din far/mors körkort med uppgifter. Det är allt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag ska hjälpa päronen att sälja en bil (Citroen C4 på ca 4000 mil) med dom 15mil bort. Jag har aldrig använt appen tidigare vid fordonsbyte. Vilket är enklast, att dom skaffar appen och lägger in bilen och sköta bytet via telefon eller ska jag lägga in bilen som ”min” i appen eller kanske rent av köra med den gamla hederliga papperslappen som dom får signa i förväg?
Jag skulle sagt att det beror på hur bekväma dina päron är med ny teknik. Är de helt på det klara med hur allt funkar, låt dem köra appen på deras telefon i samråde med köparen, det är busenkelt.
Vill du köra säkert, använd lappen och posta den. Hade jag varit köpare hade jag aldrig accepterat att någon "kör ägarbytet remote". Min två cent..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Swish för betalning. Se till o få pröjs innan. Ställ av bilen innan ägarbytet då får ni tillbaka överskjutande bilskatt. Sen behöver du bara gula regbeviset och din far/mors körkort med uppgifter. Det är allt.
Mycket bra tips att ställa av innan!
Gör det dock efter eventuell provkörning :tummenupp
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Swish för betalning. Se till o få pröjs innan. Ställ av bilen innan ägarbytet då får ni tillbaka överskjutande bilskatt. Sen behöver du bara gula regbeviset och din far/mors körkort med uppgifter. Det är allt.

Bra tips om avställning. Kollade skatten och det var ganska precis 1000kr att få tillbaka. Så antingen blir det avställning eller försäljningspris + skatt.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag skulle sagt att det beror på hur bekväma dina päron är med ny teknik. Är de helt på det klara med hur allt funkar, låt dem köra appen på deras telefon i samråde med köparen, det är busenkelt.
Vill du köra säkert, använd lappen och posta den. Hade jag varit köpare hade jag aldrig accepterat att någon "kör ägarbytet remote". Min två cent..

Bra reflektion ur köparens synvinkel, det avgjorde att det blir lappen :tummenupp. Dom är inte lastgamla, så både tekniken och försäljningen hade dom nog kunnat fixa själva. Jag ska bara hjälpa dom då vi tror att antalet intressenter är större i Småland än i Nogersund längst ut på Listerlandet…
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top