Att sälja hoj

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Halloj! Jag är i färd med att få min hoj såld. Jag har en del spekulanter som är intresserade av att komma och kolla. Men jag tänkte höra vad folk har för erfarenheter av att sälja hoj privat, med oseriösa köpare osv. Kollade SMCs tips inför hojförsäljningen, där de bland annat föreslår att man ska dels kontrollera vem spekulanten är innan man träffas, dels låta provköra på inhängnat område om man inte själv följer med bakpå. Är detta tips som folk följt när ni sålt era hojar? Det låter ju rimligt, men hur långt ska man (eller kan man) gå när det gäller att kolla folks bakgrund och liknande? Och något inhängnat område vetetusan var det finns i närheten...

Alla tips kring försäljning är välkomna!

Uppdatering: Hojen såld, gick supersmidigt! Schysst och seriös köpare.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
På Blocket finns en hel del tipps och råd, samt elektroniska sälj & köpekontrakt med BankID.
Se till att få betalt med Swish Det går att tillfälligt höja beloppsgränsen via banken.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag skulle nog låta spekulanten swisha 50% innan provkörning.
Se bara till att du har så hög gräns så du kan betala tillbaka om det behövs.
Och förklara att vurpat är lika med köpt.
Jag har råkat ut för just det en gång och då löste det sig.
Någon form av avtal som är kortfattat men innehåller just det samt att man noterar körkortsnummer och personnummer underlättar även om det är tveksamt ur juridisk synvinkel, men det vet kanske inte köparen.

Är det avancerade skurkar kommer de att blåsa dig ändå.

OBS att en banköverföring kan dras tillbaka men det går inte med swish.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På Blocket finns en hel del tipps och råd, samt elektroniska sälj & köpekontrakt med BankID.
Se till att få betalt med Swish Det går att tillfälligt höja beloppsgränsen via banken.

Min bank har infört gräns på 10 000kr/vecka som inte går att höja. Lagom kul att upptäcka härom veckan när jag skulle köpa båt.
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Jag skulle nog låta spekulanten swisha 50% innan provkörning.
Se bara till att du har så hög gräns så du kan betala tillbaka om det behövs.
Och förklara att vurpat är lika med köpt.
Jag har råkat ut för just det en gång och då löste det sig.
Någon form av avtal som är kortfattat men innehåller just det samt att man noterar körkortsnummer och personnummer underlättar även om det är tveksamt ur juridisk synvinkel, men det vet kanske inte köparen.

Är det avancerade skurkar kommer de att blåsa dig ändå.

OBS att en banköverföring kan dras tillbaka men det går inte med swish.

Tack så mycket! Det hade varit bra om det fanns en app liknande swish men där pengarna hålls i "limbo" istället för att föras över liksom, så man kunde lägga hela summan där och både köpare och säljare kunde känna sig trygg.
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
På Blocket finns en hel del tipps och råd, samt elektroniska sälj & köpekontrakt med BankID.
Se till att få betalt med Swish Det går att tillfälligt höja beloppsgränsen via banken.

Åh fan, visste inte att blocket har elektroniska kontrakt, tack så mycket för infon!
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Min bank har infört gräns på 10 000kr/vecka som inte går att höja. Lagom kul att upptäcka härom veckan när jag skulle köpa båt.

