Vart är alla Fireblades till försäljning?

Henkepenke

Ny medlem
Gick med
13 May 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Tänker på "nyare" modellen.
Hittar knappt några mellan 2010 - 2020 på blocket.
Är det jag som är kass på att söka eller är kunderna så nöjda att de behåller sina hojar?
Eller har de sålt skitdåligt från handlare?

// H
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lite av alla.
De sålde aldrig jättebra nya, en del klotas, och många som har råd att hålla en hoj väljer att inte sälja den nu då de räknar med att få mindre betalt under covid,många andra ser det inte som rätt tid att byta till annat.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
På första generationerna (medan den var 900-919cc) finns det en uppsjö av sökningsord: fireblade, cbr900rr, cbr 900 rr, cbr900 rr... ja, man får pröva alla kombinationer och så får man helt olika sökresultat beroende på det. Och felstavningar på det. Eller så är det jag som inte kan vassare söktekniker med alla """" och () och vad det kan va.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
På första generationerna (medan den var 900-919cc) finns det en uppsjö av sökningsord: fireblade, cbr900rr, cbr 900 rr, cbr900 rr... ja, man får pröva alla kombinationer och så får man helt olika sökresultat beroende på det. Och felstavningar på det. Eller så är det jag som inte kan vassare söktekniker med alla """" och () och vad det kan va.

Håller helt med dig. Idag måste man söka på flera sätt och då som du nämner med felstavningar och särskrivningar och det gäller inte enbart vid MC-sökningar. Idag när jag lägger in en annons särskriver jag en del med flit vilket är ganska svårt ordfascist som jag är :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Håller helt med dig. Idag måste man söka på flera sätt och då som du nämner med felstavningar och särskrivningar och det gäller inte enbart vid MC-sökningar. Idag när jag lägger in en annons särskriver jag en del med flit vilket är ganska svårt ordfascist som jag är :)

Även jag har någon gång testat det, men sedan ångrat mig. Vågar man verkligen köpa hoj av en särskrivare? Nej, bättre att ta det säkra före det osäkra och köpa av språkbegåvade ;).:fakta
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Hej, har en Hona fire blade till salu, jätte fin och ny servad, den är från 19 98."
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ett tips kanske är att titta på tex. Marketplace eller fråga i någon grupp för din hoj. Förvånande hur många hojar det finns ändå som aldrig läggs ut på Blocket som på andra ställen/sätt söker ny ägare :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Denlåterintressanthurmångamilhardenpåmätarenfördenärväl"sparsamt"kördsvartill"nytttangentbordköpes(också).

Den är kärring körd av mej rofl skulle ta kör kort meh! den här motor cykeln var för svår juh lol
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hondan sålde väl bra fram tills 2010 och sen när hk racet drog igång så föll de nog som en sten men årets modell kanske kan råda lite bot på det.

Lite samma saga med gixxern men de hämtade sig lite tidigare än honda.

Sen tror jag generellt att ju större tillverkare desto mindre intressant är det för dom att sälja sporthojar då det nog generellt är bad business. Det är mer ett sätt att få lite uppmärksamhet samt att hålla ingenjörerna glada/på tårna.

Att sen honda är det främsta märket inom prototypracing har lite betydelse för synen på deras gathojar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänker på "nyare" modellen.
Hittar knappt några mellan 2010 - 2020 på blocket.
Är det jag som är kass på att söka eller är kunderna så nöjda att de behåller sina hojar?
Eller har de sålt skitdåligt från handlare?

// H

Jag vill minnas att det såldes vansinnigt många Fireblade 2008. Efter att ha stått i skuggan av de andra tusenkubikarna under hela 2000-talet så presenterades en helt ny hoj 2008. Den hojen var riktigt bra och potent och jag vill också minnas att den sålde bra. Man såg ju sådana tamejfan överallt...

Sedan kom finanskris, uppdateringar från konkurrenter och ett allmänt svalare intresse för riktiga sporthojar med kåpor och 1000 cc. Det känns inte direkt som att man såg lika många Fireblades under mitten av 2010-talet...? Det mesta av snacket handlade då om att fortsätta med potenta radfyror i form av S1000RR eller Kawa, byta till något mindre konventionellt som R1 eller Aprilia eller att byta till nakenhoj. Snacket kring Fireblade och GSX-R av dessa årsmodeller var stendött...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det har väl bara varit kosmetiska förändringar på Fireblade sedan 2008? När den kom så var den kanonfin. Bra chassi, men aningen klen motor jämfört med konkurrenterna. Men 10 år senare med samma maskin? inte direkt så man flämtar av köplust.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
R1 verkar ha bäst förutsättningar vid sök, både som r1 och yzf-r1. Gixxern och bladen lurigare. Var ska man sätta alla rrrr nånstans? Ska alla rr med? Mellanslag var? etc. Kalla den gixxer? (jo, det blir träff), blade? fireblade?
Smärre djungel.
En helt vetenskapligt, journalistiskt och statistiskt oduglig undersökning jag just gjorde visade att det på blocket för årsmodellerna 2010-2020 ligger ute:
GSX-R1000 ca 15
Fireblade ca 15
YZF-R1 ca 50
S1000rr ca 30
Det ligger ju nära till hands att tänka att r1 varit den klart populäraste supersporten av de här fyra de senaste tio åren, med bmw som klar tvåa. Och det är väl lite så det har känts på snacket här också de senaste tio åren. Har för mig att det var ett väldans tjat om s1000rr för så där fem år sen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top