Det var ett jäkla dumt påfund av dem måste jag säga. Swish är ju framförallt bra för just såna situationer. Men bankerna vill väl inte känna sig utelämnade, stackarna...:hihi
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bra kontrakt på Blocket som sagt. Det stora problemet är Swishgränserna. Nordea vägrar släppa igenom mer än 50000 sist jag köpte hoj. När jag ringde och frågade vad de höll på med förklarade de att en bra lösning är att mötas på deras kontor, som är öppet på vardagar 10-14... Sådant som får en att vilja byta bank...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Swish är en bra betalningsmetod för bedragare som vill köpa nått....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/zpO29/kungens-van-blast-via-swish--pa-700-000
https://www.qwant.com/?q=swish bedrägerier&t=web
Jag har alltid sålt kontant.
Jag har köpt en hoj via överföring till säljarens bankkonto på säljarens dator i säljarens kök.
Men hade jag varit taskig kunde jag hemma återkallat betalningen.
Så då är det säkrast att säljaren behåller hojen tills pengarna är på plats på säljarens konto nästa bankdag.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Provkörning för att konstatera att allt är ok efter man kommit överens om pris skulle jag köra på. Jag stämde träff med en köpare vid IKEA. När han kom tillbaks från provkörningen sa han att han nog ville ha en R1 i stället. Vad är det för fel på människor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar tömma tanken och bara ha bensin för en lagom runda, komma överens om rundan och följa med på en annan hoj.
Jag brukar inte sälja så värst begärliga hojar. Jag har bytt in till handlare med när jag helt enkelt inte orkat hålla på med blocketspekulanter
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Frågan är väl snarast om det över huvud taget är möjligt att sälja sin hoj i dessa tider, då många är varslade eller uppsagda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Frågan är väl snarast om det över huvud taget är möjligt att sälja sin hoj i dessa tider, då många är varslade eller uppsagda.

Jag sålde två av mina hojar förra veckan, såldes omgående utan tjafs och jag fick det jag begärde rakt av.

Vare sig "unika" eller "caféscramblerbobbers" iofs...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Frågan är väl snarast om det över huvud taget är möjligt att sälja sin hoj i dessa tider, då många är varslade eller uppsagda.

Runt 5 miljoner människor i Sverige är anställda. Sist jag kollade var det cirka 50000 personer som var varslade. Jag tror inte det är så dramatiskt, än åtminstone. Dessutom är många varsel och uppsägningar i branscher med låglönejobb (tyvärr) - dvs inte den typiske hojåkaren (tyvärr igen).
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Marknaden är inte heldöd för att samhällsekonomin är i gungning. Finns alltid folk med cash som vill köpa hoj eller bil. Dock är väl möjligheten att sälja dyrare fordon från runt 150-200+, en aning svårare nu.
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Runt 5 miljoner människor i Sverige är anställda. Sist jag kollade var det cirka 50000 personer som var varslade. Jag tror inte det är så dramatiskt, än åtminstone. Dessutom är många varsel och uppsägningar i branscher med låglönejobb (tyvärr) - dvs inte den typiske hojåkaren (tyvärr igen).

Tror du har en bra poäng där. Jag är en av de låglönade vars ekonomi är tämligen instabil nu - vilket är en stor orsak till att jag säljer hojen :(
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Vilken ankdamm för en hoj som endast betingar värdet av en mobil, var glad över varje spekulant, om du sen får den såld är det en bonus..
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Att sälja är privat är alltid en risk.

Men jag har aldrig blivit blåst på något.
Har sålt minst 10 hojar privat de senaste 15 åren och ett gäng bilar.

Jag brukar nöja mig med att göra en bedömning av spekulanten och ta ett körkort i pant.
Senaste åren har jag bara använt mig av swish. Ända upp till 90.000:- har jag swishat (Nordea)
Så swish eller banköverföring är det som gäller för min del.
Jag kan ta kontanter om jag säljer prylar för småpengar, max 5000:- eller så.
Sen transportstyrelsens app för ägarbytet.

Jag tycker inte att man ska oroa sig så mycket.
Är man orolig så är det nog bättre att vända sig till en firma som tar försäljningsuppdrag.

Man ska ju veta att det ALLTID finns en risk att bli blåst.
Värt att notera är väl också att försäkringen inte verkar gälla om någon drar vid provkörningen, så tipset där är att ta bort annonsen direkt och sen stöldanmäla hojen.

Lycka till
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag som letar hoj tycker att alla intressanta objekt (rätt pris satta) försvinner på direkten. Jag upplever att priserna på begagnat i år är högre än på väldigt länge...
Kanske stabiliserar sig framåt sommaren. Annars lutar det nog nästan åt nyköp för mig denna gången.
Verkar för övrigt som folk handlar Hojar (och husbilar) som aldrig förr då många utlandsresor blivit inställda.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade grav ångest när jag sålde min ER6 för två år sedan men det gick smidigt. Följde med provkörningen på mc, vetefan vad jag hade gjort om köparen hade dragit iofs. Samtidigt kom köparen på hoj som stod kvar där vi började :)

/R
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top